Uppgradering av dator för tung videoredigering

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator för tung videoredigering

Hej!

Tänkte bara få lite tankar om ni tycker det är bättre att investera i en helt ny dator om några månader, eller om man ska uppdatera den man har för tillfälligt.

Nuvarande setup:
Asus P8Z77-V
Intel Core i7 3770K
Corsair SSD Force 3 Series 120GB
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold
Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0

Det jag tänkte uppdatera är att skaffa 24/32gb ram, då det känns välbehövligt då programvaran jag använder äter RAM till frukost. Sen kanske ett GTX 970 eller något, då jag även spelar en del och använder mig av GPU accelerering ibland. Är det processorn som kommer vara flaskhals då eller hur håller den sig nu för tiden? Antar att det nog är värt att göra denna lilla miniuppgradering eftersom det inte är så mycket delar jag tänkt byta, men ville ha lite tankar i alla fall!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Hej!

Tänkte bara få lite tankar om ni tycker det är bättre att investera i en helt ny dator om några månader, eller om man ska uppdatera den man har för tillfälligt.

Nuvarande setup:
Asus P8Z77-V
Intel Core i7 3770K
Corsair SSD Force 3 Series 120GB
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold
Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0

Det jag tänkte uppdatera är att skaffa 24/32gb ram, då det känns välbehövligt då programvaran jag använder äter RAM till frukost. Sen kanske ett GTX 970 eller något, då jag även spelar en del och använder mig av GPU accelerering ibland. Är det processorn som kommer vara flaskhals då eller hur håller den sig nu för tiden? Antar att det nog är värt att göra denna lilla miniuppgradering eftersom det inte är så mycket delar jag tänkt byta, men ville ha lite tankar i alla fall!

Tack!

RAM är alltid trevligt, men lägg så mycket krut du kan på CPU.
Även om det medför att du måste köpa nytt moderkort.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

RAM är alltid trevligt, men lägg så mycket krut du kan på CPU.
Även om det medför att du måste köpa nytt moderkort.

\Lifooz

Ja, okej, tror du det är dags att uppgradera CPU med då? RAM måste jag ha mer först och främst tror jag som sagt då Nuke som jag jobbar i slukar det.

Permalänk

i spel kommer inte cpu flaskhalsa så hårt är inte så mycket prestanda skillnad mellan cpuer i just spel mellan en 6700k och en 2600k och är 2600k dessutom överklockad till 4.5Ghz eller något liknande som är en vanlig stabil klock på dessa så krymper skillnaden ännu mer.

gissar att det är detta "nuke" du tänker på?
https://www.thefoundry.co.uk/products/nuke/

tror de även finns ett spel som heter nuke nämligen...

isf har du stöd för GPU accelerering om du har ett garfikkort från Nvidia 400 serien eller nyare med mer än 512Mb video-ram och stöd för openGL 2.0 eller nyare

DVS du kan även leja ut jobbet i Nuke på din GPU om du vill även med ditt nuvarande kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Ja, okej, tror du det är dags att uppgradera CPU med då? RAM måste jag ha mer först och främst tror jag som sagt då Nuke som jag jobbar i slukar det.

Precis, fixa RAM och sen köper du den starkaste CPUn du tillåter dig själv.
Jag arbetar själv med Sony Vegas och min Intel Inside Core I7 4770K hoppar upp i 100% på direkten, trots att jag lägger ut en del av jobbet på GPUn.

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

De flesta NLE använder GPU vid visning när man redigerar. Men när man är klar o exporterar så går 99% direkt på CPU. Jag uppgraderar nu till i6900K o 128gb minne. Kör från SSD -> SSD, dvs source p ena sidan o renderar till andra.

// LZ

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Yes, funderar på en till SSD att jobba ifrån när man läser halvtunga EXR filer. Blir nog att satsa på RAM, GPU och ev. en SSD till, tills vidare. Tack!