Bethesda visar Skyrim Special Edition med uppdaterad grafik och moddstöd

Permalänk
Melding Plague

Bethesda visar Skyrim Special Edition med uppdaterad grafik och moddstöd

Bethesda utannonserar en ny version av Skyrim med förbättrad grafik och moddstöd på konsoler. Spelet släpps senare i år och de som äger originalet får den nya utgåvan gratis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas de fixar muslagget i denna version så att man faktiskt kan köra spelet för en gångs skull.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Hoppas de fixar muslagget i denna version så att man faktiskt kan köra spelet för en gångs skull.

Till PC har det funnits inofficiella buggfixar sedan spelet släpptes. Dessa uppdateras fortfarande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt meningslöst. Inget intressant nytt. Ingen ny grafik API, inga direkt nya motoruppgraderingar. Bara gör det som moddar redan gjort sedan åratal.

Nej, detta tror jag bara kommer ställa till det för moddande då vissa moddar säkerligen kommer kräva "Special edition" och så finns det dom som inte äger det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Helt meningslöst. Inget intressant nytt. Ingen ny grafik API, inga direkt nya motoruppgraderingar. Bara gör det som moddar redan gjort sedan åratal.

Nej, detta tror jag bara kommer ställa till det för moddande då vissa moddar säkerligen kommer kräva "Special edition" och så finns det dom som inte äger det.

Hur kan man inte äga special edition om har skyrim? Det ges ju ut gratìs till ägare av orignalet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Till PC har det funnits inofficiella buggfixar sedan spelet släpptes. Dessa uppdateras fortfarande.

Har hittills inte sett en enda som fungerar. Att stänga av den inbyggda vsync (iPresentInterval=0) gör att spelmotorn havererar. Man kan försöka begränsa FPSen med externa program eller t.ex. ENB men det leder till krasher. Under de kortare stunder det fungerar så är fortfarande spelmotorn ryckig/buggig.
Så denna gång hoppas jag på en omskrivning av spelmotorn utan muslagg. Precis som det var i Morrowind, Oblivion och Fallout 3

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Har hittills inte sett en enda som fungerar. Att stänga av den inbyggda vsync (iPresentInterval=0) gör att spelmotorn havererar. Man kan försöka begränsa FPSen med externa program eller t.ex. ENB men det leder till krasher. Under de kortare stunder det fungerar så är fortfarande spelmotorn ryckig/buggig.
Så denna gång hoppas jag på en omskrivning av spelmotorn utan muslagg, precis som det var i Morrowind, Oblivion och Fallout 3

Tyvärr så är denna bugg ett resultat av den totalt värdelösa spelmotorn i sig. Spelmotorn MÅSTE ha 60 fps annars, som du säger, havererar allt vad fysiska lagar heter totalt.
Det enda sättet att fixa detta är att programmera om hela spelet, inklusive spelmotorn vilket inte är speciellt troligt att de gör. ...fast man kan ju alltid drömma. Skyrim i en MODERN spelmotor är min våta dröm. DX9 var ju för tusan antik redan när spelet släpptes.

EDIT: DX9 släpptes 2002 och den ENDA anledningen till att inte DX11 valdes var... dun dun dun... pga att spelkonsolerna (ps3/xb360) endast stödjer DX9. Inte undra på att många är emot dessa konsoler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gratis är gott!

Blir nog att köra den här versionen på tv-datorn med handkontroll i framtiden då.
Hade planer att göra det med den gamla versionen men nu väntar jag nog in den nya istället.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Det finns säkert en liten marknad för detta också.
Med betoning på liten.

Är det inte väl för sent för att släppa en uppdaterad version med mod-stöd? Trodde alla spelat sönder Skyrim på PC redan...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag spelade igenom Skyrim när det kom ut. Det var kul trots den halvtaskiga grafiken med lågupplösta texturer. Fallout 4 var ju inte bättre i den bemärkelsen. Det spelet kan jag inte ens spela på grund av "head bobing". Så 450 kr åt skogen där. Blir nog inga fler Bethesda spel såvida de inte skärper till sig.

Tack och lov för CD Projekt Red.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte skyrim eller något av de andra i serien...för tråkiga..

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Lol, moddar på konsol vilket skämt, 4 fps?

Permalänk
Inaktiv

Totalt meningslös lansering, speciellt på PC, så länge spelets motor inte byts ut.

Bra att det blir en gratis uppdatering dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det var några år sen man spelade Skyrim men med uppgraderad grafik kan det bli kul att prova en runda till.

Men det här är ju ett freeroaming rollspel så det kanske inte passar alla, man måste gilla att springa runt och snoka och prata med folk för att hitta äventyr, minns att min polare bara satt frågade vad ska jag göra nu hela tiden och sen la han ner det medan jag spelade dygnet runt :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Visserligen har jag aldrig avinstallerat Skyrim sedan dagen det kom, och det händer att jag sparkar igång det någon gång per år, men det är Elder Scrolls VI jag vill ha. Inte smink. Smink har jag redan applicerat via moddar.

Undras hur mycket ESO påverkar, dvs blockerar. Blir inte förvånad om Zenimax är rädda att tappa spelare till ett eventuellt TES VI.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Längta, men usch så lång tid det plötsligt är till oktober.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

EDIT: DX9 släpptes 2002 och den ENDA anledningen till att inte DX11 valdes var... dun dun dun... pga att spelkonsolerna (ps3/xb360) endast stödjer DX9. Inte undra på att många är emot dessa konsoler.

Fast det där stämmer inte. GPUn i Xbox 360 är av DX10-klass och även om PS3 förvisso är DX9-klass, så kör inte PS3 directx alls.

Steamstatistik från 2011 säger att bara 62% av spelarbasen på PC körde ett DX10-redo system.
Det verkar mycket troligare att Bethesda ville nå ut till så många spelare som möjligt.

Innan man drar fram sitt hat mot konsolerna får man inte glömma att det är där som de flesta speltillverkare drar hem sina stora pengar. Så utan konsolerna är det många storspel vi aldrig hade fått till PC.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Visserligen har jag aldrig avinstallerat Skyrim sedan dagen det kom, och det händer att jag sparkar igång det någon gång per år, men det är Elder Scrolls VI jag vill ha. Inte smink. Smink har jag redan applicerat via moddar.

Undras hur mycket ESO påverkar, dvs blockerar. Blir inte förvånad om Zenimax är rädda att tappa spelare till ett eventuellt TES VI.

http://www.ign.com/articles/2016/06/13/e3-2016-bethesda-is-wo...

På gång, men kommer ta tid.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Har hittills inte sett en enda som fungerar. Att stänga av den inbyggda vsync (iPresentInterval=0) gör att spelmotorn havererar. Man kan försöka begränsa FPSen med externa program eller t.ex. ENB men det leder till krasher. Under de kortare stunder det fungerar så är fortfarande spelmotorn ryckig/buggig.
Så denna gång hoppas jag på en omskrivning av spelmotorn utan muslagg. Precis som det var i Morrowind, Oblivion och Fallout 3

De gör ingen omskrivning utav motorn för en "hd remake".

Jag tror att allt de gör är att patcha vanilla spelet med några förbättringar från Fallout 4.

I mina ögon skulle Bethesda behöva byta motorn helt. Visst att de gör stora öppna spel, men det finns det ganska många utav idag och Bethesda TES spel har alltid varit extremt fulla med buggar. Jämför t ex CD project Red The Witcher med Bethesdas TES. The witcher har ganska få buggar och ändå är studion många gånger mindre och har mindre resurer än Bethesda.

Sen tycker jag Bethesda behöver ta sig i kragen och ta en ordentligt titt på Witcher 3 som totalt utklassar alla TES spel tillsammans i story och karaktärsutveckling mm.

Säger inte Bethesda vid varje TES släpp att de ska släppa spel mer frekvent? Nu var det 5 år sedan Skyrim släpptes, lika länge som det var mellan Oblivion och Skyrim. Det är dags för ett nytt elder scrolls!

Permalänk
Medlem

Tycker det här är jätteroligt. De släpper en "HD remake" för att få tid och pengar medan de funderar ut sin roll i post-Witcher 3 världen. Deras spel ser ju ut som halvfärdiga alphatester bredvid Witcher 3.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Fan. Den enda ursäkt jag personligen godtar för detta är om de byter ut den förbannade skitmotorn helt och hållet. Men det lär de väl aldrig göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på mer än förbättrad skärpa, då främst PBR-texturer så det faktiskt blir någon skillnad värd namnet. Besvikelse.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fan. Den enda ursäkt jag personligen godtar för detta är om de byter ut den förbannade skitmotorn helt och hållet. Men det lär de väl aldrig göra.

Dom "väntar på ny teknik" så förhoppningsvis kommer dom med något riktigt banbrytande och det lär gissningsvis kräva en ny motor.

Ett bra stöd för VR hade varit lite fräsigt, om man tittar 10 år framåt i tiden är det inte omöjligt.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De gör ingen omskrivning utav motorn för en "hd remake".

Jag tror att allt de gör är att patcha vanilla spelet med några förbättringar från Fallout 4.

I mina ögon skulle Bethesda behöva byta motorn helt. Visst att de gör stora öppna spel, men det finns det ganska många utav idag och Bethesda TES spel har alltid varit extremt fulla med buggar. Jämför t ex CD project Red The Witcher med Bethesdas TES. The witcher har ganska få buggar och ändå är studion många gånger mindre och har mindre resurer än Bethesda.

Sen tycker jag Bethesda behöver ta sig i kragen och ta en ordentligt titt på Witcher 3 som totalt utklassar alla TES spel tillsammans i story och karaktärsutveckling mm.

Säger inte Bethesda vid varje TES släpp att de ska släppa spel mer frekvent? Nu var det 5 år sedan Skyrim släpptes, lika länge som det var mellan Oblivion och Skyrim. Det är dags för ett nytt elder scrolls!

Tycker inte man kan jämföra Witcher 3 och Skyrim rakt av, i varje fall jag spelar dom spelet helt olika. I Witcher 3 följer man en färdig story med lite sidoquest och karaktären utvecklas tillsammans med storyn. I Skyrim däremot tar jag själv ansvar för karaktärens utveckling och likt ett gammalt hederligt rollspel så blir hen det jag själv väljer, huvudstoryn har mindre impact på spelet och jag kan helt strunta i den och ändå njuta av hundratals timmar med rollspelande. I Witcher 3 funkar det inte riktigt.

Edit: Men jag håller med dig om att Witcher 3 är ett överlag bättre spel out of the box med färre buggar osv.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Entusiast

Det är smart av Bethesda för nu kan de sälja ett gammalt spel en gång till på Xbox One och PS4. Det är ju uppenbart att det bara är därför de gör det. Att uppdatera lite grafik är relativt billigt och de kan sälja det till fullpris sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är lite fundersam på hur det funkar med: *Får det nya spelet gratis*
Så om jag köper spelet till steam idag så är det en uppdatering? Det går ju att förbeställa det *nya* spelet separat för 60$ medan orginalspelet kostar mellan 100-200 kr

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Viktiga frågan är om sparfiler kan överföras till nya versionen, kan man inte det är denna versionen synnerligen värdelös för mig.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Det är ju Co-op som man velat ha till Skyrim! Hade gärna spelat det mer då, men orkade inte mer än 15 timmar eller vad det var i spelet eftersom man körde själv. Synd att dom inte la till det.

Permalänk

Coolt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Det är väl inte dåligt i sig men för mig är det rätt ointressant. Både för att jag redan har spelat Skyrim med massor av moddar, så det är liten chans att detta bjuder på något extraordinärt, samt att Witcher 3 har kommit och krossat Skyrim vad gäller kvalitet.