Nya fläktar till mitt Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Nya fläktar till mitt Phanteks Eclipse P400S

Tjena!

Nu är det så att jag försöker tysta ner min dator så gott det bara går men har märkt att detta får min dator att gå lite varmare än jag gillar så nu frågar jag er vilka fläktar jag borde använda till chassit?

Borde jag använda fläktar med högt statiskt tryck fram i chassit och kanske flåktar med högt flöde bak/toppen.
Jag kan styra fläktarna via BIOS och miitt mål är väl att kunna köra dom i 50% men ändå hålla datorn sval.

Vilka fläktar skulle ni rekommendera. Det jag behöver är 2x140mm och 3x120 eller möjligen 2x120 och köra med en bak och en i toppen då jag märkt att det blir otroligt varmt i toppen på chassit.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Högt flöde är generellt att föredra för chassifläktar. Högt statiskt tryck är främst när du har ett större motstånd från exempelvis en vattenkylningsradiator eller kylflänsar att trycka luften igenom.

Rent generellt är Phanteks fläktar helt ok, och det har du ju redan två stycken i chassit. Men vilka fläktar du ska köpa i övrigt beror väl lite på prisklass. Kika här så får du en bra idé över vilka fläktmodeller som är bättre än andra:
http://us.hardware.info/reviews/5770/103-12cm-case-fans-revie...
Tabellen med luftflöde vid 30dB tycker jag är mest intressant för att se vilka fläktar som har bäst design.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Gyhlen:

Om fläktarna ska ligga direkt mot ett lite tjockare dammfilter (som det gör i min Arc R.2) så rekommenderar jag definitivt fläktar gjorda för statiskt tryck, det ger betydligt mycket mer luftflöde till samma ljudnivå i den situationen. Finns det däremot inget motstånd så kör på de gjorda för mer flöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Högt flöde är generellt att föredra för chassifläktar. Högt statiskt tryck är främst när du har ett större motstånd från exempelvis en vattenkylningsradiator eller kylflänsar att trycka luften igenom.

Rent generellt är Phanteks fläktar helt ok, och det har du ju redan två stycken i chassit. Men vilka fläktar du ska köpa i övrigt beror väl lite på prisklass. Kika här så får du en bra idé över vilka fläktmodeller som är bättre än andra:
http://us.hardware.info/reviews/5770/103-12cm-case-fans-revie...
Tabellen med luftflöde vid 30dB tycker jag är mest intressant för att se vilka fläktar som har bäst design.

Tack så jätte mycket

Skrivet av rarifag:

@MaACc1i:

Om fläktarna ska ligga direkt mot ett lite tjockare dammfilter (som det gör i min Arc R.2) så rekommenderar jag definitivt fläktar gjorda för statiskt tryck, det ger betydligt mycket mer luftflöde till samma ljudnivå i den situationen. Finns det däremot inget motstånd så kör på de gjorda för mer flöde.

Fronten på mitt chassi ser ju ut så. Så det drar ju in luft under och över och i där sitter 2 dammfilter. Så det är ju inte mycket luft som fläktarna kan dra in i vilket fall. Så det är därför som jag är så kluven ölver AF eller SP fläktar.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80