Permalänk

Luft vs. Vatten

Hallå,

Försöker, efter för många år med en 8gb ram Macbook, mig på att bygga en desktop. Efter en flytt från USA har jag plockat på mig Asus X99-A II ATX, Intel 6800k, Corsair Vengeance LPX 32GB (2 x 16GB) DDR4-2133, Samsung 950 M.2, GTX 1070, en 650w PSU och en HDD. Jag är helt enkelt ute efter en kylare i >800kr klassen som klarar av att överklocka till en stabil 4.2-4.4 ghz och ha en bra ljudnivå. Jag förstår att detta är väldigt svårt med den budgeten, men är det Noctua D15 eller ett slutet vattensystem som jag är ute efter? Jag har inte köpt chassi ännu, så storleken gentemot lådan är ingen parameter att ta någon hänsyn till.

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Noctua D15 alla dagar i veckan

Enligt mig så finns det för mycket problem och för mycket saker som kan gå i sönder på en sluten vattenkylare.

Permalänk
Medlem

Nej en AIO för 800kr kommer inte ge bra överklocknings resultat vs en D15.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är i slutändan ganska små. Kortfattat hade mitt förslag varit gå på luft om du är ute efter tyst, vatten om du är ute efter kallt. Så om du vill upp i 4.4 och tror att du har chippet för det, så hade jag rekomenderat en AIO av något slag. MEN, om du dessutom vill ha den hyffsat tyst, smidig och säker, hade jag kört på luft - tex D15 som du själv säger. AIOs kräver mer underhåll/har en kortare livslängd än luft, generellt.

Skall man hårdra det så beror det på fler faktorer, såsom hur grafikkort och PSU påverkar luftflödet, hur chassit är byggt och var du kan montera radiatorer. Men skillnaderna är så små att det i slutändan nästan uteslutande blir subjektivt.

Permalänk
Avstängd

Luft. Mindre risk för drunkningsolycka.