Datorköp - Tips för att dra ner priset?

Permalänk
Medlem

Datorköp - Tips för att dra ner priset?

Här är bygget jag har tänkt än så länge: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9439975/

Användning: Främst grafikproduktion i Adobe-sviten (Photoshop, After Effects m.m.). Även spel. Jag har inget intresse för absolut toppinställningar i spelen, utan nöjer med med bra bra flyt på medium/höga inställningar på moderna grejer (typ Fallout 4).

Budget: Nu ligger datorn på 8500 kr. Kan det gå ner en tusenlapp vore det schysst.

Vad tror ni om uppsättningen? Tips för att dra ner kostnaden?

Jag har rätt kass koll på hårdvara, så all hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Om du inte är petig med att ha förpackning till operativsystemet så kan du alltid köpa en licensnyckel på t.ex. Reddit. Kostar runt 30 dollar, ännu billigare om du köper t.ex. en Windows 7 licens och sedan uppgraderar från den istället.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andorz:

Här är bygget jag har tänkt än så länge: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9439975/

Användning: Främst grafikproduktion i Adobe-sviten (Photoshop, After Effects m.m.). Även spel. Jag har inget intresse för absolut toppinställningar i spelen, utan nöjer med med bra bra flyt på medium/höga inställningar på moderna grejer (typ Fallout 4).

Budget: Nu ligger datorn på 8500 kr. Kan det gå ner en tusenlapp vore det schysst.

Vad tror ni om uppsättningen? Tips för att dra ner kostnaden?

Jag har rätt kass koll på hårdvara, så all hjälp uppskattas!

Köp en Windows-licens från G2A.com. Annars finns det inte så mycket som du kan spara in på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du borde vänta med att köpa åtminstone grafikkortet några veckor för att köpa AMD's RX 480. Då får du enligt läckta benchmarks nästan r9 fury prestanda för ca 2100:-

Förutom att du då i längden sparar pengar eftersom du får nästan dubbla prestandan på grafikkortet. Så är väl ett billigare windows det som kan vara största besparingen i dagsläget som tidigare sagts.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Sen måste du byta minnen till DDR4

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

GTX 960 får väl ses som ett ganska dåligt köp i dagsläget. Du kan få ett GTX 970 för bara 300 kr mer som presterar ~60% bättre. Om du väntar någon månad så kommer som Mizccc säger också AMDs nya grafikkort, som säkert kommer ge dubbelt så mycket prestanda/kr jämfört med GTX 960.

Mitt råd skulle vara att antingen köra på CPU:ns integrerade grafik eller köpa ett begagnat kort, och sen köpa något av de nya korten när de kommer.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Låter som grafikkortet får vänta ett slag då.

Angående windows-licens från t ex reddit eller g2a.com. Är det helt lagligt? Och hur funkar det om man ska installera det på en helt ny dator när man bara har en kod och ingen skiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andorz:

Och hur funkar det om man ska installera det på en helt ny dator när man bara har en kod och ingen skiva?

Har det inte varit så rätt länge att Windows-ISO-filer går att ladda ner gratis från Microsoft själva och installera mha USB-sticka? Tror inte ens du behöver nån nyckel för att få tag i ISO-filen, bara för att kunna installera (eller "validera" efter installation).

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andorz:

Angående windows-licens från t ex reddit eller g2a.com. Är det helt lagligt? Och hur funkar det om man ska installera det på en helt ny dator när man bara har en kod och ingen skiva?

Nej, de brukar inte vara särskilt lagliga. Det brukar vara volymlicenser (MSDN/DreamSpark/etc) som egentligen inte får säljas vidare, så risken är att licensen blir spärrad senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andorz:

Tack för svaren!
Låter som grafikkortet får vänta ett slag då.

Angående windows-licens från t ex reddit eller g2a.com. Är det helt lagligt? Och hur funkar det om man ska installera det på en helt ny dator när man bara har en kod och ingen skiva?

Vet inte om det är olagligt men kan lova dig att polisen inte kommer och knackar på oavsett, det kan hända att det strider mot Microsofts villkor dock. För att installera det laddar du helt enkelt ned en ISO-fil från Microsofts hemsida och lägger över den på ett USB-minne eller cd/dvd-skiva med Yumi eller liknande program.

Skrivet av perost:

Nej, de brukar inte vara särskilt lagliga. Det brukar vara volymlicenser (MSDN/DreamSpark/etc) som egentligen inte får säljas vidare, så risken är att licensen blir spärrad senare.

Om Microsoft skulle få reda på att det inte är den ursprungliga beställaren som använder licensen d.v.s.

Ett annat alternativ för TS är om du känner någon studerande eller är en själv så kan du ju registrera dig på Pelleosft för 250kr och få tillgång till Microsoft Dreamspark. Där kan du hämta produktnycklar själv utan extra kostnad.

http://www.pellesoft.se/communicate/user/studentlicens-valide...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator