Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Kritik Datorbygge

Hej Sweclockare!

I sommar har jag tänkt att lägga min lön på en ny dator (har i dagsläget bara en laptop).
Syftet med datorn är att lira spel i 1440p och använda program så som MATLAB, COMSOL Multiphysics och liknande.

Jag behöver råd av er som är kunniga inom ämnet!

Länk till mitt förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9448521/

1, Har jag valt optimala komponenter i denna prisklass?
2, Om nej, vad bör bytas ut?
3, Är helt lost när det kommer till kylning, please help!

Uppskattar alla svar jag kan få. Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

@Illud:

Själv hade jag valt luftkylning, och prisklass utefter hur mycket jag bryr mig om överklockning/ljudnivå. RAM kan du nog lika gärna köpa billigaste varianten av DDR4 så länge du tar Dual-channel.

I den prisklassen hade jag absolut lagt pengar på en i7, och lite mer SSD. Smaken är som baken, jag hade valt ett annat chassi

Inte säker hur de olika varianterna av 1080 står sig mot varandra när det gäller ljudnivå/kylning/pris, så det kan jag inte kommentera. Vet inte heller mycket om skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Tack för ditt svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Dec 2004

Jag håller med om i7 när du skaffar ett 1080. Det jag inte håller med om är RAM, nya tester visar att det finns bra med kräm att hämta ut i de nya som rullar i 4000(runt 10 fps). Cas gör inte så mycket, men hastigheten gör faktiskt en hel del.

Lådan är fin och för kylning hade jag valt Noctua D15. Då får du upp prollen i 4,5 utan att det låter för mycket.

Om du inte tänkt överklocka blir råden annorlunda.

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

vilka RAM-minnen skulle du rekommendera då? vad gäller fläktar, vad skulle vara ett bra alternativ med delar som går att ta loss och måla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Dec 2004

Beror på om du tänker köra stock, överklocka lätt eller extremt. I det sista fallet skulle jag inte snåla på moderkortet heller, så det blir väl en budgetfråga.

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Illud:

vilka RAM-minnen skulle du rekommendera då? vad gäller fläktar, vad skulle vara ett bra alternativ med delar som går att ta loss och måla?

Inget jag testat själv, men såg den här för ett tag sedan och blev nyfiken på att testa med min luftkylare.
Tror inte det bör vara någon större skillnad på vilken kylare du väljer dock.

Jag kör en NH-U12S men skulle också (som tipsas om ovan) vilja ha en NH-D15 nu när jag har plats.

Intel Core i7 7700K | Asus Z270 ROG MAXIMUS IX FORMULA | Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix OC | HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2133MHz | Samsung 950 Series 1TBx2 | Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass RGB | LG 43” 4K/HDR/60Hz

Kika gärna på mina gallerier:
Datorer för välgörenhet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

fläktar för chassit då? finns det nå bra tysta alternativ? eller är de i chassit redan bra?

Vad tycker ni om moderkortet? finns det något bättre alternativ? tänkte bara göra lätt överklockning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2012

@Illud:
De som är i chassit är redan väldigt bra och att lägga till fler ger endast marginellt lägre temperaturer.
Annars är bra fläktar noctua eller Bequiet.

Intel Core i5 3570k || Amd hd7950 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)