Inköp av dator, 7-8k (har redan vissa delar)

Permalänk
Medlem

Inköp av dator, 7-8k (har redan vissa delar)

Hej,

Jag ska köpa datordelar för att bygga en dator. Delarna jag redan har är grafikkort, PSU och chassi(som inte har några fläktar, men platser för 3 st 120 mm och 1 st 140 mm). Grafikkorten är två äldre ATI Radeon 5830 (som kommer att köra Crossfire), jag planerar att uppgradera senare då AMD släppt 480 så att folk har testat den. Operativ har jag också (Win 7). Har även en 1TB HDD.

Jag har gjort denna kundvagnen. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9463211/

Har redan grafikkort, PSU (Fractal Design Newton 1000W), Chassi, Windows 7 Operativ och 1TB HDD.

Jag arbetar ofta med utvecklingsprogram som är för det mesta CPU krävande (vilket är anledningen till att jag har 4790K istället för 4690K), men jag spelar även spel som LoL, Terraria, Minecraft ... m.m.

Har ni några tips på vad som kan förbättras?
Eller meddela om det är någon information som saknas, som krävs.

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köpa nytt med en ordentlig budget, köp inte en gammal plattform. Köp en Intel 6700K med Z170-moderkort och DDR4-minnen.

Du har dessutom valt en gammal SSD-modell. Bättre att välja Samsung 850 istället för 750.

Sen blir jag lite fundersam varför du valt en dyrare be quiet-fläkt samtidigt som två billigare från Fractal design? Jag känner spontant att du antingen kan köra bättre be quiet hela vägen, eller lika gärna hoppa det helt och hållet.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9465588/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Om du ändå ska köpa nytt med en ordentlig budget, köp inte en gammal plattform. Köp en Intel 6700K med Z170-moderkort och DDR4-minnen.

Du har dessutom valt en gammal SSD-modell. Bättre att välja Samsung 850 istället för 750.

Sen blir jag lite fundersam varför du valt en dyrare be quiet-fläkt samtidigt som två billigare från Fractal design? Jag känner spontant att du antingen kan köra bättre be quiet hela vägen, eller lika gärna hoppa det helt och hållet.

Håller med om att en Z170 platform känns mkt mer aktuellt, däremot så är ju inte en Samsung 750 äldre än en 850.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar, kör på Skylake arkitekturen istället då, jag såg inte att jag hade valt en gammal SSD, tack så mycket. Fungerar Windows 7 på skylake processor? För annars så behöver jag köpa en version av windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde r2:

Jag tackar för alla svar, kör på Skylake arkitekturen istället då, jag såg inte att jag hade valt en gammal SSD, tack så mycket. Fungerar Windows 7 på skylake processor? För annars så behöver jag köpa en version av windows 10.

Absolut, men rekommenderar dig att uppgradera till Win 10 medans det är gratis (till 29 juli)

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Planerar och uppgradera, men undrade om jag behövde köpa ett nytt operativ redan nu. Tack för svaret, hjälpte väldigt mycket

Permalänk
Medlem

@Twidash: Sant! Jag tänkte på 840... 750 är inte alls äldre än850, men fortfarande ett sämre val då det är en budgetorienterad modell.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Adde r2: Uppgradering är gratis åtminstone tills nu i sommar... Så du kan inte avvakta så länge, då kommer det kosta sen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att partitionera disken till 2 delar som jag har windows 7 på ena, och windows 10 på andra, för jag har ett program som inte fungerar helt som det ska på windows 10.
Men jag kommer att köpa delarna imorgon, sedan får jag fundera hur det blir med partitioneringen.
Om jag partitionerar den, så kommer jag att göra det i denna veckan.

Men, tack för all hjälp, uppskattas mycket!