Permalänk
Medlem

Utöka renderingsfarmen

Tjena,
Nu när Broadwell-e är på gång så blir man ju sugen att utöka renderingsfarmen med lite fler noder. Efter lite forskning så blir man ju dock tyvärr mer förvirrad! Broadwell-e är ju snordyra! Så vad är egentligen mest bang for the buck?

Idag har jag 4 datorer i farmen;
2 st i7 3770k, 16gb ram, integrerad grafik
2 st i7 4770k, 16gb ram, integrerad grafik

Jag jobbar i 3ds max och renderar i Mental ray och Vray.
Dock har ju 3ds max 2017 nu kommit med gpu-accelererad GI i Mental ray. Så när man väl gått över till 2017 (det är sjukt buggigt i dagsläget) så bör man ju lägga till vettiga GPU:er också.

Nån som har tips på vad man ska satsa på?
Iom att Broadwell-e är så dyr så tittar jag även på Xeon, för de ligger ju typ i samma prisklass.

Jag tänker mig spontant 10 000-15 000:- per nod, men det är ju också det; ska man satsa mer pengar på en kraftig nod eller mindre pengar och få 2 noder istället? Vilket är egentligen att föredra?

Stort stort tack för alla tankar som kan delges!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDumEn:

Tjena,
Nu när Broadwell-e är på gång så blir man ju sugen att utöka renderingsfarmen med lite fler noder. Efter lite forskning så blir man ju dock tyvärr mer förvirrad! Broadwell-e är ju snordyra! Så vad är egentligen mest bang for the buck?

Idag har jag 4 datorer i farmen;
2 st i7 3770k, 16gb ram, integrerad grafik
2 st i7 4770k, 16gb ram, integrerad grafik

Jag jobbar i 3ds max och renderar i Mental ray och Vray.
Dock har ju 3ds max 2017 nu kommit med gpu-accelererad GI i Mental ray. Så när man väl gått över till 2017 (det är sjukt buggigt i dagsläget) så bör man ju lägga till vettiga GPU:er också.

Nån som har tips på vad man ska satsa på?
Iom att Broadwell-e är så dyr så tittar jag även på Xeon, för de ligger ju typ i samma prisklass.

Jag tänker mig spontant 10 000-15 000:- per nod, men det är ju också det; ska man satsa mer pengar på en kraftig nod eller mindre pengar och få 2 noder istället? Vilket är egentligen att föredra?

Stort stort tack för alla tankar som kan delges!

Vad har du för last på dagens system?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad har du för last på dagens system?

Det är mestadels single frame slicat i 8 delar (för att fördela någorlunda jämnt). Renderingstider på allt mellan 15 min och 2h.

Animeringar är mer sällan men det kan ju lätt ta +48h.

Sen är vi i dagsläget 2 som delar på farmen men det kommer ytterligare en inom kort. Annons för den tjänsten kommer ut nån gång efter semestern gissar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDumEn:

Det är mestadels single frame slicat i 8 delar (för att fördela någorlunda jämnt). Renderingstider på allt mellan 15 min och 2h.

Animeringar är mer sällan men det kan ju lätt ta +48h.

Sen är vi i dagsläget 2 som delar på farmen men det kommer ytterligare en inom kort. Annons för den tjänsten kommer ut nån gång efter semestern gissar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste börja med att säga att jag inte har koll på detta, men när jag såg tråden så tänkte jag på
projektet HELMER http://helmer.sfe.se/.

Kolla vi på denna setup
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9450931/

Så kan du ha tre stycken av dessa noder för cirka 16.000 kr

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag måste börja med att säga att jag inte har koll på detta, men när jag såg tråden så tänkte jag på
projektet HELMER http://helmer.sfe.se/.

Kolla vi på denna setup
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9450931/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9450931/
Så kan du ha tre stycken av dessa noder för cirka 16.000 kr

Tack för en intressant vinkel som jag inte hade tänkt på själv. Helmer känner jag såklart till och det hade ju varit riktigt kul att ge sig på ett sånt bygge men det är inte kostnadseffektivt för fem öre. Alla fyra noder jag har idag har Inet fått bygga ihop i ett så litet chassi som möjligt. Hade tagit mig ett antal timmar bara att bygga ihop en nod hälften så snyggt som Inet gör för en tusenlapp eller vad det är. En eloge till deras "byggherrar".

Men jag tror inte att just den cpun du valde är något att satsa på. Cpun är den viktigaste biten och en 4770k som jag har idag är nära 50% snabbare!
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-FX-8320-vs-Intel-Cor...

Så det känns som att jag ska gå på fetare cpu, då jag även tappar lite prestanda ju fler strippar jag delar en bild i. Viss överlappning sker för varje strip.

Har AMD släppt sina nya High-end cpu än? De har ju äntligen kommit på något som liknar Intels hyper-threading läste jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Jag måste börja med att säga att jag inte har koll på detta, men när jag såg tråden så tänkte jag på
projektet HELMER http://helmer.sfe.se/.

Kolla vi på denna setup
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9450931/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9450931/
Så kan du ha tre stycken av dessa noder för cirka 16.000 kr

Nåt sånt här kanske?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9451206/

Väldigt irriterande att det inte finns mindre moderkort till 2011-3 än, så ett mindre chassi till ATX moderkort blir ju avsevärt mycket dyrare än om man t ex hade kunna välja mITX istället.

Den kundvagnen blir 10 000:- + moms. Så två såna skulle jag nog kunna få in i budgeten. Men är detta den gyllene medelvägen, det är frågan? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vågar du köra ekonomiskt och begagnat så ordna dual moderkort av samma gamla system som jag har och någon 6c12t processor går så lågt i vcore under 1volt så man kan utan att veta någonting knäppa upp den lite har en cpu kylare för 200kr och singel cpu fick i det där userbenchmark testet
Single core Quad core Multi core

Intel Xeon X5660
LGA1366, 1 CPU, 6 cores, 12 threads
Base clock 4.05 GHz, turbo 4.4 GHz (avg)
89.2%
SC Mixed Avg. Single Core Mixed Speed
SC Int 104
SC Float 105
SC Mixed 106
105 Pts
QC Mixed
Avg. Quad Core Mixed Speed
QC Int 382
QC Float 382
QC Mixed 401
388 Pts
MC Mixed
Avg. Multi Core Mixed Speed
MC Int 740
MC Float 787
MC Mixed 784
770 Pts

håller på packa massa 4k filmer på samma gång så kan säkert variera men fick betala 450kr drygt med frakt för min cpu från ett kinesiskt serverföretag som sålde 10 000 exemplar den kom utan en repa och finns massvis av dual cpu moderkort till dessa xeon processorer. Så två såndana i en burk samt har du råd med flera burkar vid det laget så kanske det kan bli en bra render maskiner ihop. tror moderkorten har 12 eller 14 minnes slots på tex supermicro eller vad de heter.

Tänkte om man jämförde med I7 4770K

SC Mixed Avg. Single Core Mixed Speed 113pts
QC Mixed
Avg. Quad Core Mixed Speed 395pts
MC Mixed
Avg. Multi Core Mixed Speed 587pts

Tänkte det blir ruggit ekonomiskt är ju inte i topp men ha kanske 6-8 sådana burkar med dual borde ge rätt mkt fart. Bara en tanke min har stått igång i över ett år dygnet runt omkodar till folk på plex samt redigerar mkt 4k matrial mm.. Behöver mer ram bara så blir byta ut för mig mina 4gb stickor till 8gb så jag får 48gb ram börjar bli så billigt nu endå

Men detta var bara en annorlunda tanke. Sen dom här har ju ingen inbygd gpu men få tag på ett enkelt pciexpress kort för högst 50kr kan inte vara så stort problem du ska ju inte exakt spela

Gammalt behöver inte vara att det behöver slängas Men köpa en broadwell-e känns nästan lite smakligt men som sagt kan inte klaga på prestandan på dem. vet dock ej mycket igentligen för att yttra mig i denna tråd då det gäller 3d renderering. Ett annorlunda alternativ bara as said. Godnatt på er sweclockers! Mvh

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sea_man:

Vågar du köra ekonomiskt och begagnat så ordna dual moderkort av samma gamla system som jag har och någon 6c12t processor går så lågt i vcore under 1volt så man kan utan att veta någonting knäppa upp den lite har en cpu kylare för 200kr och singel cpu fick i det där userbenchmark testet
Single core Quad core Multi core

Intel Xeon X5660
LGA1366, 1 CPU, 6 cores, 12 threads
Base clock 4.05 GHz, turbo 4.4 GHz (avg)
89.2%
SC Mixed Avg. Single Core Mixed Speed
SC Int 104
SC Float 105
SC Mixed 106
105 Pts
QC Mixed
Avg. Quad Core Mixed Speed
QC Int 382
QC Float 382
QC Mixed 401
388 Pts
MC Mixed
Avg. Multi Core Mixed Speed
MC Int 740
MC Float 787
MC Mixed 784
770 Pts

håller på packa massa 4k filmer på samma gång så kan säkert variera men fick betala 450kr drygt med frakt för min cpu från ett kinesiskt serverföretag som sålde 10 000 exemplar den kom utan en repa och finns massvis av dual cpu moderkort till dessa xeon processorer. Så två såndana i en burk samt har du råd med flera burkar vid det laget så kanske det kan bli en bra render maskiner ihop. tror moderkorten har 12 eller 14 minnes slots på tex supermicro eller vad de heter.

Tänkte om man jämförde med I7 4770K

SC Mixed Avg. Single Core Mixed Speed 113pts
QC Mixed
Avg. Quad Core Mixed Speed 395pts
MC Mixed
Avg. Multi Core Mixed Speed 587pts

Tänkte det blir ruggit ekonomiskt är ju inte i topp men ha kanske 6-8 sådana burkar med dual borde ge rätt mkt fart. Bara en tanke min har stått igång i över ett år dygnet runt omkodar till folk på plex samt redigerar mkt 4k matrial mm.. Behöver mer ram bara så blir byta ut för mig mina 4gb stickor till 8gb så jag får 48gb ram börjar bli så billigt nu endå

Men detta var bara en annorlunda tanke. Sen dom här har ju ingen inbygd gpu men få tag på ett enkelt pciexpress kort för högst 50kr kan inte vara så stort problem du ska ju inte exakt spela

Gammalt behöver inte vara att det behöver slängas Men köpa en broadwell-e känns nästan lite smakligt men som sagt kan inte klaga på prestandan på dem. vet dock ej mycket igentligen för att yttra mig i denna tråd då det gäller 3d renderering. Ett annorlunda alternativ bara as said. Godnatt på er sweclockers! Mvh

Var hittar du sådana prollar för det priset? Är lite sugen på två.. X5660 alltså

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

AMD Zen är påväg, tänker att det här borde vara ett område den kommer glänsa på http://www.sweclockers.com/nyhet/22208-amd-summit-ridge-med-a...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

AMD Zen är påväg, tänker att det här borde vara ett område den kommer glänsa på http://www.sweclockers.com/nyhet/22208-amd-summit-ridge-med-a...

Ja, jag hoppas innerligt att de har någorlunda likvärdig prestanda mot broadwell-e så att de kan sätta lite prispress på Intel. Den här utvecklingen som är just nu är inte bra för någon annan än Intel. Det var ju bara några år sen man tyckte 3000:- för en high-end cpu var dyrt, och nu tittar man på den billigaste cpun för 5000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Var hittar du sådana prollar för det priset? Är lite sugen på två.. X5660 alltså

Passa på när det är någon som säljer ett stort antal så du inte får en sönderklockad hemma använd en. Hörde mkt dåligt om att köpa dem från kina men om man såg att de hade tex 250 o uppåt men helst närmare 1000st då jag köpte var det ett företag somh ade nånstanns runt 9876st men var nog ett udda fall men för lite mer än ett år sedan så hittar du x5660 mellan 400-700kr emd gratis frakt tog drygt 2-3 veckor att få den. Tycker dom inte borde ökat mycket i pris nu alls. Antar du tänkt köra dual cpu moderkort men ser du någon som har iallafall minst 10st processorer från kina så kand et vara värt ett försök om priset är billigt min köpte jag för 480kr exakt tror jag det var kom bra förpackad och hade inte en enda repa på heatspreadern så jag var som nöjd och vcoren låg på typ0.9x . Jag kör en vanlig cm212 kylare v1 av den i ett fd 4 chassi samt med ett asus 290x matrix platinum under som drar väll runt 450w i load så datorn är kokhet men processorn ligger i säkra tempraturer varma dagar klockar jag ner 100mhz man märker inte så stor skilldnad men om jag har orken att skicka in min h220 kylare för rma då ajg har rma nummer så hade jag nog lätt fått den gå i 4.7ghz 24/7.

Men annars titta på x5650 dom finns det fler av och är inte så tokiga alls heller bara nån multiplier lägre men dom kan klara rätt hög överklock oxå. Jag har inte haft intel innan så jag var som lite ny när jag överklockade min men jag läste snabbt en guide och fick upp den i 4.2 utan att behöva röra på mycket alls komma högre var lite knepigare bara. Jo efter nyår täntke jag bygga mest troligen 2 st datorer med dual xeon x5xxx och mata in lite ram samt hyra ut lite serversaker billigt men mest hosta ett spel där folk får använda den som prat server och skriv rum gällande datorer vaping och lite mer övriga ämnen. Ska försöka samla på mig så många 4tb diskar jag bara kan så jag kan hosta ftp för spel videos och vaping reviews och lite dittan o dattan sen göra som här att folk får göra egna reviews av vaping grejjer eller vad dom precis vill men även skriva nyheter och hur man kan vara fattig men endå klara av att hålla sig med i gamet bara man vet vad man ska hålla ögonen ute efter. Jag är sjukpensionär blev heltidssjukskriven som 25åring sen vid 30sjukpensionär tappar minnet mer o mer varje vecka har fått en förtidsdemens pga elchocks behandling som gjorde mitt liv till kaos. Datorer är det enda jag kan klara av att göra då min diabetes har förstört mina ben äter de starkaste värktabletterna man kan få samma som heronister får när dom ska sluta ätit dem 2 år nu och är jobbigt ens gå på toan. Så glädjen jag har i livet är min fru mitt gammherk till datorn samt att jag vägrar sluta leva mitt liv!

Men nu eftersom ajg inte sovit på 2 dygn så ska jag sluta yra runt Kolla på x5650 eller 5660 eller 5675 dom är riktigt nice op ebay och kina lär du störst chans hitta mkt server företag där som byter ut rätt ofta eller företag som köper upp från server utbytande företag som säljer på blocket Jag är iallafall grymt nöjd med min x5660 de som provar spela på min dator tex division eller annat kan inte tro att störer delen av min dator är snart 10år. Vet bara inte om jag ska köpa ett till 290x måste byta mitt 650wbronze nätagg då eller om jag ska sälja mitt asus 290x matrix platinum som jag måste fått en bra version av för den har klockat som en gud och kör man den i quite mode i asus programmet så är den endå högre klockat än orginal 290x men man hör ljudkortet knappt. Har 4 pci-e portar så det ryms ett till 2.5 platsers grafikkort och endå ha plats imellan men blir nog så småningom vattenkylning vid det laget för kortet har backplate redan. Men man får ju inget om man säljer 290x korten längre och alla spel jag spelar på min 29" 21:9 60hz phillips brilliance skärm funkar då perfekt i riktigt höga inställningar på 2560x1080p Så vet inte om jag ska vänta ett tag o se om folk börjar sälja 480x eller vad det där som skulle ha 980 prestanda och dra 150w för då får ajg kallare dator och köra 2 sådana kanske 3 senare så behöver jag inte byta nätagg. För pcie 2.0 borde väll kunna köra crossfire eller är det crossfire kabel på 480xet? Isåfall siktar jag nog in mig på det. JAg har tänkt leva med min xeon i 2 år till minst som spel burk

Nu dags för mig att lägga mig! Gonatt folk behöver verkligen sova sorry för mitt autism spektriskt långa inlägg samt dyslexiska!

Mvh //Ulf

Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb