Söker tips om bärbar dator för mjukvaruutveckling då XPS 15" har för många problem

Permalänk

Söker tips om bärbar dator för mjukvaruutveckling då XPS 15" har för många problem

Jag har varit på väg flera gånger under våren att byta ut min stationära mot en ordentlig bärbar dator med dockningsstation, XPS 15" FHD/16 GB Ram/512 GB SSD med TB15 dockningsstation. Men när jag nu i veckan skulle köpa så blev jag tipsad om några trådar på reddit där det visar sig att TB15 dockan har hårdvarufel och behöver extra skydd över vissa komponenter. Hur det blir med den fixen får vi se efter sommaren men jag behöver ny dator innan dess.

De tankar jag går i nu är att helt enkelt byta ut min stationära mot ett ordentligt miniITX system hemma (Skylake i7 Quad Core, 32 GB ram, 512 SSD eller 1 TB) och en billigare bärbar dator som fungerar okej när jag är iväg. Men när jag listar kraven så är det svårt att ge vika på framförallt minne (16 GB) och hårddisken (512 GB SSD), jag tvekar på om en dual core/4 trådar räcker när jag är iväg hemifrån. Primärt användningsområde är mjukvaruutveckling vilket ställer krav på korta kompileringstider och kunna drifta några virtuella maskiner under utveckling.

Mina krav är som listan nedan men går ju att tänka ett varv till om kraven.

  • CPU: Quad Core (helst Skylake i7 för lite bättre intern grafikkrets än tidigare generationer)

  • Minne: Minst 16 GB (kan tänka mig att köpa till 8 GB men helst 16 GB från start)

  • Grafik: Helst utan diskret grafikkrets för att spara batteri

  • Vikt: Under 2 kg, helst under 1,5 kg

  • Skärm: 1920x1080, ej 4K

  • Portar: DisplayPort

Om jag köper ett mini ITX system för knappt 10 000 kr så finns det utrymme för en bärbar runt 12 000 kr för att matcha XPS 15" + TB15 dockningsstation i pris. Några vändor på prisjakt säger mig att jag har för högra krav för den prislappen helt enkelt. Alla tips och frågor uppskattas så jag kan hitta rätt i valen mellan olika bärbara datorer.

Permalänk
Vila i frid

Du har inte möjlighet att köra fjärrskrivbord mot din stationära utvecklingsmiljö, då räcker ju vilken snikig bärbar som helst? T.ex. jag kör en OpenVPN server (pfsense router) som är ansluten på resande fot och jag får då "lokal" tillgång till alla mina resurser i hemmet samtidigt som trafiken inte kan avlyssnas så lätt av andra.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du har inte möjlighet att köra fjärrskrivbord mot din stationära utvecklingsmiljö, då räcker ju vilken snikig bärbar som helst? T.ex. jag kör en OpenVPN server (pfsense router) som är ansluten på resande fot och jag får då "lokal" tillgång till alla mina resurser i hemmet samtidigt som trafiken inte kan avlyssnas så lätt av andra.

Ja, en pfSense router är på gång att köpas också så visst finns möjligheten, men har aldrig arbetat så tidigare. Det mesta går ju att SSHa till så det är inget problem men det är sällan jag låter datorerna hemma stå igång när jag är iväg en längre tid. Det stora dilemmat jag har är väl att jag vill kunna koda och använda bärbara datorn även när jag inte har internetuppkoppling, men då kanske jag väljer bärbar dator efter något som händer ytterst sällan.

--- Redigering/Tilägg ---
Det jag är inne på nu är att titta på dator med i7 dual/quad core, 8 GB ram, 256 GB ram och se till så att det finns möjlighet att uppgradera minne och ssd i framtiden. Det viktiga känns som att CPUn blir rätt från början.

La till kommenter vad jag tittar på just nu.
Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du har inte möjlighet att köra fjärrskrivbord mot din stationära utvecklingsmiljö, då räcker ju vilken snikig bärbar som helst? T.ex. jag kör en OpenVPN server (pfsense router) som är ansluten på resande fot och jag får då "lokal" tillgång till alla mina resurser i hemmet samtidigt som trafiken inte kan avlyssnas så lätt av andra.

Intressant, hur väl tycker du detta fungerar i praktiken jämfört med att köra på en lokal maskin? Vad är det för fjärrskrivbord du kör? Har nämligen själv funderat på detta som alternativ till att baxa runt en prestanda laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Windows egna fjärrskrivbord dvs via RDP samt vSphere Client beroende på vad jag skall göra. Lämpar sig inte speciellt bra för grafikintensiva saker men för bröd & smör ska man ha taskig lina för att märka av något "lagg".

Permalänk
Medlem

Eftersom dockan är Thunderbolt 3 borde du kunna köpa vilken annan TB3 docka du vill.