Administatörskontot otillgängligt - alla andra konton fungerar dock

Permalänk
Medlem

Administatörskontot otillgängligt - alla andra konton fungerar dock

Har fått ett skumt problem på morsans dator:

Hennes konto (administratörskontot) går inte att komma in på - det står bara "Tjänsten User Profile Service misslyckades med inloggningen. Det går inte att läsa in användningsprofilen." Och ja, lösenordet är rätt. Det märkliga är att det går att komma in på alla andra konton i datorn utan problem. Ingen har märkt någonting konstigt heller.

Vi har försökt att starta om: utan framgång. Från ett annat konto försökte vi genomföra en systemåterställning: administratören fick skriva in sitt lösenord, varpå en felruta dök upp "Det gick inte att starta systemåterställning".

Eftersom datorn är inhandlad från CDON.com (Thor), så det finns en CD för ominstallation av Win7 (datorn har fortfarande Win7).

Vad jag kom att tänka på var att vi sedan evigheter inte har fått ta del av "patch tuesday", skulle inte det ha varit nu i veckan?

Finns det någon som har upplevt någonting liknande tidigare, eller har någon idé om vad det kan vara/vad man kan göra åt saken?

Permalänk
Medlem

Datorn säjer ju (faktiskt) i klartext vad felet är (men inte vad det beror på).
Typ: Mappen med användarprofilen på hårddisken är trasig så det inte går att läsa in den (och den innehåller register, mappar och kopplingar för användargränsnittet etc)

Förslagsvis rätta till profilen för adminkontot. Exempelvis, ta bort det och låta windows skapa en ny. Dock behöver det kontot du gör det ifrån även det vara med i administrators för datorn.

Ja, jag har sett det... jag vet inte, mer än 100 gånger och en vanlig orsak är att datorn stannar i skrivning av registret till disk. Motsvarande ntuser.dat får sig en smäll och backup-registret är trasigt även det. Ska man vara petig finns det inbyggda verktyg för profilhanteringen men då det är det inbygda adminkontot och inget man normalt sitter och jobbar i så går det utmärkt att deleta profilmappen och låta windows skapa en ny vid inloggning från default_user profilen.

//edit jag fick för övrigt påminnelse om uppdateringar i veckan, men... jag sitter i insider-programmet, så det kanske inte räknas som samma.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

Hennes konto (administratörskontot) går inte att komma in på - det står bara "Tjänsten User Profile Service misslyckades med inloggningen. Det går inte att läsa in användningsprofilen." Och ja, lösenordet är rätt. Det märkliga är att det går att komma in på alla andra konton i datorn utan problem. Ingen har märkt någonting konstigt heller.

jag har aldrig blivit klok på varför det här inträffar. Vissa datorer får det "hela tiden" andra ser man det aldrig på.

"metod 2" här har alltid fungerat för mig, men som det framgår av texten, det kan vara ren tur, det finns en chans att det inte fungerar. Och som tidigare användare påpekar, det kan behövas ett administratörskonto, så antingen har ni fler, eller så höjer ni rättigheterna på något av de andra kontona. Om burken inte som väntat låter er logga in i felsäkert läge då alltså.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har varit ganska upptagen, därför svarar jag så långsamt.

Nåväl, försökte mig på "Metod 2" från Mr. B.s länk. Problemet är att det inte ser ut så som det beskrivs i min "Profile list".

Länken säger:

"Using the left-hand panel, browse to HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows NT/CurrentVersion/ProfileList. You'll see some folders with the name starting S-1-5 followed by a long number. Click on each one in turn, then in the Main Window look at the ProfileImagePath and make sure it's the account with the problem. This is the name of the user folder and contains the name of the username it relates to.

If you have two folders for your username, and one ends in .bak, you need to do this: right-click the folder that doesn't have .bak in it, select rename and add '.ba' to the end of the name. Rename the folder with .bak in it, deleting the .bak part of the name. If you have one folder with a .bak at the end, rename to remove the .bak part."

Problemet är att morsan/administratören har två Filmappar, men den ena har Morsans namn och allting finns däri, medans den andra heter "temporary user". Jag kan inte ta bort .bak namnet på morsans profil, eftersom den då får samma namn som den temporära användarens mapp. Knäckpunkten här, blir att jag inte kan använda Refcount-filerna, eftersom "temporary user" inte har någon Ref-fil alls.

Jag har tänkt på två alternativ till hur jag skall gå tillväga, dock vill jag rådfråga er innan jag gör något:

1. Jag kan helt enkelt radera mappen som tillhör "temporary user" fullständigt, och vid behov gå vidare i senariet där "problemanvändaren" endast har en fil.

2. Jag kan kopiera "problemanvändarens" Ref-fil så att "temporary user" får en Ref-fil att redigera enligt scenariet ovan där användaren har två mappar.

Eller ni har kanske något tredje alternativ? Vilket skulle ni föredra och vilken innebär minst risk för att sabba användaren helt?

Permalänk
Medlem

Döp "Temporary user" till ".ba" , ta bort ".bak" från morsan, och döp om ".ba" till ".bak", Följ länkens instruktioner om RefCount, och starta om datorn? Det är ju rimligtvis "temporary user" som är den trasiga profilen och inte går att logga in, och ska ersättas med den fungerande ".bak" som inte används i nuläget.

Om du är tveksam, printscreen, och upp med det här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp: det fanns fortfarande ingen Ref-fil att redigera i "temporary user", så jag prövade med om det räckte med att byta ".bak"-tillägget från morsan till temporary - vilket det faktiskt gjorde!

Det verkar som att problemet kan betraktas som löst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweGer:

Tack för all hjälp: det fanns fortfarande ingen Ref-fil att redigera i "temporary user", så jag prövade med om det räckte med att byta ".bak"-tillägget från morsan till temporary - vilket det faktiskt gjorde!

Det verkar som att problemet kan betraktas som löst!

Det var förstås i morsans .bak du bör rätta till RefCount, och inte i det korrupta, felaktiga kontot. Och man bör verkligen rätta till det, så att inte Windows får frispel ordentligt. Samtidigt misstänker jag att om det gick att logga in, så var det värdet redan 0, men jag hade tittat efter.

Skönt att mitt tips funkade i alla fall. Jag vet inte varför, men somliga datorer råkar ut för det lite då och då, andra råkar aldrig ut för det. Tacksamt nog är det inte så vanligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om man bara har en utav de mapparna så ändrar man den från .bak till ingenting? ( i safemode) antar jag?

eller ändrar man även värdena på de andra filerna som man gör när man har två mappar?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange185:

Om man bara har en utav de mapparna så ändrar man den från .bak till ingenting? ( i safemode) antar jag?

Safe mode, eller en annan administratörs konto, är det som gäller.

Skrivet av Mange185:

eller ändrar man även värdena på de andra filerna som man gör när man har två mappar?

Bara en registerpost, och man bör ändra, eller åtminstone verifiera att värdet är det man förväntas ändra till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.