Musik/radiosystem till ett kök, vad/hur?

Permalänk
Medlem

Musik/radiosystem till ett kök, vad/hur?

Hej!

Jag vart tillfrågad om hur det ska göras med ett ljudsystem till ett kök, men jag känner mig inte kunnig nog att kunna ge direkta köpråd, så jag frågar här:

Det rör sig om ett lite större än normalt villakök och önskemålen är radio, internet radio och någon form av lätt sätt att kontrollera det hela med bra ljud.

Frågan är helt enkelt: Vad för hårdvara ska inhandlas och varifrån?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2364987

Själv har jag blivit mer och mer sugen på Sonos produkter.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281074

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

Kör med en surfplatta som "kontroll" och sedan trådlösa blåtandshögtalare. Så gjorde vi hemma hos mamma så hon fick lyssnat på sin favoritkanal Fungerar hur bra som helst till en billig kostnad.

Kör tunein appen som radioapp.

Permalänk
Medlem

Sonos är utmärkt. Det är extremt smidigt att installera och ännu lättare att navigera.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Mattecoach

Håller med de andra. Alternativet är att ha en Bluetooth-mottagare och ansluta denna med sladd till flera högtalare som man skruvar fast i väggarna. Betydligt krångligare, men blir nog både bättre och billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Jag vart tillfrågad om hur det ska göras med ett ljudsystem till ett kök, men jag känner mig inte kunnig nog att kunna ge direkta köpråd, så jag frågar här:

Det rör sig om ett lite större än normalt villakök och önskemålen är radio, internet radio och någon form av lätt sätt att kontrollera det hela med bra ljud.

Frågan är helt enkelt: Vad för hårdvara ska inhandlas och varifrån?

Budget? Jag har iofs ett litet kök på ca 15kvm men köpte ett par billiga datorhögtalare och en chromecast audio. Kanske inte den snyggaste installationen men går säkert fixa men extremt lätt att styra och alla kan styra den med sina telefoner.

Kör Spotify/google music för musik och tunein radio för radio

Permalänk
Medlem

Tänk på att med Sonos måste du använda deras egna app för att styra den. Fördelen med det är att den har radiofunktioner, Spotify och annat trevligt programmerat direkt i sig. Nackdelen är att den är ganska medioker och du inte kan använda Spotify Connect direkt i Spotify-appen som du hade kunnat med liknande andra produkter. Dessutom har den enbart wifi-anslutning.

Mitt tips blir därför Denon Heos 1 från Hifi-klubben. Den är relativt billig, har AUX och wifi samt möjlighet att köpa till batteripack med bluetooth.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Tänk på att med Sonos måste du använda deras egna app för att styra den. Fördelen med det är att den har radiofunktioner, Spotify och annat trevligt programmerat direkt i sig. Nackdelen är att den är ganska medioker och du inte kan använda Spotify Connect direkt i Spotify-appen som du hade kunnat med liknande andra produkter. Dessutom har den enbart wifi-anslutning.

Mitt tips blir därför Denon Heos 1 från Hifi-klubben. Den är relativt billig, har AUX och wifi samt möjlighet att köpa till batteripack med bluetooth.

Sonos Play:5 har även line in (AUX).

Själv har jag Sonos i lägenheten med bland annat en Play:5 i köket. Extremt nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte denna för ett tag sedan. Den står i vårt kök och gör sitt jobb bra.
https://www.conrad.se/Internet-Bordsradio-Hama-DIR3100-Svart....

Det jag letade efter var en internetradio som inte krävde andra enheter för att fungera. Jag kan inte se logiken i att ha en surfplatta liggandes bara för ett specifikt syfte.

Jag har nu börjat titta på ett ljudsystem för min uteplats och då har jag kollat lite på Denon N4. Även den klarar sig utan andra prylar.
https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/denon-c...

Båda dessa går att styra från din surfplatta eller telefon. Du kan strömma grejer till dem utan problem, men de funkar också stand alone.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Sonos Play:5 har även line in (AUX).

Själv har jag Sonos i lägenheten med bland annat en Play:5 i köket. Extremt nöjd.

Det är sant! Dock är Sonos Play:5 väldigt dyr.

Kompletterar min tidigare post med ett annat billigt alternativ: Champion Wifi Speaker

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Oj, glömde bort att kolla tillbaka här. Många svar! Men jag ser att jag lär förtydliga mig själv.

Strömmande tjänster som Spotify är låg prioritet då nästan ingen i familjen använder dessa. När jag säger internet-radio tänker jag mera på exempelvis www.sverigesradio.se, dvs samma utbud som i en gammal radio fast över nätet.

Budet är kanske upp till 8000 Kr? Kanske i dyraste laget, men bra ljud vill de ha. 2.0 eller 4.0 högtalare är nog det vi söker, så det rör sig helt klart om en fast installation.

Öppna/fria lösningar är ett stort premium. Exempelvis något mediacenter med en Raspberry Pi som mittpunkt och sedan högtalare till? Vet inte hur smidigt det är dock, det måste vara begripligt för icke-IT kunniga.

Skrivet av MickeMM:

Kör med en surfplatta som "kontroll" och sedan trådlösa blåtandshögtalare. Så gjorde vi hemma hos mamma så hon fick lyssnat på sin favoritkanal Fungerar hur bra som helst till en billig kostnad.

Kör tunein appen som radioapp.

Jag antar att det går med en Android telefon med? Vi är surfplattefria i denna familj än så länge.

Skrivet av PuMaH:

Håller med de andra. Alternativet är att ha en Bluetooth-mottagare och ansluta denna med sladd till flera högtalare som man skruvar fast i väggarna. Betydligt krångligare, men blir nog både bättre och billigare.

Inte tokigt med blåtand, men det jag fundrar över är om gammal hederlig radio blir saknad.

Skrivet av Chibariku:

Budget? Jag har iofs ett litet kök på ca 15kvm men köpte ett par billiga datorhögtalare och en chromecast audio. Kanske inte den snyggaste installationen men går säkert fixa men extremt lätt att styra och alla kan styra den med sina telefoner.

Kör Spotify/google music för musik och tunein radio för radio

Som jag skrev i första posten, kanske upp till runt 8000 Kr. Som jag skrev tidigare är det bara en i hushållet som strömmar musik i hushållet, och denne är inte prioriterad för detta så att säga.

Skrivet av Wifi:

Tänk på att med Sonos måste du använda deras egna app för att styra den. Fördelen med det är att den har radiofunktioner, Spotify och annat trevligt programmerat direkt i sig. Nackdelen är att den är ganska medioker och du inte kan använda Spotify Connect direkt i Spotify-appen som du hade kunnat med liknande andra produkter. Dessutom har den enbart wifi-anslutning.

Mitt tips blir därför Denon Heos 1 från Hifi-klubben. Den är relativt billig, har AUX och wifi samt möjlighet att köpa till batteripack med bluetooth.

Snygg sak! Men jag tror snarare att vi söker efter ett fullstort 2.0 eller 4.0 ljudsystem.

Skrivet av Wifi:

Det är sant! Dock är Sonos Play:5 väldigt dyr.

Kompletterar min tidigare post med ett annat billigt alternativ: Champion Wifi Speaker

Den där ser också intressant ut, men jag behöver läsa på mer om den för att se om det passar behovet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Uppdaterar igen med att jag har en större aning om vad jag vill ha nu.

2 stycken halvsmå högtalare, en rätt enkel receiver med blåtand så får telefon/dator stå för mer avancerade versioner, det sista som jag sitter fast på nu är en bashögtalare.

Planen var att skaffa ett par inte allt för dyra vanliga passiva högtalare, och sedan komplimentera med en bashögtalare. Problemet är kravet att den ska vara "tunn" (dvs ingen kub) och ska monteras på en vägg. Jag vet att dessa finns då vi har en i ett annat hus, men jag hittar verkligen inga sådana i de webbutiker jag kikat i.

Någon som har ett förslag?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Uppdaterar igen med att jag har en större aning om vad jag vill ha nu.

2 stycken halvsmå högtalare, en rätt enkel receiver med blåtand så får telefon/dator stå för mer avancerade versioner, det sista som jag sitter fast på nu är en bashögtalare.

Planen var att skaffa ett par inte allt för dyra vanliga passiva högtalare, och sedan komplimentera med en bashögtalare. Problemet är kravet att den ska vara "tunn" (dvs ingen kub) och ska monteras på en vägg. Jag vet att dessa finns då vi har en i ett annat hus, men jag hittar verkligen inga sådana i de webbutiker jag kikat i.

Någon som har ett förslag?

Finns några här: http://www.ljudfokus.se/subwoofer/alla-aktiva-subwoofers/50/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Mattecoach

@NodCommander:

Men t.ex. SR går ju att lyssna på genom mobilen? Skicka detta med blåtand till högtalarna, förstår inte vad som inte skulle fungera?

Permalänk
Medlem

Jag ställde nästan samma fråga för ett tag sedan (även om jag har ett betydligt mindre kök och budget) men fick en del bra svar: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1431490-kokshogtalare

Just nu lutar jag åt att skippa FM-radio och nöja mig med internetradio (men det sitter långt inne!). Trolig setup blir då en Chromecast audio, en T-amp och ett par mindre högtalare, antingen hörnmonterade som @mrqaffe föreslår i den länkade tråden eller på konsoler.

De gånger jag provat så har blåtandsljud varit väldigt skakigt och haft kort räckvidd, med en Chromecast är det inga problem att lämna ljudet på när man går ut i trädgården för att titta till grillen.

Någon RPi-lösning skulle jag inte ge mig på, dels är ljudet rätt kasst om man inte köper till en DAC, dels kräver det en del pill för att få det att fungera. Jag har kört RPi med ett par olika spotify-klienter men det krånglade ofta och airplay var minst sagt skakigt. Mina Chromecast har fungerat från dag ett.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@NodCommander:

Men t.ex. SR går ju att lyssna på genom mobilen? Skicka detta med blåtand till högtalarna, förstår inte vad som inte skulle fungera?

Det är det som är planen just nu. Förutom att det ska vara FM radio med, då internet inte är det bästa här. Varför skulle inte det fungera? Ja, jag vet inte.

Skrivet av zarkov:

Jag ställde nästan samma fråga för ett tag sedan (även om jag har ett betydligt mindre kök och budget) men fick en del bra svar: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1431490-kokshogtalare

Just nu lutar jag åt att skippa FM-radio och nöja mig med internetradio (men det sitter långt inne!). Trolig setup blir då en Chromecast audio, en T-amp och ett par mindre högtalare, antingen hörnmonterade som @mrqaffe föreslår i den länkade tråden eller på konsoler.

De gånger jag provat så har blåtandsljud varit väldigt skakigt och haft kort räckvidd, med en Chromecast är det inga problem att lämna ljudet på när man går ut i trädgården för att titta till grillen.

Någon RPi-lösning skulle jag inte ge mig på, dels är ljudet rätt kasst om man inte köper till en DAC, dels kräver det en del pill för att få det att fungera. Jag har kört RPi med ett par olika spotify-klienter men det krånglade ofta och airplay var minst sagt skakigt. Mina Chromecast har fungerat från dag ett.

Själv har jag bra erfarenhet av blåtandsljud sedan tidigare, men detta kanske talar för att en blåtand-till-3,5mm jack är att föredra för att kunna uppgradera till framtida versioner av BT?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841