Examensdatorn! Ca 30k inkl. Skärm

Permalänk
Medlem

Examensdatorn! Ca 30k inkl. Skärm

Nu när 5 års slit på universitet är avklarade ska jag äntligen skaffa ny dator! Uppgraderade senast 2010 så det är på tiden. Datornblir min examenspresent till mig själv och med 20k (14k efter skatt?) i betalt för exjobbet känner jag mig villig att betala för en fetingdator!

Datorn ska användas för gaming. Allt ska vara nytt, det enda jag behåller från gamla är högtalarna. Budget är typ 30k, det får dock dra över med nån tusenlapp eller två om det kniper. Jag vill kunna gamea i 1440p med höga grafikinställningar och förhoppningsvis kunna göra det i ett par år framöver. Skärmen ska ha 1440p ialla fall. Är 144 hz, IPS och Gsync värt att punga ut för? Aldrig sett sånt IRL. Sen vill jag även att datorn ska vara så tyst som möjligt! Lite överklock troligtvis, men inget extremt.

Här är min lista på inet jag plockat ihop, och efter det följer funderingar, frågor och kommentarer på mina val.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9469454/

Hårddisk: Samsung EVO 1 TB. Tror inte jag behöver mycket mer än 1 TB, och då jag vill ha det tyst och snabbt känns SSD som det självklara. Disken känns stabil och prisvärd efter det jag läst.

Tangentbord+Mus: Inga konstigheter. Vill inte ha mekaniskt. Musen ville jag ha en som någorlunda liknar min gamle trotjänare G9an, och den där verkar bra. Man vänjer sig nog oavsett.

Chassi: Define R5 känns som ett väldigt stabilt val då jag vill ha tyst och inte för skrikigt. Inga konstigheter?

Nätagg: Här kollade jag främst på ljudnivåer. 750w är kanske onödigt mycket men för att gardera mot eventuell framtida dubble grafikkort och att undvika att den ligger i maxload käns det ok. Nån som har tips på andra nätagg som är tysta och stabila?

Grafikkort: GTX 1080. Visst är den här typ den tystaste varianten? Här har jag våndats lite... Är det smartare att köpa billigt och vänta på TIn? Klarar den att driva 1440p även om nåt år eller två?

Moderkort+processor: Då gaming är fokus känns 6700K som ett stabilt val. Moderkort vet jag typ inget om, men paketet på inet känns prisvärt. 1151 socket är väl någorlunda framtidssäkert också?

Skärmjävel: Det här tycker jag är lite drygt. Ska det behöva vara så dyrt? Rea nu dock. Att få upp den i 165hz känns meningslöst och pengar i sjön. Finns inget mer prisvärt? Jag har en gammal 1080p skärm. Kan man köra 2 skärmar där ena kör hög upplösning, hz och eventuellt gsync medan andra kör andra inställningar? Eller måste de vara samma? Spelen endast på storskärmen förstås.

Processorkylare: Här är jag återigen osäker. Jag vill nog överklocka min 6700K lite. Jag vill också ha en tyst processorfläkt. Noctua känns som ett givet val. Men D15, är den inte onödigt stor, tung och dyr? Kan U9B-SE2 räcka? Med d15 måste man väl montera ned skräpet varje gång man ska dammsuga under datorn typ. Och hur mycket tystare är den egentligen? Och får den plats med grafikkortet i översta slotten?

Chassifläktar: Jag har hört att R5ans fläktar är sådär. Tänkta ta bort dom man får med och köra två inblås i fronten och en ut i övre bakkant. Det borde väl ge bra airflow? Noctua fläktar för att det ska bli tyst.

Ram: Ddr4 förstås. 16 gig. Värt att lägga några få hundralappar extra för lite snabbare frekvens på dem? Med det moderkortet, bör man köra 2x8 eller 4x4?

Från början tänkte jag låta inet skruva ihop det hela, men begränsning på ram samt cpu kylare gör mig tveksam. Sen kan man ju spara en hel del med rea jakt och att skruva själv, så jag tror jag gör så... Har skruvat lite dator förr men är inget pro direkt.

Planen är alltså att leta lite reor under sommaren för att bygga ihop allt typ första augusti. På inet verkar cpu+mobo kombon vara riktigt prisvärd nu. Om den skärmen väljs kanske även den rean? Cdon rea nu med mus+tangentbord. Finns det andra reor man vet kommer under sommaren man ska hålla ögonen på? Grafikkortet hoppas jag går ner några hundralappar tills slutet av Juli också...

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem

Buntband brukar följa med moderkortet/chassit tror jag så inget du behöver köpa. Jag har iaf massor med buntband liggandes som jag fått med komponenter men aldrig köpt egna.

Du kanske vill ha någon lagringsdisk? Släng in en 2tb vanlig disk för några hundralappar.

Om du ändå ska spendera så mycket på en skärm så skulle jag satsa på en ultrawide.

Om du bara ska överklocka lätt så kan du helt klart köra på en enklare kylare, typ en be quiet pure rock eller cryorig h7, finns en del alternativ som alla presterar ganska likvärdigt

Chassifläktarna som finns duger, du kommer inte tjäna många decibel på att köpa nya, bättre att använda lågvoltsadaptrar/fläktkontroller för att dra ner ljudet.

Dina minnen duger gott, du tjänar inte så mycket på att gå på ännu högre mhz. Det du kan göra är att gå på lägre och klocka dem men det skiljer inte många kronor. 2x8 är bättre för möjligheten att uppgradera

Permalänk
Medlem

Ang processorkylare vill jag slå ett slag för den Thermalright TS140 power jag kör med. Finns på Inet. Presterar ungefär som en DH14 men är single tower. Dessutom knäpptyst(även i 100% load med 1.42v 2500k) och 549kr!

Ang chassifläktarna som tycker jag inte att det är värt att byta ut dom. Se till att reglera med resistorer eller mjukvara istället.

Om du inte vill ha ett mekaniskt tangentbord borde du kunna hitta ett mer prisvärt än ss apex.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

S-varianten av CPU-kylare?
Kolla på Noctuas hemsida för kompatibilitet. Du kanske inte vill att den ska täcka översta PCIe-platsen.

Permalänk
Medlem

Ah, ja då kan jag ju skippa buntband helt klart.

Mm, jag har funderat på lagringsdisk... Dock vet jag inte riktigt om jag har det behovet, och vanliga hårddiskar låter ju mycket tycker jag. Men jag ska fundera!

Ultra wide, har du några tips där? Med gsync, ips och 144hz finns bara 2 alternativ på inet iallafall... Är det värt att ta bort nån av dom kraven alltså?

Ok, men en extra fläkt i fram för mer flöde tror jag jag vill ha.

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk

Om du vill ha en tyst dator så är det bra att byta ut fläktarna som du har gjort. Jag tror inte att du behöver ett mejselkit dock. Några buntband kommer med moderkort och några andra komponenter så det behöver du inte. Om du vill spara lite så kan du skaffa win7 och sedan upgradera gratis till win10. Annars så ser det bra ut!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Om du är student så bör du kunna få gratis windows av ditt universitet föresten, kolla upp dreamspark

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Om du vill ha en tyst dator så är det bra att byta ut fläktarna som du har gjort. Jag tror inte att du behöver ett mejselkit dock. Några buntband kommer med moderkort och några andra komponenter så det behöver du inte. Om du vill spara lite så kan du skaffa win7 och sedan upgradera gratis till win10. Annars så ser det bra ut!

"Den kostnadsfria uppgraderingen är en fullständig version av Windows (inte en utvärderings- eller introduktionsversion) och är tillgänglig till den 29 juli 2016."

Värt att notera!

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/upgrade-to-wind...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:

Ah, ja då kan jag ju skippa buntband helt klart.

Mm, jag har funderat på lagringsdisk... Dock vet jag inte riktigt om jag har det behovet, och vanliga hårddiskar låter ju mycket tycker jag. Men jag ska fundera!

Ultra wide, har du några tips där? Med gsync, ips och 144hz finns bara 2 alternativ på inet iallafall... Är det värt att ta bort nån av dom kraven alltså?

Ok, men en extra fläkt i fram för mer flöde tror jag jag vill ha.

Skit i mekanisk disk, kör själv bara mekaniskt i filservern (30TB ssd kostar lite för mkt fortf)
I alla andra burkar är det bara ssd som gäller.
Har själv Noctua och kommer inte köpa ngt annat, fantastiska kylare på alla sätt.
Har du plats till en stor så kör på det, dammsuga datorn behövs inte om man inte har det jävligt skitigt på rummet.
G-sync, absolut, se till att få en med V2 så du kan köra borderless g-sync oxå.
Gällande psu, EVGA gör bra grejor
Har själv MSI gpu och dom är verkligen tysta, hade Asus Strix tidigare och var sjukt nöjd med dom oxå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Zvikte:

Nu när 5 års slit på universitet är avklarade ska jag äntligen skaffa ny dator! Uppgraderade senast 2010 så det är på tiden. Datornblir min examenspresent till mig själv och med 20k (14k efter skatt?) i betalt för exjobbet känner jag mig villig att betala för en fetingdator!

Datorn ska användas för gaming. Allt ska vara nytt, det enda jag behåller från gamla är högtalarna. Budget är typ 30k, det får dock dra över med nån tusenlapp eller två om det kniper. Jag vill kunna gamea i 1440p med höga grafikinställningar och förhoppningsvis kunna göra det i ett par år framöver. Skärmen ska ha 1440p ialla fall. Är 144 hz, IPS och Gsync värt att punga ut för? Aldrig sett sånt IRL. Sen vill jag även att datorn ska vara så tyst som möjligt! Lite överklock troligtvis, men inget extremt.

Här är min lista på inet jag plockat ihop, och efter det följer funderingar, frågor och kommentarer på mina val.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9469454/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9469454/

Hårddisk: Samsung EVO 1 TB. Tror inte jag behöver mycket mer än 1 TB, och då jag vill ha det tyst och snabbt känns SSD som det självklara. Disken känns stabil och prisvärd efter det jag läst.

Tangentbord+Mus: Inga konstigheter. Vill inte ha mekaniskt. Musen ville jag ha en som någorlunda liknar min gamle trotjänare G9an, och den där verkar bra. Man vänjer sig nog oavsett.

Chassi: Define R5 känns som ett väldigt stabilt val då jag vill ha tyst och inte för skrikigt. Inga konstigheter?

Nätagg: Här kollade jag främst på ljudnivåer. 750w är kanske onödigt mycket men för att gardera mot eventuell framtida dubble grafikkort och att undvika att den ligger i maxload käns det ok. Nån som har tips på andra nätagg som är tysta och stabila?

Grafikkort: GTX 1080. Visst är den här typ den tystaste varianten? Här har jag våndats lite... Är det smartare att köpa billigt och vänta på TIn? Klarar den att driva 1440p även om nåt år eller två?

Moderkort+processor: Då gaming är fokus känns 6700K som ett stabilt val. Moderkort vet jag typ inget om, men paketet på inet känns prisvärt. 1151 socket är väl någorlunda framtidssäkert också?

Skärmjävel: Det här tycker jag är lite drygt. Ska det behöva vara så dyrt? Rea nu dock. Att få upp den i 165hz känns meningslöst och pengar i sjön. Finns inget mer prisvärt? Jag har en gammal 1080p skärm. Kan man köra 2 skärmar där ena kör hög upplösning, hz och eventuellt gsync medan andra kör andra inställningar? Eller måste de vara samma? Spelen endast på storskärmen förstås.

Processorkylare: Här är jag återigen osäker. Jag vill nog överklocka min 6700K lite. Jag vill också ha en tyst processorfläkt. Noctua känns som ett givet val. Men D15, är den inte onödigt stor, tung och dyr? Kan U9B-SE2 räcka? Med d15 måste man väl montera ned skräpet varje gång man ska dammsuga under datorn typ. Och hur mycket tystare är den egentligen? Och får den plats med grafikkortet i översta slotten?

Chassifläktar: Jag har hört att R5ans fläktar är sådär. Tänkta ta bort dom man får med och köra två inblås i fronten och en ut i övre bakkant. Det borde väl ge bra airflow? Noctua fläktar för att det ska bli tyst.

Ram: Ddr4 förstås. 16 gig. Värt att lägga några få hundralappar extra för lite snabbare frekvens på dem? Med det moderkortet, bör man köra 2x8 eller 4x4?

Från början tänkte jag låta inet skruva ihop det hela, men begränsning på ram samt cpu kylare gör mig tveksam. Sen kan man ju spara en hel del med rea jakt och att skruva själv, så jag tror jag gör så... Har skruvat lite dator förr men är inget pro direkt.

Planen är alltså att leta lite reor under sommaren för att bygga ihop allt typ första augusti. På inet verkar cpu+mobo kombon vara riktigt prisvärd nu. Om den skärmen väljs kanske även den rean? Cdon rea nu med mus+tangentbord. Finns det andra reor man vet kommer under sommaren man ska hålla ögonen på? Grafikkortet hoppas jag går ner några hundralappar tills slutet av Juli också...

Tacksam för all hjälp!

Hårddisk: Bra val. Hade kompletterat med en vanlig WD 1TB eller större intern, eller extern för film, bilder etc om du inte redan har en.

T-bord & mus: Smaksak

Chassi: Smaksak, men bra val

Nätagg: Bra val

Grafikkort: Bra val. Tystaste kylaren till GTX 1080 av vad jag läst iaf. Enda kortet med kylflänsarna riktade åt rätt håll, dvs mot baksidan av kortet så fläktarna bör få ut mer varmluft ur chassit EVGA är också bra väl med sina 2 års extra garanti.

CPU/Mobo: Bra val

Skärmhelvetesdjävul: Ett helvete att köpa premium-skärmar just nu, alla lider med problem och dålig kvalitétskontroll.
Om du vill ha 144hz IPS men inte bryr dig om G-sync så finns Asus MG279Q eller 144hz TN med G-sync Dell S2716DG annars är det som finns att välja på RoG:en som du kollat på eller Acer XB27. 34-tum ultrawide som någon nämnde ligger på 11-13k, en bit utanför din budget. Ber till skärmgudarna att du får ett bra exemplar oavsett vilken du väljer

Ja du kan köra med olika skärmar, med olika hz och upplösning.

CPU-kylare: Ja D15 är groteskt stor. Kör på U14S istället. Presterar bara några grader sämre men är lite billigare, lite tystare och framförallt betydligt mindre i storlek.

Chassifläktar: Bra val, ja 3st räcker gott.

Ram: Bra val, billiga men ändå rätt hög mhz. Du vill köra 2st och utnyttja dual-channel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Buntband ska bort iallafall! Mejslar behöver jag nog då jag inte har några andra... Tangentbordet är lite dyrt, men jag gillar designen så kör nog på den.

Som processorfläkt tror jag att jag kör på noctua ändå, dom känns stabila. Men jag byter ner till en U14S iallafall, känns lite mer vettigt!

Angående psu hade rx750i bra värden, mycket tyst för sitt pris. Hx750i är ju dyrare men med bättre effektivitet. Tjänar man igen det? Evga har ju supernova serien, men är inte den lite mer högljudd och dyr generellt? Men jag vet inte om det är PSUn som kommer låta mest till slut...

Skärm känns som det jobbigaste! Jag har riktigt svårt att veta om ips och gsync är värt. Kostar ju betydligt mycket mer =/ Är det lite lotteri kring skärmarna även om man betalar 8k alltså superflugan?

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:

Tack för alla svar!

Buntband ska bort iallafall! Mejslar behöver jag nog då jag inte har några andra... Tangentbordet är lite dyrt, men jag gillar designen så kör nog på den.

Som processorfläkt tror jag att jag kör på noctua ändå, dom känns stabila. Men jag byter ner till en U14S iallafall, känns lite mer vettigt!

Angående psu hade rx750i bra värden, mycket tyst för sitt pris. Hx750i är ju dyrare men med bättre effektivitet. Tjänar man igen det? Evga har ju supernova serien, men är inte den lite mer högljudd och dyr generellt?

Skärm känns som det jobbigaste! Jag har riktigt svårt att veta om ips och gsync är värt. Kostar ju betydligt mycket mer =/ Är det lite lotteri kring skärmarna även om man betalar 8k alltså superflugan?

Buntband i all ära.
Men kardborreband äger rätt hårt när man gillar att pillra med saker då och då:
https://www.inet.se/produkt/8906519/kardborrband-5m-svart/#sp...

Permalänk
Medlem

Om du inte tänkt ha någon DVD-läsare eller annan 5.25"-enhet så kan du ta en titt på Define S istället för Define R5. Lite billigare, lite modernare, lite enklare att arbeta i. Se Sweclockers recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du inte tänkt ha någon DVD-läsare eller annan 5.25"-enhet så kan du ta en titt på Define S istället för Define R5. Lite billigare, lite modernare, lite enklare att arbeta i. Se Sweclockers recension.

Mm, det där har jag funderat något på men har inget riktigt bra svar. Är det dock inte så att R5an är lite tystare? Men hur mycket vet jag ju inte... Och den har väl ingen fläktkontroll heller?

På tal om det! Ska man koppla chassifläktarna direkt till moderkortet eller till fläktkontrollen i R5? För visst kan man inte styra dem från datorn sen då? Om jag nu ska ha r5, s verkar ju vettig nu när jag kollar igen...

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:

Mm, det där har jag funderat något på men har inget riktigt bra svar. Är det dock inte så att R5an är lite tystare? Men hur mycket vet jag ju inte...

Nej define r5 är inte tystare.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Nej define r5 är inte tystare.

Säkert? S har väl inget ljuddämpande material på fronten, vilket r5 har på sin lucka. Men luften tas väl in från sidorna ioförsej...

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:

Säkert? S har väl inget ljuddämpande material på fronten, vilket r5 har på sin lucka. Men luften tas väl in från sidorna ioförsej...

Fronten på Define S är ju ändå avtagbar med dammfilter osv bakom. Minns dock inte om det är ljuddämpning på insidan av fronten eller inte och är inte på rätt ort för att undersöka saken vidare. Skulle vilja säga att de är lika ljuddämpade men att du slipper klydd ifopm av lucka, hdd-burar och dylikt om du väljer define S.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zvikte:

Mm, det där har jag funderat något på men har inget riktigt bra svar. Är det dock inte så att R5an är lite tystare? Men hur mycket vet jag ju inte... Och den har väl ingen fläktkontroll heller?

På tal om det! Ska man koppla chassifläktarna direkt till moderkortet eller till fläktkontrollen i R5? För visst kan man inte styra dem från datorn sen då? Om jag nu ska ha r5, s verkar ju vettig nu när jag kollar igen...

Som de skriver i recensionen jag länkade: "Det rör sig om ett gediget bygge med liknande egenskaper som sin broder Define R5". Ska man inte ha 5.25"-enheter så ser jag ingen nackdel med att välja Define S istället.

Fläktkontrollern till R5 är inte så mycket att hurra för, det är bara en enkel trestegs-kontroller där du själv måste ställa om hastigheten på fläktarna. Du har dessutom valt PWM-fläktar, medan kontrollern bara ändrar spänningen till dem. Då är det mycket bättre att koppla fläktarna direkt till moderkortet. Z170 Pro Gaming har 3 uttag för chassi-fläktar, och låter dig ställa in en egen fläktkurva för varje fläkt. Då sköts hastigheten automatiskt, istället för att du själv ska behöva öppna frontluckan och peta på reglaget.

Permalänk
Medlem

Hmm, ok. Jag ska försöka gräva lite mer. Hade varit kul att hitta nåt test med ljudnivåer mellan dom. Skiljer det dig inte mycket där så kör jag på en S om jag inte plötsligt tycker jag behöver en intern cdläsare.

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem

Efter lite tanke får det nog bli en S variant!

Ingen som hade mer input kring skärm och vad som är värt där?

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du kan ju inte vänta på en annan GPU nu när du skall ha en feting maskin... så Ti kommer nog... men inte än på ett bra tag, och du vill väl ha maskinen relativt snart ?

Mest bang-for-the buck är nog dock att köpa 2st 980Ti istället för 1080

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Du kan ju inte vänta på en annan GPU nu när du skall ha en feting maskin... så Ti kommer nog... men inte än på ett bra tag, och du vill väl ha maskinen relativt snart ?

Mest bang-for-the buck är nog dock att köpa 2st 980Ti istället för 1080

Jag vill ha maskinen till 1a Augusti ja. Hm, jag kan ju hålla utkik efter reor på 980Ti. Men är det vetkligen mer bang buck alltså? Många spel gillar väl inte duo kort. Ock klarar 750w dubbel 980ti?

Efter att ha tittat i annan tråd tror jag att jag skiter i IPSen då jag mest vill gamea. Men 144hz och gsync vill jag ha!

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gällande skärm har jag haft att göra med 3st Acer XB270HU modeller från olika tidsrymder, en precis när de var rykande färska, en när revision 2 kom, och en ny när de stannat av i utvecklingen utav revisions-uppdateringar och "bara är".

Alla har i princip haft noll/nära inget bleed och presterat grymt.

Kan verkligen rekommendera den skärmen, om man bortser från att den ser lite ful ut, rent estetiskt..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zvikte:

Jag vill ha maskinen till 1a Augusti ja. Hm, jag kan ju hålla utkik efter reor på 980Ti. Men är det vetkligen mer bang buck alltså? Många spel gillar väl inte duo kort. Ock klarar 750w dubbel 980ti?

Efter att ha tittat i annan tråd tror jag att jag skiter i IPSen då jag mest vill gamea. Men 144hz och gsync vill jag ha!

750watt klarar nog tre 980ti utan att svettas...

Och skärmen som sagt, en XB270HU.
Går för runt 4500kr beg i prima skick!

980ti i SLI är väääldigt mycket bättre än ett ensamt 1080.
980ti beg går på runt 3300-3500kr/st så det är billigare med 2st än ett nytt 1080.

Men ja, jag pratar begagnat här.
Vill du ha rykande nya saker, får du hosta upp!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag får kika runt lite efter begagnat kanske. Grafikkort känns inte som om man nödvändigtvis vill ha nytt, men skärm känns som att man vill ha en ny... Ska kolla kring lite på skärmar! Den där acer du föreslår eller en rog swift pg278q är de jag väljer mellan.

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem

Damn. Sjuk rea på den där acer skärmen på cdon, blir nog ett köp direkt. Skärmen får vila nedpackad här tills augusti dock

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Medlem

@Zvikte:
Här har du ett riktigt coolt bygge! När man ser på datorn så vill man verkligen att allt ska se snyggt ut.
Så därför satte jag ihop detta med rött tema.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9471250/

Den datorn kommer verkligen att vara overpower.

Du kanske redan har någon skärm men jag tog en 144hz 1ms skärm som huvudskärm och 2 st 60Hz skärmar som andra och tredje där du kan kolla på youtube/porr samtidigt som du använder din 144hz till gaming.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zvikte:

Damn. Sjuk rea på den där acer skärmen på cdon, blir nog ett köp direkt. Skärmen får vila nedpackad här tills augusti dock

Jasså ?

Länk ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag köpte https://www.inet.se/kundvagn/visa/9471247/ + http://www.gskill.com/en/product/f4-3600c15d-16gtz för några dagar sedan, väntar bara på att Inet ska få in 1080 nu..

Kanske kan vara till någon hjälp

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jasså ?

Länk ?

http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-27-p35210871

Där! Visst är det rätt? Vet inte vad miprz står för dock...

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex