Låser sig när jag högerklickar på dokument eller mapp

Permalänk
Medlem

Låser sig när jag högerklickar på dokument eller mapp

Har stött på ett problem. Trycker jag på höger musknapp på något dokument eller någon mapp på skrivbordet så låser sig allt och det dokumentet eller mappen jag högerklickar på slutar svara. Får klicka på samma ställe flera gånger tills slutligen det blir normalt igen. Startar jag om datorn fungerar det en stund men sen händer det samma sak. Så hur löser man detta?

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg utbrutet till egen tråd eftersom det handlade om felsökning och inte åsikt om W10*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

*Inlägg utbrutet till egen tråd eftersom det handlade om felsökning och inte åsikt om W10*

Ok Tack

Permalänk
Medlem

Troligen har något blivit korrupt. Hittar du ingen lösning så får du installera om allt. Vissa fel har krävt att man också tagit bort alla partitioner på disken för att felen var kvar när de bara formaterade och installerade om.

Om du uppdaterat till Win 10 från ett äldre Windows så bruka det ändå rekommenderas att man gör en ren installation för att bli av med konstiga fel.

Edit:
Om du vill kan du först testa återställnings alternativen. Jag tror man hittar det under Windows Uppdate och återställning eller liknande. Dock så är dom inte är lika bra som en riktig ren installation när dator startas från DVD/USB för felen kan komma tillbaka mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Har stött på ett problem. Trycker jag på höger musknapp på något dokument eller någon mapp på skrivbordet så låser sig allt och det dokumentet eller mappen jag högerklickar på slutar svara. Får klicka på samma ställe flera gånger tills slutligen det blir normalt igen. Startar jag om datorn fungerar det en stund men sen händer det samma sak. Så hur löser man detta?

Det skulle kunna vara något problem med något av de program som visas i högerklicksmenyn. CCleaner innehåller ett verktyg där man kan ändra i högerklicksmenyn så du skulle kunna pröva med att ta bort onödiga val där, eller om något som visas i CCleaner inte syns i högerklicksmenyn på skärmen så ta bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Det skulle kunna vara något problem med något av de program som visas i högerklicksmenyn. CCleaner innehåller ett verktyg där man kan ändra i högerklicksmenyn så du skulle kunna pröva med att ta bort onödiga val där, eller om något som visas i CCleaner inte syns i högerklicksmenyn på skärmen så ta bort det.

Går bra att högerklicka utan problem på skrivbordet. Det är bara när jag högerklickar på en mapp eller ett dokument på skrivbordet det blir så

Permalänk
Medlem

Kan du tänkas ha AVG tro?

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

haha, har samma probb sen nån vecka tillbaka. verkar vara nått med explorer. kan ej klicka på utforskar mappen som jag har i windows bar, det händer inget helt enkelt. Å när jag högerklickar som TS på nån av foldrarna på C tror jag det e så hänger sig exporer.. haha... win 10, första felet jag har nu som jag irriterat mig över förutom då att man hittar datorn omstartad ibland.. fyfan för det hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Går bra att högerklicka utan problem på skrivbordet. Det är bara när jag högerklickar på en mapp eller ett dokument på skrivbordet det blir så

Det är ju olika menyer i de två fallen.

Permalänk
Medlem

Ett liknande fel har jag för mig dök upp i nån tidigare version av Windows (kan det ha varit XP?), där hade det något med förhandsvisning av innehållet i mappen att göra om jag minns rätt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det är problem med en felaktig shellx extension.
Läs detta för en guide att fixa det http://windowsxp.mvps.org/slowrightclick.htm

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MatteN:

Ett liknande fel har jag för mig dök upp i nån tidigare version av Windows (kan det ha varit XP?), där hade det något med förhandsvisning av innehållet i mappen att göra om jag minns rätt.

Du minns rätt! Jo, XP kunde få spader med förhandsvisning av filer. Jag drabbades och tror det gällde vanliga bildfiler. Datorn var nära oanvändbar innan jag lyckades hitta en fix. Om jag kommer ihåg rätt så var jag tvungen att mecka i registret men vad jag gjorde är borta ur minnet, iaf just nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Det är problem med en felaktig shellx extension.
Läs detta för en guide att fixa det http://windowsxp.mvps.org/slowrightclick.htm

Tack. ska kolla detta

Väldigt irriterande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

haha, har samma probb sen nån vecka tillbaka. verkar vara nått med explorer. kan ej klicka på utforskar mappen som jag har i windows bar, det händer inget helt enkelt. Å när jag högerklickar som TS på nån av foldrarna på C tror jag det e så hänger sig exporer.. haha... win 10, första felet jag har nu som jag irriterat mig över förutom då att man hittar datorn omstartad ibland.. fyfan för det hehe

Väldigt irriterande när drt händer. Händer när datorn har stått på några dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Väldigt irriterande när drt händer. Händer när datorn har stått på några dagar

löste det genom att.... installera om skiten... aja... tur att jag inte hade nått vettigt på c ändå... hehe

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx