Köpråd "speldator" på extrem lågbudget.

Permalänk

Köpråd "speldator" på extrem lågbudget.

Hejsan!
Jag bor för tillfället i Stockholm ett gäng veckor under sommaren på grund av sommarjobb, vanligtvis studerar jag på annan ort.

Jag spelar en hel del OSU! och tänkte försöka ha som ett litet projekt att få ihop en riktigt billig dator för enbart detta ändamål, alltså vill jag hålla nere kostnaderna till det minimala och undvika att köpa nya delar, begagnat känns som ett bra alternativ.

Det skulle uppskattas med hjälp från er eftersom jag inte riktigt har koll på bra lågbudgetalternativ. Tanken är att försöka köpa så mycket begagnat som det går. Chassi har jag fixat gratis från en kompis som skänker mig det.

Delar som behövs införskaffas: I princip allt förutom hörlurar samt chassi.

Vilka delar borde jag leta efter?
Var ska jag leta efter delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av metkrokej:

Hejsan!
Jag bor för tillfället i Stockholm ett gäng veckor under sommaren på grund av sommarjobb, vanligtvis studerar jag på annan ort.

Jag spelar en hel del OSU! och tänkte försöka ha som ett litet projekt att få ihop en riktigt billig dator för enbart detta ändamål, alltså vill jag hålla nere kostnaderna till det minimala och undvika att köpa nya delar, begagnat känns som ett bra alternativ.

Det skulle uppskattas med hjälp från er eftersom jag inte riktigt har koll på bra lågbudgetalternativ. Tanken är att försöka köpa så mycket begagnat som det går. Chassi har jag fixat gratis från en kompis som skänker mig det.

Delar som behövs införskaffas: I princip allt förutom hörlurar samt chassi.

Vilka delar borde jag leta efter?
Var ska jag leta efter delar?

Välj en bas till dator tex socket 775, socket 1150. Sedan köper du delar som passar till det formatet. Går att googla på de flesta. Spara någon lista om du hittar en. Blocket är en bra utgångspunkt. Stäm möte vid Webhallen hötorget som de flesta känner till och Swischa betalning. Kolla marknaden här med. Kanske någon som skänker bort något extra om du köper nått.

Du behöver:
Moderkort
Minne
Processor
nätagregat
grafikkort