Spara Windows när jag börjar dualboota med Linux?

Permalänk
Medlem

Spara Windows när jag börjar dualboota med Linux?

Jag kör nu Win7 pro x64. Tänkte köpa en till SSD och installera Linux Mint och dualboota under en tid medan jag bekantar mig med linux och ser hur mycket av min Windowsarbetsmiljö jag kan replikera i Linux.

Tidigare när jag har dualbootat Win och Linux (typ fem år sen) så har jag alltid börjat om med nyinstallation av båda systemen. Linux först och sen Win, för jag har för mig att det var Linux bootloader man skulle använda. Men nu vill jag alltså behålla min existerande Windowsinstallation (med Windows på en SSD och Linux på en annan SSD). Är det görligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guermantes:

Jag kör nu Win7 pro x64. Tänkte köpa en till SSD och installera Linux Mint och dualboota under en tid medan jag bekantar mig med linux och ser hur mycket av min Windowsarbetsmiljö jag kan replikera i Linux.

Tidigare när jag har dualbootat Win och Linux (typ fem år sen) så har jag alltid börjat om med nyinstallation av båda systemen. Linux först och sen Win, för jag har för mig att det var Linux bootloader man skulle använda. Men nu vill jag alltså behålla min existerande Windowsinstallation (med Windows på en SSD och Linux på en annan SSD). Är det görligt?

Ja det är bara att installera linux, du kan göra på några olika sätt, endera bara installera och få en bootmeny i mjukvara, det lär väl bli i Grub om du installerar linux efter win.
Eller så kopplar du ur allt utom den enhet du vill ha linux på och installerar, sedan använder du moderkortets meny för att välja bootenhet, vanligast trycker man nån f knapp vid strömpåslag så får man välja enhet, du har då 2 helt separata bootloaders som styr varsin boot utan att känna till nått annat, det är lite bökigare att boota men lite lättare att ändra på konfigurationen i efterhand.

Det går ju även att köra virtualiserat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är bara att installera linux, du kan göra på några olika sätt, endera bara installera och få en bootmeny i mjukvara, det lär väl bli i Grub om du installerar linux efter win.
Eller så kopplar du ur allt utom den enhet du vill ha linux på och installerar, sedan använder du moderkortets meny för att välja bootenhet, vanligast trycker man nån f knapp vid strömpåslag så får man välja enhet, du har då 2 helt separata bootloaders som styr varsin boot utan att känna till nått annat, det är lite bökigare att boota men lite lättare att ändra på konfigurationen i efterhand.

Det går ju även att köra virtualiserat.

Jag vill helst slippa omvägen via BIOS.

0) Så om jag sätter en tom disk på första SATA-porten, och initierar Linuxinstallering från USB, så kan jag alltså säga till Grub att installera Mint på den disken?

1) Hittar Grub min Windowsinstallation sen om jag har flyttat Windowsdisken?

2) Finns det nåt i Windows bootloader som är kopplat till SATAporten disken sitter på, eller skulle jag efter Linux/Grub/dual boot kunna ändra första disk i BIOS till min Windows disk och därmed kringgå allt det nya jag gjort och boota in i Windows som vanligt? Jag ställer frågan för jag vill veta hur pass enkelt/svårt det är att återskapa den miljö jag har idag ifall nåt oförutsett skulle hända med mitt linuxäventyr. (När jag skriver utgår jag också från att "bootloader" är nåt som sitter på en disk och inte är sparat i BIOS/moderkort, kanske har jag fel där.)

Jag har kört linux i en virtuell maskin under Windows ett tag nu, men min ambition är att vända på steken och köra linux med Windows virtualiserat. Dualbooten är alltså under en övergångsperiod tills jag är helt bekväm i den nya kostymen och inte riskerar att tappa arbetstimmar för att jag är ny i linuxmiljön. Jag måste testa hur min mjuk- och hårdvara (Intuos platta, Xrite kalibrerare) funkar under Mint native och inte bara i en virtualiserad mint.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guermantes:

Jag vill helst slippa omvägen via BIOS.

0) Så om jag sätter en tom disk på första SATA-porten, och initierar Linuxinstallering från USB, så kan jag alltså säga till Grub att installera Mint på den disken?

1) Hittar Grub min Windowsinstallation sen om jag har flyttat Windowsdisken?

2) Finns det nåt i Windows bootloader som är kopplat till SATAporten disken sitter på, eller skulle jag efter Linux/Grub/dual boot kunna ändra första disk i BIOS till min Windows disk och därmed kringgå allt det nya jag gjort och boota in i Windows som vanligt? Jag ställer frågan för jag vill veta hur pass enkelt/svårt det är att återskapa den miljö jag har idag ifall nåt oförutsett skulle hända med mitt linuxäventyr. (När jag skriver utgår jag också från att "bootloader" är nåt som sitter på en disk och inte är sparat i BIOS/moderkort, kanske har jag fel där.)

Jag har kört linux i en virtuell maskin under Windows ett tag nu, men min ambition är att vända på steken och köra linux med Windows virtualiserat. Dualbooten är alltså under en övergångsperiod tills jag är helt bekväm i den nya kostymen och inte riskerar att tappa arbetstimmar för att jag är ny i linuxmiljön. Jag måste testa hur min mjuk- och hårdvara (Intuos platta, Xrite kalibrerare) funkar under Mint native och inte bara i en virtualiserad mint.)

Grub är den bootloader som oftast används av linux, ingen bootloader installerar operativsystem utan de startar de rutiner som sköter om starten av datorns operativsystem och jag vet inte vad som händer om du flyttar diskar, man kanske måste konfa nått manuellt men varför ska du flytta diskar om du inte vill separera allt total och välja via moderkortet ?

Jag har inte testat göra som du verkar vilja göra men installerar du bara linux över win så fungerar det för det mesta direkt, Grub (som är mjukvara och inte lagras i bios) sköter booten och skapar en bootmeny och det ska inte påverka windows.

Men om du vill testa om det finns drivrutiner så installera då linux helt separat och prova eller kör det "live persistent" för då behöver du inte ha winenheten inkopplad alls när du testar så du riskerar inte att skada den på nått sätt. Det måste ju vara det bästa sättet att testa och när du vet lite mer så vet du hur du ska installera det mer permanent om det inte är smidigt nog att växla med moderkortsmenyn.
Har du rätt hårdvara så kan du virtualisera med en hypervisor, då har du inget operativsystem i botten utan de körs direkt på hårdvaran oberoende av varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag vill helst slippa omvägen via BIOS.

0) Så om jag sätter en tom disk på första SATA-porten, och initierar Linuxinstallering från USB, så kan jag alltså säga till Grub att installera Mint på den disken?

Med all sannolikhet. Har dålig koll på just Mint men jag har sett det vid installation av Debian, Ubuntu, Gentoo, med flera. För säkerhets skull är det dock alltid bra att, som @mrqaffe skrev, att koppla ur alla annan lagringsmedia inför installation. (Gäller givetvis av installation av samtliga operativsystem, utifall att.)

Skrivet av guermantes:

1) Hittar Grub min Windowsinstallation sen om jag har flyttat Windowsdisken?

Är SSDn med Windows inkopplad under installationen kommer Grub att hitta Windows och även lägga till Windows som alternativ i Grubs meny.

Ifall du väljer att installera Mint med all annan lagringsmedia urkopplad kan du i efterhand när Windowsdisken är inkopplad igen köra:

update-grub2

Kör själv dualboot men låter väljer om det är Debian eller Windows jag ska in i via Grub. VIll jag kan jag dock enkelt ändra bootprioritet i BIOS så att jag endast bootar Windows.

Skrivet av guermantes:

2) Finns det nåt i Windows bootloader som är kopplat till SATAporten disken sitter på, eller skulle jag efter Linux/Grub/dual boot kunna ändra första disk i BIOS till min Windows disk och därmed kringgå allt det nya jag gjort och boota in i Windows som vanligt? Jag ställer frågan för jag vill veta hur pass enkelt/svårt det är att återskapa den miljö jag har idag ifall nåt oförutsett skulle hända med mitt linuxäventyr. (När jag skriver utgår jag också från att "bootloader" är nåt som sitter på en disk och inte är sparat i BIOS/moderkort, kanske har jag fel där.)

Vilken SATA-port som anvädns på moderkortet ska inte vara några problem att för Windows bootloader. Eventuellt om ordningen har blivit fel och bootloadern pekar på en disk som finns men som är en annan. Vill minnas att det fanns problem med detta under Windows XP men det har ju även hänt en del sedan dess.

Och ja, man ska i BIOS kunna byta bootdisk till den med Windows så ska allt fungera som vanligt igen. Och som skrivet tidigare, starkt rekommenderat att endast ha den SSD inkopplad som du ska installera på. Nu har jag aldrig själv fått problem med just Grub men har läst om andra som fått problem (tekniskt fel eller handhavande vet jag ej). Har egentligen bara fått problem en gång och det var med Windows XP för en herrans massa år sedan

Skrivet av guermantes:

Jag har kört linux i en virtuell maskin under Windows ett tag nu, men min ambition är att vända på steken och köra linux med Windows virtualiserat. Dualbooten är alltså under en övergångsperiod tills jag är helt bekväm i den nya kostymen och inte riskerar att tappa arbetstimmar för att jag är ny i linuxmiljön. Jag måste testa hur min mjuk- och hårdvara (Intuos platta, Xrite kalibrerare) funkar under Mint native och inte bara i en virtualiserad mint.)

Tumme upp! Hoppas det går bra!

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kuufukuji:

Har egentligen bara fått problem en gång och det var med Windows XP för en herrans massa år sedan

Xps bootloader skiter i allt annat på datorn (även andra versioner av win) och skriver helt enkelt över all annan info oavsett hur lämpligt det är, MS fick en hel del kritik för det för det dödade inte bara linuxar utan även serverversioner av win rök och det skapade en hel del problem på sin tid och de gjorde en ny bootloader som visserligen inte höll Grubklass men den dödade iallafall inte allt annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du rätt hårdvara så kan du virtualisera med en hypervisor, då har du inget operativsystem i botten utan de körs direkt på hårdvaran oberoende av varandra.

Nu har jag kört dubbelt med Linux i en dryg vecka och gillar Linux skarpt (trots att jag tvingats ge upp mitt egensnickrade och högpresterande foobartema). Men det är lite knöligt att boota fram och tillbaka när jag måste göra jobbsaker i ett särskilt program som funkar bäst under Windows-native, och mindre bra som Windowsgäst i VMware under Linux.

Så jag har tittat på några tutorials om VMwares hypervisor eftersom min hårdvara verkar duga. Vad jag inte riktigt greppar är:

1) Kan jag alltså köra Linux och Windows parallellt och switcha mellan Linux och Windows ungefär som man switchar mellan datorer med en KVM-switch?
2) Tar det lång tid att boota en hypervisor med "gäster"? (Datorn ska inte stå på hela dagarna och det vore B med flera minuters boot-tid för hypervisorn. Vid sidan av arbetsdator är den också musikspelare och svtplay-burk, men jag vill slå av den titt som tätt för att "koppla ner" utan att få för lång startsträcka när den ska på igen.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guermantes:

Nu har jag kört dubbelt med Linux i en dryg vecka och gillar Linux skarpt (trots att jag tvingats ge upp mitt egensnickrade och högpresterande foobartema). Men det är lite knöligt att boota fram och tillbaka när jag måste göra jobbsaker i ett särskilt program som funkar bäst under Windows-native, och mindre bra som Windowsgäst i VMware under Linux.

Så jag har tittat på några tutorials om VMwares hypervisor eftersom min hårdvara verkar duga. Vad jag inte riktigt greppar är:

1) Kan jag alltså köra Linux och Windows parallellt och switcha mellan Linux och Windows ungefär som man switchar mellan datorer med en KVM-switch?
2) Tar det lång tid att boota en hypervisor med "gäster"? (Datorn ska inte stå på hela dagarna och det vore B med flera minuters boot-tid för hypervisorn. Vid sidan av arbetsdator är den också musikspelare och svtplay-burk, men jag vill slå av den titt som tätt för att "koppla ner" utan att få för lång startsträcka när den ska på igen.)

Det går att köra så många virtuella maskiner som din hårdvara orkar med, om du inte gör nått väldigt krävande så är det nog ram som tar slut först medans cpun säkert inte går i bott innan det är mååånga maskiner igång och man byter mellan dem ungefär som man växlar maskin med en kvmswitch. Det går inte åt särskilt mycket extratid för att boota jämfört med att boota separat

Men har du testat att köra dina windowsprogram i Linux ? Mycket som inte är spelgrafikkrävande och väldigt winspecifikt går bra att köra med Wine utan att du virtualiserar en windator.
https://www.winehq.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, ett tag trodde jag Wine var min livlina (i flera år faktiskt innan jag nu äntligen tagit klivet). Jag provade Foobar och Lightroom i Wine. Foobar kraschade när jag skulle applicera mitt tema med moduler, och Lightroom startade inte alls (kikar på Darktable och Rawtherapee men är sååå van vid Lightroom). Mitt arbetsprogram är videointensivt (och måttligt intelligent kodat med tanke på hur det beter sig redan under Windows så det känns inte ens aktuellt att tro att det skulle funka bra i Wine.) Och dessutom kommer jag ha svårt att lämna Photoshop/Illustrator/InDesign.

Om det regnar i sommar kanske jag gör slag i saken och provar VMwares vSphere.
Tack för svaret.