Jag söker hjälp för att uppgradera min dator!

Permalänk
Medlem

Jag söker hjälp för att uppgradera min dator!

Hej! Nu är det så att jag är trött på min sega dator och vill uppgradera ett och annat. Det jag tänker mig är att uppgradera min processor, mitt ram-minne och eventuellt grafikkort. Problemet jag har är att det finns allt för stort utbud för att jag ska kunna veta vad som är bra/ prisvärt. Jag har precis gått ut tekniklinjen på gymnasiet så känner att jag borde veta ett och annat men jag behöver verkligen hjälp! Nedan listar jag lite riktlinjer för att ni lättare ska förstå vad jag är ute efter!

Användningsområde: Vill kunna redigera filmer utan att det laggar och att exporteringen ska gå relativt snabbt, spela spel som CS, LoL och andra spel som kräver lite mer och programera bland annat spel.

Pris: Runt 5.000 kronor för hela kalaset är min önskan men om det kostar några tusen mer kan jag leva med det.

Ram-minne: Det ram-minnet jag har nu är på 4 GB och jag vill gärna ha 16 GB.

Processor: Väldigt okunnig angående processorer men vill att det ska gå undan (inom prisramarna)

Grafikkort: Anledningen till varför jag vill ha/ behöver ett nytt grafikkort är för att mitt grafikkort för tillfället sitter ihop med processorn vilket gör att jag kommer behöva en ny.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få och svarar på alla frågor ni har om min dator så att ni får bättre koll på läget.

PS: Jag länkar en bild på hur min dators egenskaper ser ut just nu.

Permalänk
Medlem

Skulle förstås vara bra och veta vad du har för något sittandes i datorn, men det skulle du komma med senare menar du?

Hursomhelst skulle jag vänta tills de nya grafikkorten från AMD kommer då de verkar ska ge väldigt bra prestanda för en liten peng.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Är det någon form av märkesdator du har?

Vad är det för nätdel?
ATX/mATX?

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Vad menar du med sittandes i datorn? Jag kan ta bilder om det ger en bättre bild, isåfall på vad? Hur länge är det vi snackar om angående grafikkorten? Vill gärna bli klar innan sommarens slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmusrg:

@Samlooh: Vad menar du med sittandes i datorn? Jag kan ta bilder om det ger en bättre bild, isåfall på vad? Hur länge är det vi snackar om angående grafikkorten? Vill gärna bli klar innan sommarens slut!

Om du sitter med en märkesdator med en 230w nätdel kan du inte bara pytsa in ny hårdvara utan vidare.

AMD RX 480 släpps 29 Juni.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Nätagg:

Moderkort + annat:

Hårddisk (Irellevant kanske):

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Här är mitt nätagg!:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rasmusrg:

Hej! Nu är det så att jag är trött på min sega dator och vill uppgradera ett och annat. Det jag tänker mig är att uppgradera min processor, mitt ram-minne och eventuellt grafikkort. Problemet jag har är att det finns allt för stort utbud för att jag ska kunna veta vad som är bra/ prisvärt. Jag har precis gått ut tekniklinjen på gymnasiet så känner att jag borde veta ett och annat men jag behöver verkligen hjälp! Nedan listar jag lite riktlinjer för att ni lättare ska förstå vad jag är ute efter!

Användningsområde: Vill kunna redigera filmer utan att det laggar och att exporteringen ska gå relativt snabbt, spela spel som CS, LoL och andra spel som kräver lite mer och programera bland annat spel.

Pris: Runt 5.000 kronor för hela kalaset är min önskan men om det kostar några tusen mer kan jag leva med det.

Ram-minne: Det ram-minnet jag har nu är på 4 GB och jag vill gärna ha 16 GB.

Processor: Väldigt okunnig angående processorer men vill att det ska gå undan (inom prisramarna)

Grafikkort: Anledningen till varför jag vill ha/ behöver ett nytt grafikkort är för att mitt grafikkort för tillfället sitter ihop med processorn vilket gör att jag kommer behöva en ny.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få och svarar på alla frågor ni har om min dator så att ni får bättre koll på läget.

PS: Jag länkar en bild på hur min dators egenskaper ser ut just nu.
https://gyazo.com/51ef040b7b5a193f38869b17acdd401c

Verkar vara trolltråd. Din bild visar bara en usel processor och 4gb ram. För 5000kr får du ingen ny speldator med bra processor och grafikkort. Däremot för c.a 7000kr:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3024457&view=b

Permalänk
Medlem

@Србо: Det är alltså bara att skrota den jag har menar du? Går ingenting att använda, inte ens mitt chassi?

Permalänk
Medlem

@Србо: Jag funderar på att bygga den du skrev istället, förlåt om jag verkar helt dum i huvudet, är verkligen inte bra på datorer. Men om jag nu ska bygga en dator är jag redo att bygga en helt ny dator och är då redo att lägga in typ 10.000 istället. Vad har du för tips då om jag nu ska bygga en helt ny dator, skulle du kunna skicka en sån lista du nyss skickade med ALLT (förutom sladdar då )jag behöver för att bygga min egna dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rasmusrg:

@Србо: Jag funderar på att bygga den du skrev istället, förlåt om jag verkar helt dum i huvudet, är verkligen inte bra på datorer. Men om jag nu ska bygga en dator är jag redo att bygga en helt ny dator och är då redo att lägga in typ 10.000 istället. Vad har du för tips då om jag nu ska bygga en helt ny dator, skulle du kunna skicka en sån lista du nyss skickade med ALLT (förutom sladdar då )jag behöver för att bygga min egna dator.

980 kommer nog inte att gå ner mycket mer i pris, psun har bra recensioner, bra chassi, osv:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2957405&view=b