Köpte vattenkylare men kan nu inte längre överklocka

Permalänk
Medlem

Köpte vattenkylare men kan nu inte längre överklocka

Har haft min dator i 3.5 år nu och innan jag köper ny vill jag överklocka den. Har ett ASRock Z77E-ITX moderkort och i7 3770K som jag lyckats driva upp i 4.6ghz på luft, på inga vägar stabilt utan jag kollade bara att det gick att starta prime 95 och när tempen slog över 85 grader avslutade jag.

Köpte idag Corsair H60 och efter att det framgångsrikt monterats så kan jag inte längre överklocka. Multiplern stannar på 3700ghz oavsett vad jag gör. Det är som att mina OC val i bios inte sparas trots att OC inställningarna finns kvar när jag startar om. Har jag sabbat något? Har fina låga temps på 25grader i idle och 60 under max load. Både fläkt och pump fungerar som de skall.

Suuck... känns trist med tanke på pengarna jag la ut och att det änsålänge bara gett mig en högljudd fläkt....

EDIT
Jag har av misstag fipplat med clr cmos header kan den ställa till det om den sitter "felaktigt"???

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad (ej extreme)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strotter:

Har haft min dator i 3.5 år nu och innan jag köper ny vill jag överklocka den. Har ett ASRock Z77E-ITX moderkort och i7 3770K som jag lyckats driva upp i 4.6ghz på luft, på inga vägar stabilt utan jag kollade bara att det gick att starta prime 95 och när tempen slog över 85 grader avslutade jag.

Köpte idag Corsair H60 och efter att det framgångsrikt monterats så kan jag inte längre överklocka. Multiplern stannar på 3700ghz oavsett vad jag gör. Det är som att mina OC val i bios inte sparas trots att OC inställningarna finns kvar när jag startar om. Har jag sabbat något? Har fina låga temps på 25grader i idle och 60 under max load. Både fläkt och pump fungerar som de skall.

Suuck... känns trist med tanke på pengarna jag la ut och att det änsålänge bara gett mig en högljudd fläkt....

EDIT
Jag har av misstag fipplat med clr cmos header kan den ställa till det om den sitter "felaktigt"???

ja, om du clearar cmos inställningarna varje boot så är det ju inte konstigt att dom inte stannar kvar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ja, om du clearar cmos inställningarna varje boot så är det ju inte konstigt att dom inte stannar kvar?

Jag kunde skrivit tydligare. Förvisso lyser CMOS knappen vid varje uppstart men det har den alltid gjort, clr cmos headern är dock tillbaka på deafult platsen. Det jag funderade på vara om det kan vara så att något ytterligare jag skall göra som jag förbisett.

I Bios har jag 2 val. Antingen överklocka med default eller överklocka manuellt. Med deafault OC kan jag höja multiplen upp till 46 men i stress test ändå inte komma över 3,7ghz (dvs samma som om jag inte skulle ha använt OC). Med manuella inställningar kan jag bara höja multipliern till 39, skriver jag en högre siffra sänks den automatiskt till 39. I stresstest klockar den dock ändå bara till 3,7ghz.

I datorn har jag bara gjort en förändring, för att ström föra CPU kylaren krävs en 4 pin och en 3 pins kontakt, jag fick då koppla ur 180 mm fläkten då jag inte hade tillräckligt med uttag. Chassit är dock öppet och är inte varmt.

Frågan är om jag har gjort något som skadat min CPU permanent, eller om jag bara missat något?!

Permalänk

Nu har jag inte kollat men har inte H60 en 140mm radiator+fläkt? Ska du göra ordentlig OC så kan jag tänka mig att du behöver lite rejälare doningar som en 280 eller 360 radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SenapsKrigaren:

Nu har jag inte kollat men har inte H60 en 140mm radiator+fläkt? Ska du göra ordentlig OC så kan jag tänka mig att du behöver lite rejälare doningar som en 280 eller 360 radiator.

Tack för svar men denna kylare har en 120mm fläkt. Och eftersom jag kunde överklocka med original CPU kylare borde inte detta ställa till det. Dessutom står min CPU i7 3770k på kylarens kartong som exempel...

Permalänk
Medlem

***bort/moderator***

§9 i forumreglerna /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Finns det ingen reset knapp i bios du kan trycka på så du får tillbaka originalinställningarna och sedan bara ändra om allt du vet att du behöver för att klocka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Strotter: Stäng av datorn, ryck ur alla sladdar samt plocka ur cmos-batteriet och låt det vara ur minst fem minuter. Sätt tillbaka. Kanske hjälper?

Permalänk
Medlem

Hej igen, tack för alla tips men inget hjälpte. Tillslut uppdaterade jag BIOS trots att ASRock inte rekomenderade att detta skulle göras och vips så funkade det att göra OC igen. Problem solved!