Permalänk
Medlem

gammal dator som HTPC

Hej vår dvd spelare här hemma gick i paj och då tänkte jag "varför inte uppdatera sig lite". Dock har mina tankar gått väldigt mycket fram och tillbaka så kan behöva lite råd

Det jag vill använda HTPCn till är då:
1. Dvd enhet
2. Spela upp andra videofiler.
3. spela upp playkanaler

I dagsläget har vi klarat oss med min stationära som står i samma rum för playkanaler och videofilerna. Men eftersom flickvännen vill kolla film och jag vill gamea så vill vi nu dela upp det.

Har även en gammal dator stående med dessa specs:

i5 750 LGA1156 2,66Ghz
Gigabyte P55M-UD2
VX550W UPS Crosair
Antec 300
Samsung 850 Pro SSD
ATI Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI Express 2.0
Crosair xms3 4GBx2x2 DDR3

Samt en 5.25 dvd spelare och grafikkortet låter som en helikopter så vill inte använda det.

Är det lönt att köpa ett bättre chassi och ett nytt grafikkort och sen bara tuta och köra eller man ska försöka bygga ihop något nytt??
Tankarna har också gått till rasbarry pi. Om man skulle göra något med det men eftersom jag har dessa delar redan känns det korkat att gå den vägen.

Kom gärna med ideer och förslag Jag vill ju gärna komma billigt undan med så lite oljud som möjligt..

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Använd den gamla datorn, byt till ett billigt passivt kylt grafikkort och installera Kodi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

provkörde

Tackar för svar Provkörde med kodiubuntu innan idag. Dock blir det nog windows som backend i framtiden
Mvh Martin

Permalänk

Bara köra