filhanterare || ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

filhanterare || ubuntu 16.04

Hej,

Jag nyligen uppmärksammade att i ubuntu gnome 16.04 så följer två fil hanterare med NEMO och Nautilus, rent utseende baserat tycker jag att Nemo är snyggare, sedan gillar jag att man ser disk användningen på vänstra fil menyn.

Men jag funderar varför kom båda med i installation och skulle vilja veta lite för och nackdelar med repressive om någon skulle kunna vara vänlig att berätta det ända jag har hittat om ämnet: länk 1, länk 2 och länk 3.

Vilken av dessa skulle ni använt?
Några dåliga erfarenheter med någon av dem?

Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Nemo är en fork av Nautilus, eftersom Gnome-folket trots protester envisades med att hela tiden plocka bort funktioner från Nautilus som många faktiskt använde. Linux Mint-utvecklare bestämde sig till slut för att forka Nautilus och återinföra många funktioner som tagits bort från Nautilus.

Sedan dess har de fortsatt att utveckla Nemo som en del av deras skrivbordsmiljö Cinnamon, men Nemo går bra att använda utanför Cinnamon också. Själv använder jag Nemo i en något oortodox blandning med XFCE (i Arch Linux), XFCE för menyrad och fönsterhantering samt Nemo för skrivbordshantering och filhantering.

Så Nautilus kan idag ses som en nerdummad version av Nemo. Varför Ubuntu valt att skicka med båda förstår jag däremot inte, det borde räcka med en av dem kan man tycka.