Värt att köpa Sony A7 II över A7?

Permalänk
Relik 📜

Värt att köpa Sony A7 II över A7?

Har i dagsläget en RX100 MK3 jag är väldigt nöjd med, men vill ha en "riktig kamera" att kunna plocka med för vissa tillfällen. Just med tanke på att RX100:an finns vill jag ha fullformat eller inget, APS-C har jag redan haft och känner att lillkameran ersätter bra.

Konkret väljer jag mellan A7 och efterföljaren A7 II. Jag vet att II:an har fördelar på papperet, framför allt bättre sensorbehandling för mindre ljusproblem nattetid samt givetvis IBIS. Det sistnämnda "kontras" dock i någon mån av att kitoptiken har OSS för båda varianterna, och jag kommer helt ärligt pilla väldigt lite med adaptrar et cetera - jag känner mig själv, lär inte bli av.

Till syvende och sist faller allt ned till priset. A7 + kitoptik kostar ~10 000 kronor, A7 II + kitoptik ~17 000 kronor. Det är helt enkelt en jäkla massa extrastålar, för något som jag inte riktigt vet hur mycket eller på vilket sätt det kommer användas. Jag är väldigt tekniknördig och den delen av mig vill såklart ha IBIS och så vidare, men realisten i mig är tveksam till att det kommer spela någon större roll.

Själva frågan, vad har ni för erfarenheter? Är det någon som använt båda längre perioder? Finns det andra skillnader eller saker jag bör ta hänsyn till? Vet till exempel att A7 väger mindre, samtidigt som A7 II har bättre placering av knappar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska resonera ditt köp kring kitgluggen, fast det kanske är bra att vara lite mer återhållsam man vill ju inte få GAS.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av T-Unit:

Tycker inte du ska resonera ditt köp kring kitgluggen, fast det kanske är bra att vara lite mer återhållsam man vill ju inte få GAS.

Det har du helt rätt i, och så är det väl inte riktigt heller. Däremot känner jag som sagt mig själv och vet att jag kommer hålla mig till ett fåtal objektiv i praktiken, oavsett eventuella grandiosa planer. Dessa kan mycket väl ha OSS i slutänden, alternativt vara av sådan typ att det inte spelar någon roll. Klart IBIS vore praktiskt, men 7 000 kronor praktiskt? Svårt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Beggad A7: runt 6k, Beggad A7II: runt 10k. Båda med giltigt garantikvitto. Utan kitglugg.
Såg en notis på SAR (Sonyalpharumors.com) i veckan där det sägs vara en nya A7III på G. Om så, kommer priset på beggad A7/A7II ner en bit till.

Har jobbat med A7 sen den kom med alla möjliga FF gammelgluggar samt "original" FE med och utan OSS.
Skillnaden är i huvudsak IBIS samt handgreppet, fler knappar, avtryckarens placering, bättre vädertätning, bättre EVF och "starkare" byggt hus - bla. bajonetten, sensorn är i stort densamma.

Jag följer internationella forum där man i huvudsak värderar IBIS som den största fördelen, vilket jag håller med om. Du kan vinna 2-4 bländarsteg/tidssteg/ISO med icke OSS objektiv genom IBIS.
Skall man använda uteslutande OSS gluggar ger IBIS inget extra.

Hade jag idag inte redan haft en A7 skulle jag utan tvekan shoppat A7II för 4 papp extra. Kitgluggen har fått OK omdömen, ingen superstjärna men helt OK i sin prisklass. Den går loss på ca. 2.5k beggad. Många, inkl. jag själv, använder den inte så ofta av div. orsaker.

Bra om du kan tänka igenom vad du skall fotografera och vilka objektiv du behöver. Kan du acceptera fina snorbilliga MF gammelgluggar så kan IBIS vara av stort värde.

Spana in youtube och läs tester. Finns mer än du behöver.

Permalänk
Medlem

A7ii har bättre filmfunktion än A7 och tillsammans med stabiliseringen blir det ju extra bra. Om du inte behöver dessa ser jag ingen direkt anledning varför du skulle välja A7ii framför A7. Har viss reservation för ergonomin dock, om du upplever A7ii bättre i detta avseende bör du förmodligen välja den. Jag har haft A7 i snart 2 år, men då utan native objektiv (Sony FE objektiv). Gillar dess bildvalité och litenhet.

Permalänk
Relik 📜

Tack för svar! Har läst massa tester och texter och rätt bra ringat in skillnaderna. Till sist blev det en vanlig A7. När jag funderar igenom hur, var, när jag kommer använda den känns det helt enkelt inte värt med de extra pengarna för A7 II. Det är alltid svårt att försöka förklara sina behov och tankesätt, men jag är rätt övertygad om att valet blev rätt för mig.

Kameran landar i veckan, ska bli kul att testa runt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

MANUAL LENSES ON THE SONY A7 – A BEGINNERS GUIDE

Skrivet av emilakered:

Tack för svar! Har läst massa tester och texter och rätt bra ringat in skillnaderna. Till sist blev det en vanlig A7. När jag funderar igenom hur, var, när jag kommer använda den känns det helt enkelt inte värt med de extra pengarna för A7 II. Det är alltid svårt att försöka förklara sina behov och tankesätt, men jag är rätt övertygad om att valet blev rätt för mig.

Kameran landar i veckan, ska bli kul att testa runt!

Kul. Har en sådan sedan 2013, befinner mig sedan dess i testfasen

Du behöver inledningsvis, tror jag, en vidvinkel 24-35, en lätt tele (makro) 85-105 därefter möjligen en 50/1.4.
Finns beggade manuella sådana gammelgluggar under lusentappen. Återkom för tips.
Läs även tråden om "billiga gammelgluggar".

http://phillipreeve.net/blog/manual-lenses-sony-a7/
http://phillipreeve.net/blog/affordable-manual-lenses-for-the...

Permalänk
Medlem

Väcker lite liv i denna gamla tråd då jag står i samma val. A7 vs A7II. Jag kommer använda den både till stillbilder och film. Just nu har jag en canon 650D och känner att en uppgradering är på gång. Det som lockar mig, förutom att båda verkar oerhört prisvärda, är möjligheten att använda mina gamla objektiv. Jag undrar dock hur möjligheten med autofokus är? Har googlat en del men det finns så oerhört mycket trådar och åsikter nu så svårt att hitta riktig fakta. Så kort och gott hur ligger det till? Är det ens möjligt på någon av dom och vilken adapter ska man ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Väcker lite liv i denna gamla tråd då jag står i samma val. A7 vs A7II. Jag kommer använda den både till stillbilder och film. Just nu har jag en canon 650D och känner att en uppgradering är på gång. Det som lockar mig, förutom att båda verkar oerhört prisvärda, är möjligheten att använda mina gamla objektiv. Jag undrar dock hur möjligheten med autofokus är? Har googlat en del men det finns så oerhört mycket trådar och åsikter nu så svårt att hitta riktig fakta. Så kort och gott hur ligger det till? Är det ens möjligt på någon av dom och vilken adapter ska man ha?

Tror du redan har svaren om du läser tråden. Annars finns youtube.
Adaptrar, finns tonvis på ebay, beroende på objektiv.