Köpa dator nu, vänta, eller köpa en halvbra och uppgradera senare?

Permalänk
Medlem

Köpa dator nu, vänta, eller köpa en halvbra och uppgradera senare?

Hej,
Fick nyligen väldigt mycket mer tid för mig själv och började då spela lite mer igen.
Tyvärr tog det inte särskilt lång tid innan min ~10 år gamla stationära dator dog, samtidigt som min laptop blir ungefär lika varm som solens yta på 5 minuter om man försöker spela något.
Därför har jag tänkt mig köpa en ny dator. Jag har ingen koll alls på komponenter nuförtiden, senast jag hade koll var då jag köpte min stationära. Dock har jag sett att Nvidia har släppt sina nya grafikkort, och att AMD snart släpper sina.
Så därför undrar jag om jag borde avvakta ett tag med att köpa, eller om det är rimligt att köpa en halvkass nu och uppgradera senare? Alternativt köpa en ny nu.
Jag spelar mest Dota2, men vill kunna spela nya spel också. Jag har inga krav på att spela på absolut högsta inställningarna, utan nöjer mig med medel.
Budget 5-10k.
Fråga gärna om det är så att jag har missat någon detalj.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

AMD kommer släppa ett riktigt bra budgetgrafikkort, som kommer ligga kring 2k. Hur deras cpuer kommer bli och exakt när de kommer vet jag inte riktigt, sen vågar jag inte hoppas så mycket på dem. Men för 10 k kan du få en riktigt bra dator.
Det lär nog i varje fall inte vara banbrytande prestandaskillnader och priserna på inte i5 har gått ner till relativt rimliga

För en dator med din budget skulle jag dock väntat till amd rx 480 som kommer inom typ en månad. Processor kan du lika gärna köra en intel i5. spelar ljudnivå inte så stor roll så kan du nog pressa ner priserna en del. Kommer du inte klocka processorn så kan du pressa ner priset ännu mer.

Detta är dock min åsikt. Sen kanske någon annan vet eller tycker något annat

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Jag sitter i precis samma sits som du, börjat spela lite igen efter ganska lång tid där jag jobbat så mycket framför datorn att jag helst velat ha andra fritidsintressen.

Jag gjorde som du funderar på, köpte en halvbra för c:a ett halvår sedan, med tanke på att uppgradera senare (i5 6600k, 16 GB RAM, 500 GB SSD, GTX 970), delvis för att jag inte ville lägga ner allt för mycket pengar innan jag kollat hur dom spelen jag ville spela upplevdes på sådan dator, delvis för att jag inte ville ge mej in i djungeln av moderkort, chipset, dual/quad channel-minne osv.

Det tog bara ett par veckor innan jag hade slaktat paketdatorn och bytt ut nästan allting Nu har jag motsatt problem, dvs. att jag tycker det är så kul att bygga ihop saker att jag har alldeles för många datorer istället,haha.

OnT: Jag skulle köpa en halvbra dator nu, med fokus på att dom delarna som faktiskt går att återanvända är av bra kvalitet. Oavsett om du väljer Z170 (6600k, 6700k osv) eller X99 (5820k, 6850k, 6900k, 6950x osv) kan du använda DDR4-minnen. Ett bra nätaggregat går utmärkt att återanvända. Om du inte ger dej in i M.2/U.2-djungeln kan SATA SSDer naturligtvis återanvändas. Låda, fläktar och processorkylning kan återanvändas så länge du inte tänkt dej någon mycket exotisk formfaktor, men i många fall även då.

Slutsatsen i min fundering är att moderkort, processor och grafikkort, trots att de utgör den klassiska huvuddelen i datorn, kan bytas ut ganska enkelt och utan större kostnad. Jag skulle skaffa en bra bas nu, och sedan uppgradera när/om du känner att det behövs!

Du kan ju alltid sälja utfasade komponenter dessutom! Om du skaffar ny dator nu, kommer ju de flesta komponenter vara moderna och bra, även om dom ligger i "halvbra"-klassen, så att få dom sålda är inga problem.

Addendum: Jag skulle fundera lika mycket, kanske t.o.m mer, på vilken skärm, upplösning och uppdateringsfrekvens (FPS) du är ute efter. Det är ju helt klart overkill att skaffa ett nytt GTX 1080 om du max klarar av 1080p 60 Hz! Dessutom enligt det du skrivit om Dota2, inställningar mm. har inlägget ovan helt rätt, du behöver ingen 8-kärning 6900k för det utan kommer klara dej galant med en 6600k t.ex.

Permalänk
Medlem

Ursäkta det sena svaret, har inte så mycket att tillägga.
Tack för era svar!