Ange utgångsdatum eller en högsta ålder i HTTP-rubrikerna

Permalänk

Ange utgångsdatum eller en högsta ålder i HTTP-rubrikerna

Hej, undrar om någon kan lösa detta åt mig.

Har en Wordpress sida. Och försöker att lösa cache och utgångsdatum på bilder. kanske enkelt kan tyckas och många förslag på Google finns ang detta men lyckas inte få till detta med alla lösning på Google.

Ex: Hur får jag ett utgångsdatum på dessa 2st bilder.

min-hemsida.se/wp-content/themes/storefront-child/images/min-bild.png
min-hemsida.se/wp-content/uploads/2016/06/min-bild.jpg

Har försökt lägga in dessa direkt i min .htaccess så här men det fungerar ej. Google säger att det ej funkar.

<IfModule expires_module>
http://min-hemsida.se/wp-content/themes/storefront-child/images/min-bild.png
http://min-hemsida.se/wp-content/uploads/2016/06/min-bild.jpg
</IfModule>

Jag har lagt in detta på min .htaccess men det fungerar ej. Google säger att det ej funkar.

<IfModule expires_module> ExpiresActive on ExpiresByType text/plain "access plus 1 week" ExpiresByType text/css "access plus 1 week" ExpiresByType text/javascript "access plus 1 week" ExpiresByType application/javascript "access plus 1 week" ExpiresByType application/x-javascript "access plus 1 week" ExpiresByType image/svg+xml "access plus 1 week" ExpiresByType image/gif "access plus 1 week" ExpiresByType image/png "access plus 1 week" ExpiresByType image/ico "access plus 1 week" ExpiresByType image/x-icon "access plus 1 week" ExpiresByType image/jpg "access plus 1 week" ExpiresByType image/jpe "access plus 1 week" ExpiresByType image/jpeg "access plus 1 week" ExpiresByType font/truetype "access plus 1 week" ExpiresByType application/x-font-ttf "access plus 1 week" ExpiresByType font/opentype "access plus 1 week" ExpiresByType application/x-font-otf "access plus 1 week" ExpiresByType application/font-woff "access plus 1 week" ExpiresByType application/vnd.ms-fontobject "access plus 1 week" ExpiresByType application/x-shockwave-flash "access plus 1 week" ExpiresByType application/x-httpd-php-source "access plus 1 week" </IfModule>

Så vad jag än gör så funkar det ej att få något utgångsdatum på dessa 2 bilder.
Vad ska man göra för att få utgångsdatum på dessa länkar

min-hemsida.se/wp-content/themes/storefront-child/images/min-bild.png
min-hemsida.se/wp-content/uploads/2016/06/min-bild.jpg

Permalänk

Google säger så här:
Utnyttja cachelagring i webbläsare
När du anger ett utgångsdatum eller en högsta ålder i HTTP-rubrikerna för statiska resurser instrueras webbläsaren att läsa in tidigare hämtade resurser från hårddisken istället för via nätverket.

Permalänk

Jag hittade en lösning som nu funkar.

Så gör ni om ni har tillgång till er .conf
Jag använder Ubuntu 16
och så här löste jag detta.

Starta mod_expires, i Ubuntu Skriv detta i din terminal om du använder mac som jagl:

sudo a2enmod expires

Öppna .conf för din domän

sudo nano /etc/apache2/sites-available/sitename.conf

lägg till

ExpiresActive On
ExpiresByType image/gif "access plus 7 days"
ExpiresByType image/jpeg "access plus 7 days"
ExpiresByType image/png "access plus 7 days"
ExpiresByType image/x-icon "access plus 3 months"
ExpiresByType image/ico "access plus 3 months"
ExpiresByType text/css "access plus 2 days"

spara och stäng

sedan starta om service

service apache2 restart

SOLVED!!