Har ni fått era GTX 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Är OC varianterna av 1080 mer som "golden sample" eller kan man slå till på ett random 1721MHz kort och klocka själv bara? Att vänta ett par månader är inte aktuellt. Sitter och hoppar nu och vill köpa idag

Ja, du har uppfattat saken rätt, och då man håller på och binnar på det viset, så får man ju också kallt räkna med att de exemplar som klockar tillräckligt bra också säljs som OC-modellen, särskilt så när efterfrågan helt uppenbart är väldigt mycket större än tillgången. Allt som kan säljas som OC lär säljas som OC. Det bör inte vara som det varit så många gånger tidigare, att man sålt exemplar som är goda för högre hastigheter som en lägre klockad modell, för att efterfrågan på de högre klockade modellerna är mindre än tillgången.

Rimligtvis bör det alltså inte gå att ha tur, och få ett "vanligt" ex som klockar lika bra som ett OC-kort. Det bästa du kan hoppas på är något som når nästan ända fram, men ändå inte riktigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, du har uppfattat saken rätt, och då man håller på och binnar på det viset, så får man ju också kallt räkna med att de exemplar som klockar tillräckligt bra också säljs som OC-modellen, särskilt så när efterfrågan helt uppenbart är väldigt mycket större än tillgången. Allt som kan säljas som OC lär säljas som OC. Det bör inte vara som det varit så många gånger tidigare, att man sålt exemplar som är goda för högre hastigheter som en lägre klockad modell, för att efterfrågan på de högre klockade modellerna är mindre än tillgången.

Rimligtvis bör det alltså inte gå att ha tur, och få ett "vanligt" ex som klockar lika bra som ett OC-kort. Det bästa du kan hoppas på är något som når nästan ända fram, men ändå inte riktigt.

De är binnade på så sätt att de är garanterade att klara klockfrekvens x vid spänning y. Ingen vet hur mycket mer än så de klarar, om ens något. Precis som man inte vet om ett chip som inte möter dessa kriteria faktiskt svarar bättre på högre spänning och i slutändan klockar högre.

Det verkar vara så små skillnader mellan olika kort att man lika gärna kan köpa vad man känner för baserat på utseende och övrig funktionalitet (fläkthubbar, storlek, stöd för vattenblock etc.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, du har uppfattat saken rätt, och då man håller på och binnar på det viset, så får man ju också kallt räkna med att de exemplar som klockar tillräckligt bra också säljs som OC-modellen, särskilt så när efterfrågan helt uppenbart är väldigt mycket större än tillgången. Allt som kan säljas som OC lär säljas som OC. Det bör inte vara som det varit så många gånger tidigare, att man sålt exemplar som är goda för högre hastigheter som en lägre klockad modell, för att efterfrågan på de högre klockade modellerna är mindre än tillgången.

Rimligtvis bör det alltså inte gå att ha tur, och få ett "vanligt" ex som klockar lika bra som ett OC-kort. Det bästa du kan hoppas på är något som når nästan ända fram, men ändå inte riktigt.

Slog till på ett advanced ändå, för lång väntetid på OC versionen! Rätt övertygad att skillnaden mellan de korten är så minimalt så man inte märker det i spel ändå.

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

Nej, tänker kanske köpa eller sedan vänta på Ti eller kanske ett Vega kort.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Slog till på ett advanced ändå, för lång väntetid på OC versionen! Rätt övertygad att skillnaden mellan de korten är så minimalt så man inte märker det i spel ändå.

Precis, det handlar om någon/några FPS på sin höjd.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@Mocka: Blev så för mig med.
Slog till på ett advanced. OC ska bli spännande att se om dom dyker upp något mer.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk

Beställde en hel dator inklusive ett Asus GTX 1080 Strix OC i juli ifrån @Komplett.
Det har skjutits upp så många gånger att jag nästan tappat räkningen och just nu när jag kollade ytterligare en månad.
Har pratat med dem för ca 2 veckor sedan och då var det ca 300+ som hade det bokat hos dem, jag låg mellan 100-150.
Har tröttnat på att vänta då nya Intel cpuér samt Nvidia kort ligger precis runt hörnet.
Och köper man top of the line componenter så vill man inte att dom ska vara gamla innan man en får hem dom till dörren.

Har alltid haft Komplett som favorit av datorkomponenter men nu är mitt förtroende helt borta.
Man har inget riktigt kö system utan blir tilldelad en "förhoppningsvis" framtida inkommande batch.
Har full förståelse för att "preliminära datum" är just preliminära men kom igen, en felmarginal på 5 månader. (Dvs om det sista datumet faktiskt slår in)

Komplett... förvänta er ett samtal ifrån mig på måndag, jag tar min order någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumpy_SWE:

Beställde en hel dator inklusive ett Asus GTX 1080 Strix OC i juli ifrån @Komplett.
Det har skjutits upp så många gånger att jag nästan tappat räkningen och just nu när jag kollade ytterligare en månad.
Har pratat med dem för ca 2 veckor sedan och då var det ca 300+ som hade det bokat hos dem, jag låg mellan 100-150.
Har tröttnat på att vänta då nya Intel cpuér samt Nvidia kort ligger precis runt hörnet.
Och köper man top of the line componenter så vill man inte att dom ska vara gamla innan man en får hem dom till dörren.

Har alltid haft Komplett som favorit av datorkomponenter men nu är mitt förtroende helt borta.
Man har inget riktigt kö system utan blir tilldelad en "förhoppningsvis" framtida inkommande batch.
Har full förståelse för att "preliminära datum" är just preliminära men kom igen, en felmarginal på 5 månader. (Dvs om det sista datumet faktiskt slår in)

Komplett... förvänta er ett samtal ifrån mig på måndag, jag tar min order någon annanstans.

Tjo det är nog inte kompletts fel...jag väntade på mitt kort sen 20160530(Från Alina, låg väl 10 i kön ungefär från början)...gav upp här i veckan som va och beställde ett annat märke. Det är Asus som inte kan leverera korten...inte återförsäljarnas fel. Asus gjorde någon pappers lansering av ett kort som de inte kan leverera.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Någon som beställt ett 1080 från eu.evga? I princip alla varianterna är out of stock och jag har inte sett dem bli påfyllda på 2 månader. Tänkte köra step-up i oktober.

Permalänk
Skrivet av Grumpy_SWE:

Beställde en hel dator inklusive ett Asus GTX 1080 Strix OC i juli ifrån @Komplett.
Det har skjutits upp så många gånger att jag nästan tappat räkningen och just nu när jag kollade ytterligare en månad.
Har pratat med dem för ca 2 veckor sedan och då var det ca 300+ som hade det bokat hos dem, jag låg mellan 100-150.
Har tröttnat på att vänta då nya Intel cpuér samt Nvidia kort ligger precis runt hörnet.
Och köper man top of the line componenter så vill man inte att dom ska vara gamla innan man en får hem dom till dörren.

Har alltid haft Komplett som favorit av datorkomponenter men nu är mitt förtroende helt borta.
Man har inget riktigt kö system utan blir tilldelad en "förhoppningsvis" framtida inkommande batch.
Har full förståelse för att "preliminära datum" är just preliminära men kom igen, en felmarginal på 5 månader. (Dvs om det sista datumet faktiskt slår in)

Komplett... förvänta er ett samtal ifrån mig på måndag, jag tar min order någon annanstans.

Jag hade också tänkt beställa en Komplett-PC med detta kort och har väntat tålmodigt men nu är jag istället inne på att avvakta med datorköp till början av nästa år.

När kan man tänka sig att tredjeparts GTX 1080 Ti och Kaby Lake kommer att finnas i svensk handel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

gillar folk som tålmodigt väntar i flera månader, snart lanseras nästa high end kort :). köp ett annat märke. de flesta märken har en OC modell om man vill ha det. själv hoppade jag av asus kort för 3 månader sedan och 3 dagar efter avbeställningen dimper ett palit gamerock ned i brevlådan(ok jag fick hämta det)
visst att man kan gilla ett märke men man behöver ju inte överdriva.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.