EVGA Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Procentuellt sett är 300 en fis i rymden, det gnäller folk på. Sen att det beror på att 16nm är svårkylt är en annan sak, de högre frekvenserna från början får vi för att FinFET har lägre strömläckage, och tyvärr är dessa formade som koner. Därav sämre förmåga att överklocka dessa och framtida kort med samma sorts transistorer.

Men tycker man inte kan räkna procentuellt dåligt längre med tanke på hur extremt hög klocken är nu jämfört med tidigare hade de. Legat på 1.2 och man får upp den till 2k så hade folk inte klagat även om det är samma resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du kan inte jämföra en superliten krets mot en jättestor krets. Dessa kort borde kostat ~4500kr för ett referenskort inte ett öre mer, dessutom slutar man stödja 3 och 4-way SLI, riktigt trist taktik av Nvidia. Man kan bara hoppas att detta är början på slutet för Nvidias dominans.

Borde ha kostat? Att ta fram dessa kort kostar lite mycket som att åka till månen några gånger. Inte helt gratis alltså. Sen att korten är billigare att tillverka är en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Mycket tror jag det är för att vad vi ser här är "mellanklass" segmentet. Det här är Inte "spel-korten" från den här generationen, och man monterar på "spelkorts-kylning" för att få folk att förbise det faktumet, och betala high-end spelkortspris.

Precis, spoltjut spär på ytterligare, och tror mer på att en bättre strömförsörjning och finare komponenter kostar mera än det extra kopparen och aluminiumet i kylaren.

EVGA hoppar på vågen såklart, inte deras fel att priserna är höga. Man kan inte kalla det dumsnålt heller, då korten ändå presterar bra, men personligen vill jag ha hela paketet om priset ska klättra så högt.

Deras goda namn tappar lite här och jag väntar på en generösare lösning. Bra ström, fina komponenter OCH välkylt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Precis, spoltjut spär på ytterligare, och tror mer på att en bättre strömförsörjning och finare komponenter kostar mera än det extra kopparen och aluminiumet i kylaren.

EVGA hoppar på vågen såklart, inte deras fel att priserna är höga. Man kan inte kalla det dumsnålt heller, då korten ändå presterar bra, men personligen vill jag ha hela paketet om priset ska klättra så högt.

Deras goda namn tappar lite här och jag väntar på en generösare lösning. Bra ström, fina komponenter OCH välkylt.

De lite finare komponenterna bör inte hamna på mer än runt 100kr extra på ett sådant kort, om ens det. MSI som använt detta sedan länge har minst lika mycket spoltjut och what not som andra tillverkare. Det handlar mao mer om marknadsföring än något annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Eran jäkla ESET reklam kringgår min Adblock ! >:(

Kanske ska skriva något relaterat till kortet också. Jonas nämner att kortet ej når stabil klockfrekvens och hoppar fram och tillbaka i spänning och klockfrekvenser. MSI Afterburner har en funktion som heter "Force constant voltage" detta tillsammans med fläkten forcerad till 100% Så borde detta problem lösas.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du kan inte jämföra en superliten krets mot en jättestor krets. Dessa kort borde kostat ~4500kr för ett referenskort inte ett öre mer, dessutom slutar man stödja 3 och 4-way SLI, riktigt trist taktik av Nvidia. Man kan bara hoppas att detta är början på slutet för Nvidias dominans.

Finns ju knappt någon prestandavinst efter 2-way SLI så då kan man lika gärna göra som Gudrun Schyman elda upp pengarna.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Finns ju knappt någon prestandavinst efter 2-way SLI så då kan man lika gärna göra som Gudrun Schyman elda upp pengarna.

Hur menar du nu? Om man vill köra 160hz i 1444p med högsta inställningarna så brukar ett tredje eller fjärde kort behövas. Då kan du ju i samma veva dödförklara atx-mobo eftersom det inte behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Hur menar du nu? Om man vill köra 160hz i 1444p med högsta inställningarna så brukar ett tredje eller fjärde kort behövas. Då kan du ju i samma veva dödförklara atx-mobo eftersom det inte behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Syns tydligt i detta test: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/NVIDIA-GTX-980-3-...
Brutala varianser också.
Endast Crysis 3 och Sniper Elite 3 där det kan vara värt. I andra titlar får du snarare ett negativt resultat av mer än 2-way.

Finns ju andra fördelar med ATX än att fylla det med 3-4 grafikkort.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Klarar hittills 2100mhz (turbo)/11000, vattenkylt.

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Eran jäkla ESET reklam kringgår min Adblock ! >:(

Vad sägs om att stödja SweC genom att stänga av AdBlock istället för att gnälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Borde ha kostat? Att ta fram dessa kort kostar lite mycket som att åka till månen några gånger. Inte helt gratis alltså. Sen att korten är billigare att tillverka är en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia gör helt rätt att ta bra betalt för sina kort. Så länge som majoriteten envisas med att köpa gröna kort så kommer det se ut så här. Sen vad det kostar att tillverka är inte lika viktigt.

Nivida verkar ju inte har några som helst problem att sälja dessa kort heller. Hade jag varit Nvidia så hade jag inte sänkt priset med en enda krona och jag tror inte de kommer göra det heller.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen börjar mitt 280X ligga i botten på testerna. Snart... snart uppgradering... Men inte än.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av anon32713:

Äntligen börjar mitt 280X ligga i botten på testerna. Snart... snart uppgradering... Men inte än.

Haha man tror först att du är sarkastisk men därefter inser man att du inte är det
Låter så himla skoj att man VILL att ens kort ska hamna i botten på testerna ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Klarar hittills 2100mhz (turbo)/11000, vattenkylt.

Har du ökat volt då också?

Jag kommer upp i 2088Mhz med endast powertarget på 120% om jag försöker öka mer än så kraschar drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har du ökat volt då också?

Jag kommer upp i 2088Mhz med endast powertarget på 120% om jag försöker öka mer än så kraschar drivrutinen.

Jag ropade hej lite för snabbt
Jag har stabilt med 2071 Mhz och ökad volt och power.
I syntetiska tester kan jag öka, men i spel kör jag som ovan.
Har du ökat volt, power?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Jag ropade hej lite för snabbt
Jag har stabilt med 2071 Mhz och ökad volt och power.
I syntetiska tester kan jag öka, men i spel kör jag som ovan.
Har du ökat volt, power?

Jag provade precis att öka volt till 100% och fick en stabil klock på 2101 Mhz med 11112Mhz på minnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperFlugan:

Vad sägs om att stödja SweC genom att stänga av AdBlock istället för att gnälla?

Och se massa klädesreklam och irriterande animerade reklambanners som rör sig och blinkar? Nej tack du! Annat var det på den tiden när Sweclockers reklam var minimalistisk, stilren, ickestörande och framför allt relevant!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Haha man tror först att du är sarkastisk men därefter inser man att du inte är det
Låter så himla skoj att man VILL att ens kort ska hamna i botten på testerna ^^

Föll ju för de rebrandade 7970 och sedan dess har de nya grafikkorten bara känts som en ovärdig uppgradering. Men nu snart så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Xaves:

Och se massa klädesreklam och irriterande animerade reklambanners som rör sig och blinkar? Nej tack du! Annat var det på den tiden när Sweclockers reklam var minimalistisk, stilren, ickestörande och framför allt relevant!

....Det var nog ett BRA tag sen du såg reklamen här....Det är datorkomponenter som de gör reklam för.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

....Det var nog ett BRA tag sen du såg reklamen här....Det är datorkomponenter som de gör reklam för.

Det beror nog mycket på vad man har surfat till för handelsmaterial tidigare. Just nu har jag 3x samma komplett reklam, och en större banner för Alina. Men det händer regelbundet att jag ser... märklig reklam.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

....Det var nog ett BRA tag sen du såg reklamen här....Det är datorkomponenter som de gör reklam för.

err... nej det var inte länge sedan, en kanske två veckor sedan. Ja, den största delen av reklamen består av datorkomponenter. Men på senare tid har det blivit kläder och även animerade annonser, vilket jag inte accepterar.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så är inte kortet semipassivt. Blir ett Strix för min del.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av yrfhar:

Vad jag förstår så är inte kortet semipassivt. Blir ett Strix för min del.

Från recensionen:
"Precis som tidigare har kylaren ett semipassivt läge där fläktarna står stilla när grafikprocessorn ligger under 60 °C."

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man kommer att kunna beställa en power adapter för sitt nya kort? Har hållit ögonen öppna nu ett tag utan framgång

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Någon som vet när man kommer att kunna beställa en power adapter för sitt nya kort? Har hållit ögonen öppna nu ett tag utan framgång

Vad är det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad är det?

http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/news/...

http://www.sweclockers.com/nyhet/22183-evga-visar-skraddarsyd...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Precis inhandlat FTW-versionen av ovanstående grafikkort och letade själv efter denna power link. Hittade lite information och en utförlig video:
Release late september or early october.

https://www.youtube.com/watch?v=U02UG_E1vLk&feature=youtu.be&...

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 3900X | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W

Permalänk
Praktikant ✨

Uppdatering 2016-11-16: Sedan 1 november skeppas EVGA:s Geforce GTX 1080 SC ACX 3.0 med en uppdaterad BIOS-version som modifierar kortets fläktkurva – detta för att stävja tidigare rapporterade värmeproblem hos modellens strömförsörjning.. Redaktionen har under morgonen testat om EVGA-kortet som är med i denna recension ihop med den nya BIOS-uppdateringen, där den sistnämnda modifierar modellens fläktkurva att agera mer aggressivt. De uppmätta resultaten presenterar ett kyligare kort men även en avsevärt högre ljudnivå.

SweClockers redaktion är extremt återhållsamma med att modifiera utmärkelser i efterhand, där tillfällena som detta skett lätt kan räknas på en hand. I fallet EVGA Geforce GTX 1080 Superclocked ACX 3.0 anser vi att förutsättningarna som gav modellen sin utmärkelse "Utmärkt produkt" har ändrats dramatiskt i och med den nya BIOS-uppdateringen, där kortets låga ljudnivå nu är ett minne blott. Med anledning av detta väljer vi att knuffa ner kortet till "Bra produkt" för att bättre avspegla modellens egenskaper ställt mot resten av marknaden.

Sist men inte minst rekommenderar vi, höga ljudnivåer till trots, att användare som äger något av de påverkade korten ser till att uppdatera BIOS på dessa. Även om risken för komponentskada endast sker under väldigt specifika belastningsscenarion, är det bättre att vara på den säkra sidan. Nämnvärt är att EVGA står för garantin om något går fel vid uppdateringen, samtidigt som det även finns möjlighet att skicka in kortet kostnadsfritt till företaget och låta dem utföra arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Sist men inte minst rekommenderar vi, höga ljudnivåer till trots, att användare som äger något av de påverkade korten ser till att uppdatera BIOS på dessa. Även om risken för komponentskada endast sker under väldigt specifika belastningsscenarion, är det bättre att vara på den säkra sidan.

Om man har möjlighet torde ett gångbart alternativ vara att beställa hem kuddarna för att ansluta VRM'erna till kylningen, och sänka temperaturen på det viset, utan att byta BIOS, och därmed få den aggressivare fläktkurvan?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.