780 Ti vs 290X, the rematch

Permalänk
Datavetare

780 Ti vs 290X, the rematch

En sak som diskuterats flitigt är huruvida Nvidia medvetet försämrar drivarna för sina äldre kretsar, många är övertygade att så är fallet. En problem med att titta på t.ex. SweClockers prestandaindex för att avgöra något sådant är att de spel som testas byts ut med tiden och det går då inte att särskilja om det är nya tekniker som passar vissa GPUer bättre/sämre eller om det helt enkelt är så att vissa kretsar rent generellt blir sämre.

Nu har HardwareCanucks testat att köra om alla speltester man gjorde vid lansering av 780 Ti och 290X och jämföra resultatet med senaste drivarna mot hur det såg ut när dessa två kort var de senaste och hetaste.

I korthet är resultatet inte riktigt vad man läser på bl.a. detta form...

En sak man brukar läsa är att AMDs drivare blivit bättre med tiden, det är något som också bekräftas av detta test då flera titlar presterar bättre nu än när 290X lanserades.

Det lite förvånande är att även Kepler ser i stort sätt samma relativt förbättring som 290X, så än idag är den relativa prestandan mellan 780 Ti, 290X och även 980 (som togs med för att se om Kepler tappat mot Maxwell) densamma som vid lansering.

Notera att detta gäller när man testar samma spel som testades vid lansering av 780 Ti och 290X. Vad SweClockers prestandaindex däremot antyder är att den riktning dagens spelmotorer tagit passar inte speciellt väl för Kepler vilket visar sig i att den relativt tappar mot GCN1.1 och Maxwell när man jämför dagens spel med spel som har något år på nacken.

Finns flera långa trådar som diskuterar detta resultat, t.ex. Reddit och Overclock.net. I Reddits tråd länkas bl.a. SweC prestandaindex, men verkar inte vara speciellt många som fattar att det inte handlar om samma spel som testas där utan flera verkar förutsätta att HardwareCanucks inte vet vad de håller på med... Fast vissa nämner i.o.f.s. att de inte förstår tyska vilket tydligen är orsaken till att de inte kan läsa SweClockers

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är nog väldigt korkad men hur är det meningen att man ska läsa bilden?

edit: Gick in på sidan och glodde igenom benchmarkresultaten och 780Ti presterar bättre än 290x i de flesta, jag trodde det var tvärtom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är nog väldigt korkad men hur är det meningen att man ska läsa bilden?

780Ti, Var: 5% sämre än gtx980, 9% bättre än 290X Är: 7% sämre än 980, 6% bättre än 290X

Jämför man samma spel blir väl resultaten snarlika, vad jag hört nvidia anklagas för är ju att de i t.ex gameworks medvetet saboterar prestanda både för AMD och även sina egna äldre kort, för att få folk att köpa nya nvidia-kort.

Permalänk
Medlem

R9 290X borde inte gemföras med 780Ti utan titan . 780Ti är snabbare än r9 290X/GTX 970 och Titan overall i spel. Men självklart bror det på vilket spel det gäller.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

R9 290X borde inte gemföras med 780Ti utan titan . 780Ti är snabbare än r9 290X/GTX 970 och Titan overall i spel. Men självklart bror det på vilket spel det gäller.

Var väl 290 vs 780 och 290x vs 780ti?

Skrivet av Klubba:

780Ti, Var: 5% sämre än gtx980, 9% bättre än 290X Är: 7% sämre än 980, 6% bättre än 290X

Jämför man samma spel blir väl resultaten snarlika, vad jag hört nvidia anklagas för är ju att de i t.ex gameworks medvetet saboterar prestanda både för AMD och även sina egna äldre kort, för att få folk att köpa nya nvidia-kort.

Jag förstod inte det där men ska läsa det en gång till efter kaffet imorgon.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lexius:

Varför då?

GTX Titan både kostade mer än GTX 780 Ti när det begav sig och presterade lite sämre men det hade stöd för "Double Precision".
GTX 780 Ti var direkt riktat mot R9 290X.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att de jämför äldre spel, jag tycker det är helt befängt att tro på att Nvidia avsiktligt försämrar Keplers prestanda.

Det jag däremot tror på är att Nvidia, kort efter att Maxwell släpptes, slutade optimera Kepler för nya spel.
Det var ju framförallt i samband med The Witcher 3, där Keplers prestanda kritiserades, och Nvidia lovade en bättre drivrutin och släppte den redan efter några dagar, som ryktena om sämre prestanda för Kepler tog fart.

AMD gynnas väl av att konsolerna tvingar fram GCN-anpassade grafikmotorer och de olika GCN-revisionerna är tillräckligt lika för att använda samma drivrutinsoptimeringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag tycker det är synd att de jämför äldre spel, jag tycker det är helt befängt att tro på att Nvidia avsiktligt försämrar Keplers prestanda.

Det jag däremot tror på är att Nvidia, kort efter att Maxwell släpptes, slutade optimera Kepler för nya spel.
Det var ju framförallt i samband med The Witcher 3, där Keplers prestanda kritiserades, och Nvidia lovade en bättre drivrutin och släppte den redan efter några dagar, som ryktena om sämre prestanda för Kepler tog fart.

AMD gynnas väl av att konsolerna tvingar fram GCN-anpassade grafikmotorer och de olika GCN-revisionerna är tillräckligt lika för att använda samma drivrutinsoptimeringar

Det är ju just det som är målet med testet.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Klubba:

Vad jag läst på game-dev-bloggar är att Kepler är väldigt dålig på vissa typer av shaders, framförallt sådana som är lite mer komplicerade och innehåller villkorad körning. Just sådana shaders har blivit allt vanligare i post-processing vilket nog är en del i förklaringen varför Kepler tappar mot Maxwell och GCN i nyare spel.

Undantaget Hairworks fungerar Gameworks faktiskt inte alls speciellt dåligt på GCN. En av de vanligaste saker som används från Gameworks idag är HBAO+ och det fungerar riktigt bra både på Maxwell och GCN, men det är ett exempel på teknik där Kepler haltar lite.

Däremot har vissa nya spel börjat använda Tessellation allt mer och det utanför Gameworks. Hairworks bygger på Tessellation, dock är Tessellation som sådan en standarfunktion i DX11 som kan användas till många saker. Två exempel på spel som är använder Tessellation är Just Cause 3 och Rise of the Tomb Raider. Denna teknik fungerar riktigt bra både på Kepler och Maxwell, just 780 Ti presterar också bra i JC3 och riktigt bra i RoTR. Tessellation är faktiskt en teknik som AMD var först att introducera så är lite ironiskt att det är deras akilleshäl idag, men detta ska vara ett område där Polaris är rejält förbättrad mot tidigare GCN.

Skrivet av Lexius:

Spelar inte så stor roll vilka kort som jämförs egentligen, det man ville få svar på var om den relativa prestandaskillnaden har ändrats med tiden.

Vad som ges en fingervisning om är

• 290X har fått bättre drivare med tiden

• 780 Ti har också fått bättre drivare med tiden, ungefär samma relativt förbättring som 290X

• Kepler har inte blivit "gimpad" i nyare drivare då den har samma relativa prestanda mot Maxwell som när Maxwell först lanserades

Trenden i SweClockers prestandaindex ger däremot en fingervisning om att den riktig tekniken i moderna spel tagit gör att GCN och Maxwell relativt sett presterar bättre än Kepler. Detta beror dock inte på att Kepler blivit gimpad via drivare utan helt enkelt därför att kretsdesignen är sämre lämpad för moderna renderingstekniker, främst modern post-processing (så slår man dessa effekter borde Kepler relativt sett få en större boost).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Project cars som är den största anledningen varför folk tror på att Nvidia nerfar kort använde sig utav Gameworks. En hel del effekter i detta paket var så krävande så att ett gtx 960 slog ett gtx 780 med råge.

Som tur var så släppte Nvidia en drivrutin för att fixa detta problem. Drivrutinen minskade övertesselering och andra extrema effekter i från Gameworks. Vilket gav en stor prestandaboost till de äldre korten i projekt cars. Förhoppningsvis så släpper AMD också en drivrutin som sänker kvalitén på dessa extrema effekter.

Permalänk
Medlem

@anon999
vet inte varför du tog bort ditt inlägg men jag hann läsa det och förstå. Tack!

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

@ClintBeastwood:

Längst upp i bilden står det ju "NVIDIA GTX 780 Ti Average improvement Over... (Avg. FPS)

dvs. hur GTX 780 Ti presterade i förhållande till ett annat angivet grafikkort.
När GTX 980 släpptes hade GTX 780 Ti ett resultat som var -5%, dvs 5% läger än GTX980
och när GTX 780 Ti släpptes presterade det ett 9% högre resultat jämfört med R9 290X

I nutid presterar GTX 780 Ti ett värde som är -7% jämfört med GTX 980, dvs det har försämrats gentemot GTX 980
och jämfört med R9 290X i nutid har GTX 780 Ti ett resultat som är 6% högre, dvs. en försämring gentemot när det släpptes ( då var det ju 9% bättre). EDIT: Jo jag tog bort det men tyckte efter genomläsning av tråden att klubbas beskrivning kanske kunde göras lite tydligare så jag la in det igen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon185723:

Project cars som är den största anledningen varför folk tror på att Nvidia nerfar kort använde sig utav Gameworks. En hel del effekter i detta paket var så krävande att ett gtx 960 slog ett gtx 780 med god marginal.

Som tur var så gick Nvidia in och släppte en drivrutin som minskade övertesselering m.m. av gameworks effekter. Som gav tillbaka en hel del prestanda till de äldre korten.

Project Cars använder väldigt mycket "GPGPU" beräkningar i form av PhysFX om man kör på Nvidiakort. Kepler är ökänt dålig på all form av GPGPU och har så varit från dag ett. Både Fermi och Maxwell är betydligt bättre på GPGPU, så allt tyder på att det är just kretsdesignen i Kepler som gör den dålig på generella beräkningar och alltså något som inte går att lappa i drivare.

Bästa man kan göra i Project Cars om man äger en GPU med Kepler och har en stark CPU är att se till att PhysFX körs på CPU och inte GPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

@ClintBeastwood:

Längst upp i bilden står det ju "NVIDIA GTX 780 Ti Average improvement Over... (Avg. FPS)

dvs. hur GTX 780 Ti presterade i förhållande till ett annat angivet grafikkort.
När GTX 980 släpptes hade GTX 780 Ti ett resultat som var -5%, dvs 5% läger än GTX980
och när GTX 780 Ti släpptes presterade det ett 9% högre resultat jämfört med R9 290X

I nutid presterar GTX 780 Ti ett värde som är -7% jämfört med GTX 980, dvs det har försämrats gentemot GTX 980
och jämfört med R9 290X i nutid har GTX 780 Ti ett resultat som är 6% högre, dvs. en försämring gentemot när det släpptes ( då var det ju 9% bättre).

Tack!

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu har HardwareCanucks testat att köra om alla speltester man gjorde vid lansering av 780 Ti och 290X och jämföra resultatet med senaste drivarna mot hur det såg ut när dessa två kort var de senaste och hetaste.

Nja, de säger ju själva att endast fyra av spelen de testade var tillgängliga vid lanseringen av 780 Ti och 290X:

Citat:

In order to test whether or not these cards’ performance has stood the test of time, I decided to put them through our usual list of an even dozen games at 1440P (none of the cards here is exactly acceptable for high setting 4K duties). Of those games, only four were around when the GTX 780 Ti was first available while one of those -Battlefield 4- received the lion’s share of its key updates after our launch-day review.

Så den lilla skillnaden i relativ prestanda kan lika gärna bero på att spelen de testade nu skiljer sig i prestanda jämfört med i deras första recensioner.

Det som hade varit intressant hade varit om de tagit deras testdator från de första recensionerna av 780 Ti och 290X, uppdaterad drivrutinerna, och sen jämfört korten. Sen hade de också kunnat uppdatera spelen och testat igen, för att se vilken skillnad speluppdatering gör. Som det är nu är det alldeles för mycket som ändrats för att man ska kunna dra några slutsatser om drivrutinerna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av perost:

Nja, de säger ju själva att endast fyra av spelen de testade var tillgängliga vid lanseringen av 780 Ti och 290X:
Så den lilla skillnaden i relativ prestanda kan lika gärna bero på att spelen de testade nu skiljer sig i prestanda jämfört med i deras första recensioner.

Det som hade varit intressant hade varit om de tagit deras testdator från de första recensionerna av 780 Ti och 290X, uppdaterad drivrutinerna, och sen jämfört korten. Sen hade de också kunnat uppdatera spelen och testat igen, för att se vilken skillnad speluppdatering gör. Som det är nu är det alldeles för mycket som ändrats för att man ska kunna dra några slutsatser om drivrutinerna.

Good catch! Lusläste igen och nu fattar jag hur de fått in 980 i mixen. Det man jämför är hur alla tre korten presterade när 980 lanserades, vilket förklarar varför spelen är två år eller äldre. Så man jämför korten med drivarna som var de senaste vid 980 lanseringen med de som är aktuella idag, men det ändrar inte något i sak över vad vilka slutsatser man kan dra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Good catch! Lusläste igen och nu fattar jag hur de fått in 980 i mixen. Det man jämför är hur alla tre korten presterade när 980 lanserades, vilket förklarar varför spelen är två år eller äldre. Så man jämför korten med drivarna som var de senaste vid 980 lanseringen med de som är aktuella idag, men det ändrar inte något i sak över vad vilka slutsatser man kan dra.

Relativ prestanda 780 Ti vs 980 jämförs mycket riktigt med när 980 lanserades, men 780 Ti vs 290X jämförs mot när 780 Ti lanserades (som det står i bilden i ditt första inlägg). Så 780 Ti vs 290X är det bara fyra (patchade) spel som är samma, medan det i fallet 780 Ti vs 980 kan vara fler spel (men det säger de inget om i artikeln). Vad jag vet så har de bara tagit deras nuvarande spelsvit, och eventuella spel som är samma som i tidigare recensioner av korten i fråga är bara en slump.

De säger förresten följande också:

Citat:

One important note is that our R9 290X is custom cooled but stock clocked so it will have no problem avoiding the throttling that plagued reference designs.

Men de talar inte om ifall deras 290X är samma kort som de recenserade vid lanseringen, eller om throttling var något som påverkade deras resultat vid den tiden. De har recenserat flera 290X, så det går inte att få fram genom att läsa deras gamla recensioner.

När jag rotade runt i deras arkiv efter 290X-recensioner så insåg jag för övrigt att artikeln i fråga är från aug 2015. Så det är inte så konstigt att spelen är två år eller äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Project Cars använder väldigt mycket "GPGPU" beräkningar i form av PhysFX om man kör på Nvidiakort. Kepler är ökänt dålig på all form av GPGPU och har så varit från dag ett. Både Fermi och Maxwell är betydligt bättre på GPGPU, så allt tyder på att det är just kretsdesignen i Kepler som gör den dålig på generella beräkningar och alltså något som inte går att lappa i drivare.

Bästa man kan göra i Project Cars om man äger en GPU med Kepler och har en stark CPU är att se till att PhysFX körs på CPU och inte GPU.

Vågar du gissa om Keplers problem i The Witcher 3 också berodde på GPGPU? Där hjälpte ju iaf den nya drivrutinen mycket

Permalänk
Avstängd

Kanske är helt off men.

Mitt gamla ganska så hårt överklockade ASUS DCUII R9 290X fick ca 2300 poäng i Valley Xtreme HD.
Nu med mitt GTX970 hårt överklockat i Valley Xtreme HD 2810 poäng.

Original clock@poäng Valley Xtreme HD på mitt 290X 2200 poäng
Original clock@poäng Valley Xtreme HD på mitt GTX970 2400 poäng

Kan tillägga att tempen på mitt GTX970 går aldrig över 54c
På mitt ASUS DCUII gick tempen till 88-90c och 110c på VRM1 och 104c på VRM2.

R9 290 kortet är riktigt feta om man pallar med custom vattenloop.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Vågar du gissa om Keplers problem i The Witcher 3 också berodde på GPGPU? Där hjälpte ju iaf den nya drivrutinen mycket

Sänkte dem inte bara tesseleringsnivån i den uppdateringen? Har för mig att det primärt var vad den gjorde.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Kanske är helt off men.

Mitt gamla ganska så hårt överklockade ASUS DCUII R9 290X fick ca 2300 poäng i Valley Xtreme HD.
Nu med mitt GTX970 hårt överklockat i Valley Xtreme HD 2810 poäng.

Original clock@poäng Valley Xtreme HD på mitt 290X 2200 poäng
Original clock@poäng Valley Xtreme HD på mitt GTX970 2400 poäng

Kan tillägga att tempen på mitt GTX970 går aldrig över 54c
På mitt ASUS DCUII gick tempen till 88-90c och 110c på VRM1 och 104c på VRM2.

R9 290 kortet är riktigt feta om man pallar med custom vattenloop.

Hur kommer det sig att ditt 290x fick så dåligt?
Jag har ett ASUS DCUII 290 (inte x) som jag fick upp i 2775 poäng på luft i valley extreme HD. Under vatten går det upp mycket högre.
Polarens gamla 970 var inte i närheten av 2700 med sitt GTX 970 på luft.
Däremot kunde jag inte köra så hög överklockning på kortet innan VRM sa nej, eftersom ASUS otroligt dåliga kylare till dom korten inte var gjorda för 290(x). Men 2600 poäng var inga problem att få upp med dålig luftkylare.
Under vatten kör den riktigt fint, med över 3k på ett kort och runt 5500 på två.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

Har ingen bra gissning för Witcher 3. Man nog utesluta att det handlar om tesselering Kepler dels är nästan lika stark som Maxwell här

men framförallt då nästan alla testade denna titel utan Hairworks.

En högst vild gissning är ändå att utvecklarna för Witcher 3 främst testade titeln på senaste generationen GPUer, vilket vid tillfället var Maxwell, och man lyckades använda någon funktion som tidigare aldrig varit flaskhals men som ändå var rätt optimerad på just Kepler. Känns lite väl osannolikt annars att bara en enda titel skulle prestera signifikant sämre på en specifik krets. Om Nvidia systematiskt försämrade Kepler borde alla titlar se minskad prestanda vilket är precis HardwareCanucks visat att inte är fallet, tvärt om har ju prestanda ökat något för Kepler jämfört med när 970/980 lanserades.

Att de senaste spelen relativt sett presterar sämre på äldre generationer GPU borde rimligen inte förvåna någon. Spelutvecklarna har begränsade resurser för test och de lär lägga majoriteten av resurserna på att optimera för aktuella GPUer då de som ligger i fronten vad det gäller grafikmaskinsvara sannolikt också är den viktigaste konsumentgruppen rent ekonomiskt.

Ur det perspektivet är det ju en fördel för användare att både AMD och Nvidia kör med re-brands, det säkerställer ju att spelutvecklarna aktivt fortsätter optimera för den GPU-arkitektur man själv sitter på. Re-brands måste därför främst vara ett problem för tillverkaren, varför ska kunderna köpa nytt om det inte blir någon signifikant skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slarre:

Hur kommer det sig att ditt 290x fick så dåligt?
Jag har ett ASUS DCUII 290 (inte x) som jag fick upp i 2775 poäng på luft i valley extreme HD. Under vatten går det upp mycket högre.
Polarens gamla 970 var inte i närheten av 2700 med sitt GTX 970 på luft.
Däremot kunde jag inte köra så hög överklockning på kortet innan VRM sa nej, eftersom ASUS otroligt dåliga kylare till dom korten inte var gjorda för 290(x). Men 2600 poäng var inga problem att få upp med dålig luftkylare.
Under vatten kör den riktigt fint, med över 3k på ett kort och runt 5500 på två.

Ingen aning, 290X gick i sönder innan jag hann göra något mer, ersatte det mot ett G1 970 på garantin.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Datavetare

Bättre artikel kring samma team från Babel Tech Reviews. Här testar man verkligen om 15 st spel, samma slutsats som i det andra fallet dock.

Av de 15 spel man testar har 780 Ti ökat sin prestanda med 3 % i genomsnitt. 290X har två titlar med abnormiteter i senaste drivaren som testas, "The Secret World2 får brutalt låg prestanda och "Metro Last Light" verkar ha haft en liknande bug i den gamla drivaren man testar så ökningen blir abnorm. Tar man bort dessa två resultat ser man en prestandaökning på 6 %.

Så 290X ser en större ökning men på det stora hela är den irrelevant i båda fallen.

Man har också testat en rad nya spel. Även där är det samma slutsats, nya spel är uppenbarligen inte testade/optimerade för Kepler (och Kepler skiljer sig rätt mycket från Maxwell, däremot är Maxwell och Pascal i grunden rätt lika). GCN har däremot ändras rätt lite genom åren så optimeringar för dagens kort kommer även ett GCN1.1 kort som 290X till godo så i nya spel presterar 290X relativt sett bättre än 780 Ti jämfört med de spel som fanns när dessa två kort var nya.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

.... GCN1.1 kort som 290X till godo så i nya spel presterar 290X relativt sett bättre än 780 Ti jämfört med de spel som fanns när dessa två kort var nya.

Ja så är det. Och hur ser det ut i framtiden, med DX 12, Vulkan OSV? Jag menar, arkeologi är väl spännande men...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Overall... Var får du det ifrån?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

@yoshman Verkar dock som att gtx 780 (ej ti) har tappat mycket. Fast även 780ti har tappat en hel del

Permalänk
Datavetare
Skrivet av orginallinus:

Ja så är det. Och hur ser det ut i framtiden, med DX 12, Vulkan OSV? Jag menar, arkeologi är väl spännande men...

Fördelen med att titta bakåt är att man har facit

Är väldigt svårt att sia om framtiden, kunde man det hade man t.ex. köpt på sig AMD innan förra rapport och ARMH förra veckan innan uppköpsplanerna blev kända

Det man med rätt stor sannolikhet kan gissa är att varje gång det kommer en större förändring av GPU-arkitektur så kommer den åldras rätt snabbt då DX12/Vulkan flyttar i princip alla optimeringar till spelutvecklarna.

Tvärt emot vad som hävdats i flera forum så verkar de två artiklarna jag länkar till i den här tråden visa att Nvidia faktiskt lägger rejält med resurser på att hålla Kepler någorlunda relevant. Titta hur det ser ut i DX12 titlar och än mer hur det ser ut i Doom med Vulkan, även om Maxwell inte ser någon direkt ökning i de flesta fall (undantaget är väl 980 Ti som i vissa lägen vinner lite på DX12) så är det inte heller en minskning. 780 Ti presterar klart sämre med Vulkan än med OpenGL i Doom, när man kör Vulkan finns ju inga som helst möjligheter att försöka kompensera för arkitekturens tillkortakommanden från Nvidias sida.

Sedan finns det saker som inte kan kompenseras för, Kepler har väsentlig mycket lägre rastreringskapacitet jämfört med GCN och Maxwell. Rimligtvis är detta en av de större flaskhalsarna i dagens spel. Sedan är Kepler enligt vad jag läst rätt ineffektiv på mer generella beräkningar, något som också används allt mer i t.ex. post-processing effekter (till och med Fermi är bättre på sådant men den är ju obsolete av andra skäl).

Disclaimer: har bara läst om Kepler, enda Kepler-krets jag själv någonsin haft i min ägo är 750M! Däremot läst rätt mycket kring detta då jag tycker det är intressant. Jobbar ofta med att tokoptimera olika system, men i det fallet handlar det om optimering för CPUer ihop med I/O-enheter som nätverkskort och diskkontrollers (typiska serverlaster).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni pratar om fel generation av kort. (dvs att amds kort åldras med värdighet) Även om jag såg ett test som Brian gjorde på techyescity tror jag det va i de få spel han testade så kunde man avfärda denna myt. Det stämmer dock ändå till en stor del om man tänker som typ jag gör nedan och kollar in grafer på bla swec.

så, å nu kanske ni undrar vilka kort jag menar jo. gtx680/770 vs 7970/280x.
I swecs tester så brukar jag jämställa 960 med just 680/770. inte exakt vetenskap men +- nån fps mellan dem.

att maxwell presterar så mycket bättre e ju eg bara för att de har bra mycket högre mhz än keppler. Keppler med 1500mhz lär ju vara lika bra som maxwell. Mhz is king, kolla bara på pascal. så har det alltid varit.
förresten förvånar mig inte att Yoshman tar upp info som är pro Nvidia eller/samt på något sätt å kasst för Amd.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@ Jonathanknet

Jävligt intressant faktiskt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"