Hackig bild via HDMI till TV.

Permalänk

Hackig bild via HDMI till TV.

Hej! Jag har läst om liknande symptom på tidigare trådar men får aldrig en riktigt konsekvent lösning.

Bilden hackar med jämna mellanrum och som syns som allra tydligast vid panoramavisningar eller svepande rörelser.
Olika mycket beroende på vilken streamingtjänst jag använder.
Jag har då en laptop(asus g751jt) som är kopplad via hdmi(kort sladd) till en lite äldre 55'' LG LCD.(50-60Hz)
Jag streamar i princip bara så att använda uppspelningsprogram som automatiskt matchar mediat fungerar då inte för mig.

Ex. netflix verkar flyta bra om jag via nvidia kontrollpanel ställer in frekvensen till TV:n på 24Hz. samt slår på "Trumotion"
Ex cmore verkar aningen bättre om jag ställer frekvensen på 50Hz men inte optimalt.
60Hz verkar inte vara så bra på någon, vilket var förinställt.

som sagt verkar det vara olika beroende på via vilken tjänst.
Finns det inget enklare sätt än att varje gång anpassa Hz och Trumotion av/på till vilken streamingtjänst jag använder?

Eller är det helt enkelt så att det är nåt man får stå ut med om man inte kör via mediaspelare?

Mvh Robin

Permalänk
Skrivet av robin_woxblom:

Hej! Jag har läst om liknande symptom på tidigare trådar men får aldrig en riktigt konsekvent lösning.

Bilden hackar med jämna mellanrum och som syns som allra tydligast vid panoramavisningar eller svepande rörelser.
Olika mycket beroende på vilken streamingtjänst jag använder.
Jag har då en laptop(asus g751jt) som är kopplad via hdmi(kort sladd) till en lite äldre 55'' LG LCD.(50-60Hz)
Jag streamar i princip bara så att använda uppspelningsprogram som automatiskt matchar mediat fungerar då inte för mig.

Ex. netflix verkar flyta bra om jag via nvidia kontrollpanel ställer in frekvensen till TV:n på 24Hz. samt slår på "Trumotion"
Ex cmore verkar aningen bättre om jag ställer frekvensen på 50Hz men inte optimalt.
60Hz verkar inte vara så bra på någon, vilket var förinställt.

som sagt verkar det vara olika beroende på via vilken tjänst.
Finns det inget enklare sätt än att varje gång anpassa Hz och Trumotion av/på till vilken streamingtjänst jag använder?

Eller är det helt enkelt så att det är nåt man får stå ut med om man inte kör via mediaspelare?

Mvh Robin

tror de flesta streamingtjänster fortfarande kör med 23.976hz (24hz) eller 30Hz på sina videos iom att det varit typ standard i många år i just SD video och vilket sparar ganska mycket bandbredd jämfört med 50/60hz.

eu (PAL) kör standard 24hz och usa(NTSC) är standard 30Hz

något som funkar som iaf finns som funktion i kodi/XBMC och media player classic är att med hjälp av v-sync automagiskt justera refreshraten till videon istället för att videon ska justeras till skärmen

så mitt tips är att testa kodi med netflix addon
https://www.tvaddons.ag/kodi-addons/show/script.program.andro...
dock osäker om den funkar till alla regioner.

finns även adons till div andra streamingtjänster.

att synka display till videon gör du genom videoinställningarna i kodi

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag förstår vad du menar.
Trilskades igenom en installation och en till av addon-installer, men ja vettetusan vad som går snett.
Hittar dock bara netflix och den gick inte att installera, vet ej varför.
HBO, CMORE etc hittar den inte.

Undrar om inte en chromecast eller nån annan billig mediaspelare hjälper mig lättare.

Permalänk
Skrivet av robin_woxblom:

Jag förstår vad du menar.
Trilskades igenom en installation och en till av addon-installer, men ja vettetusan vad som går snett.
Hittar dock bara netflix och den gick inte att installera, vet ej varför.
HBO, CMORE etc hittar den inte.

Undrar om inte en chromecast eller nån annan billig mediaspelare hjälper mig lättare.

är inte omöjligt jag vet inte men nästan hundra på att felet beror på differenser i uppspelningsfrekvens och din skärms uppdateringshastighet.

du kan ju iofs prova om du har möjlighet att tvinga V-synk till "på" från Nvidias kontrollpanel kanske fixar problemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

är inte omöjligt jag vet inte men nästan hundra på att felet beror på differenser i uppspelningsfrekvens och din skärms uppdateringshastighet.

du kan ju iofs prova om du har möjlighet att tvinga V-synk till "på" från Nvidias kontrollpanel kanske fixar problemet.

Ja den är avstängd sedan en tid då den låste cs:go till 60fps trots att vsync ingame var av, så jag fick stänga av den i nvidias kontrollpanel oxå. Dock tror jag att problemet med bilden på tv:n var innan jag stängde av den oxå.

Kodi verkar vara bra om man orkar hålla på och kan programmet men ja kände att det verkade alldeles för bökigt när jag inte hittade rätt appar eller kunde installera netflix ens.

Men får la prova vsync on igen.

Annars, visst ska fysiska mediaspelare göra jobbet med syncen bättre än dator? Och vad är då de billigaste, enklaste alternativet för att kunna spela 1080p i schysst kvalitet och flyt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Truemotion ska vara AV, bort med det till att börja med. Om din dator skickar ut tearing och en framerate som inte matchar källan så har Truemotion inga förutsättningar för att göra ett bra jobb, så det kommer troligen bara att förvärra situationen.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Truemotion ska vara AV, bort med det till att börja med. Om din dator skickar ut tearing och en framerate som inte matchar källan så har Truemotion inga förutsättningar för att göra ett bra jobb, så det kommer troligen bara att förvärra situationen.

Okej! Har du nå förslag på själva lagget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@robin_woxblom: Hej,

Det är ju rimligt att anta att en streamingtjänst visar material i det format det är producerat i. För film är det nog oftast 24 bilder i sekunden.

Tv-serier är ofta producerade för tv och kan därmed ha högre bildfrekvens.

Ditt problem är nog att din tv inte vill ta emot 1080p24 som det kallas utan istället tvingar datorn att skicka 1080p50 eller 1080p60. Då måste datorn emellanåt läga till en extra bildruta för att det ska gå jämt upp med ljudet och det upplever du som ryck.

Kolla upp ifall din tv stödjer 1080p24, annars har du ditt problem där.

Edit: Givetvis måste du då även skicka 1080p24 till tv'n, men det bör gå att lösa i inställningarna på datorn.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

C More, TV4, SVTPlay etc (europeiska tv-bolag) = 25fps, så 50hz borde funka bäst
Mer renodlade filmtjänster(som ej har masters för linjär tv-sändning) har förmodligen 24fps, så 24hz borde funka bäst.

Se till att kör med Chrome, så du får html-spelaren i C More.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

@Nioreh83: Tack tack

Det var precis så jag uppfattade det också.
Cmore uppfattade jag som bäst i 50Hz och netflix i 24Hz.
Så jag är med på hur ni tänker, och visserligen kan jag ju manuellt ställa in detta varje gång jag streamar, men det är rätt ofta, och på olika sidor, så jag skulle behöva en permanent lösning då det retar gallfeber på mig.

chrome använder jag, så antar att html-spelaren används av default?

Som sagt, hur gör alla andra där ute som inte klarar av hackig bild?

Permalänk

Jag har också hack... Jag harhar ingen snygg lösning. Är inte tillräckligt smart för det. De stora problemen kan för mig kopplas till live sport.

Jag har Viaplay, HBO, Netflix, cmore och svtplay som tjänster jag använder. Hade önskat att jag kunde köra allt genom en och samma browser, men inte då..... En tjänst är bra i Chrome, en annan i Edge, en tredje i Firefox, en fjärde i Edge...... Suck.

Skickades från m.sweclockers.com