Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Reparation av minne

Hej,

Det är så att för någon konstig anledning så skulle jag vilja väcka liv i något gammalt dött ram minne, eller nytt. Dött skare va iallafall haha.

Undrar om det är någon som vet något om detta? Det enda jag vet nu är att jag skulle kunna tvätta allting med alkohol och gnugga bort all korriosion. Jag undrar dock om någon vet något om vad resistansen ska va mellan de olika komponenterna och om detta går att hitta någonstans. Kanske något slags schema? Skulle vara sjukt bra om det fanns lite värde på resistansen så skulle jag lätt kunna se om det är sönder!

En sak till, hur testar man ett dött ram-minne som man pillat med. Att sätta det i min dator kommer ju inte på fråga. Att bygga ihop en sleten dator av sletna komponenter, kanske utan grafik kort osv. Eller finns det speciella test produkter som man bara kan stoppa i och se på en liten skärm typ om den funkar?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av rewemgee:

Eller finns det speciella test produkter som man bara kan stoppa i och se på en liten skärm typ om den funkar?

Det står lite om såna produkter på Wikipedia, de billigaste börjar på ~1000$. Med tanke på vad RAM kostar så är det alltså betydligt billigare för en normal konsument att bara köpa nytt RAM. Att bara mäta resistans kommer du ingenstans med, minnen innehåller ju aktiva komponenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Har du ett dött minne att prova med ?

Citera eller Svara för respons! •
YouTube: Andreas Dock (Datorer & Teknik, How-To's, Life-Hacks, etc.)
Intagram: andreascigarsandlife (Datorer & Teknik, Cigarrer & Alkohol)
Steam: Dockzor (Gamecollector)
Följ mig gärna på YouTube och/eller Instagram och lägg till mig på Steam, alltid kul att hålla kontakt med likasinnade!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

@andreas_dock: Nope ^^ tänkte att det inte var jätte svårt att få tag på, men vad vet jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av rewemgee:

@andreas_dock: Nope ^^ tänkte att det inte var jätte svårt att få tag på, men vad vet jag

Jag har ett jag tror är kass iaf!
Beter sig sjukt underligt, så vill du ha det så säg till!

1GB Samsung DDR2 minne

Spec; 1GB 2Rx8 PC2-5300U-555-12-E3

Citera eller Svara för respons! •
YouTube: Andreas Dock (Datorer & Teknik, How-To's, Life-Hacks, etc.)
Intagram: andreascigarsandlife (Datorer & Teknik, Cigarrer & Alkohol)
Steam: Dockzor (Gamecollector)
Följ mig gärna på YouTube och/eller Instagram och lägg till mig på Steam, alltid kul att hålla kontakt med likasinnade!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Jag är väldigt intresserad, skickar pm!