Hur funkar det här med drivrutiner (öppna/slutna)?

Permalänk

Hur funkar det här med drivrutiner (öppna/slutna)?

Jag har kört Ubuntu ett tag nu och nyligen installerat om (16.04). Ljud, bild, och nätverk fungerar, så jag utgår ifrån de öppna drivrutiner som följer med systemet körs som standard. Men kan man se det någonstans vilken öppen drivrutin det är som körs och kan man välja mellan flera alternativ?

Jag har läst att det ska gå att byta till slutna drivrutiner, men hur installerar man dessa? Jag har läst att programmet "Ytterligare drivrutiner" kan visa vad som finns tillgängligt, men där hittas inget för grafik, ljud mm. när jag söker.

Har det stor betydelse om man kör en öppen eller sluten drivrutin? Jag vet att en sluten "originaldrivrutin" för grafik kan vara bättre om man kör krävande program eller spel, men det gör jag inte. Märker man någon skillnad på en originaldrivrutin för ljud? Har fram tills nu körs Ubuntus standarddrivrutin och har inte märkt att det låter dåligt på något sätt. Är det värt att byta?

Sen så när man installerar Ubuntu finns ett alternativ där man kan välja att installera extra slutna drivrutiner vid installationen. Jag tror att det är Flash, mpeg och annat. Jag testade att installera det en gång men ändå syns det inte att några slutna drivrutiner är i bruk. Trots detta går det att spela upp Youtube-filmer. Vad beror detta på och vad är det egentligen som installeras om man väljer detta alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysterium:

Jag har kört Ubuntu ett tag nu och nyligen installerat om (16.04). Ljud, bild, och nätverk fungerar, så jag utgår ifrån de öppna drivrutiner som följer med systemet körs som standard. Men kan man se det någonstans vilken öppen drivrutin det är som körs och kan man välja mellan flera alternativ?

Jag har läst att det ska gå att byta till slutna drivrutiner, men hur installerar man dessa? Jag har läst att programmet "Ytterligare drivrutiner" kan visa vad som finns tillgängligt, men där hittas inget för grafik, ljud mm. när jag söker.

Har det stor betydelse om man kör en öppen eller sluten drivrutin? Jag vet att en sluten "originaldrivrutin" för grafik kan vara bättre om man kör krävande program eller spel, men det gör jag inte. Märker man någon skillnad på en originaldrivrutin för ljud? Har fram tills nu körs Ubuntus standarddrivrutin och har inte märkt att det låter dåligt på något sätt. Är det värt att byta?

Sen så när man installerar Ubuntu finns ett alternativ där man kan välja att installera extra slutna drivrutiner vid installationen. Jag tror att det är Flash, mpeg och annat. Jag testade att installera det en gång men ändå syns det inte att några slutna drivrutiner är i bruk. Trots detta går det att spela upp Youtube-filmer. Vad beror detta på och vad är det egentligen som installeras om man väljer detta alternativ?

Om du inte har några problem med de vanliga opensource-drivrutinerna som följer med som standard så tycker jag du håller dig till dessa.

Jag skulle iaf inte förvänta mig att alternativa ljuddrivrutiner kommer låta bättre om det inte finns något som uttryckligen påstår att så är fallet, däremot är det risk att det blir strul vid uppdateringar.

Det är en annan sak med grafikkortsdrivrutinerna där det, som du säger, traditionellt varit så att endast Nvidias och AMD/ATIs egna drivrutiner haft ordentligt stöd för kortens 3D-renderingsfunktionalitet. Där har man inte haft så mycket val, även om det börjat bli lite bättre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att hålla på och installera andra drivrutiner än de som finns som standard är något man gör i Windows, i Ubuntu behövs det väldigt sällan. Om du inte får något förslag under "Ytterligare drivrutiner" så finns det inga lämpliga. Det finns ibland drivrutiner för Linux på hårdvarutillverkarnas hemsidor med de brukar oftast förstöra mer än de tillför.
En anna nackdel med andra drivrutiner är vid uppgraderingar då man skall avinstallera dem innan uppgradering, annars brukar det bli problem med inkompatibiliet mellan veriosn och drivrutin.

Permalänk
Medlem

Fungerar det, rör inte nå!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv

Wlan-drivisar kan finnas open source av sämre kvalité också, förutom video. Bytte på min laptop och fick 100% mer fart direkt i båda riktningarna.

Permalänk

Tack för alla svar! Ingen som har lust att ta sig an min sista fråga? Den är ju särskilt aktuell nu i 16.04 där det inte går att installera extra slutna drivrutiner vid installationen utan att avaktivera Secure boot. Därför undrar jag om det är värt att lägga någon energi på att lösa detta eller om man klarar sig bra utan när det gäller videocodec, Flash och vad det nu är för något mer i det där paketet.

Permalänk
Medlem

@Mysterium: Frågan handlar inte om drivrutiner utan om man vill installera 3-part program vid installationa och vad jag vet har det inget med secure boot att göra.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

@Mysterium: Frågan handlar inte om drivrutiner utan om man vill installera 3-part program vid installationa och vad jag vet har det inget med secure boot att göra.

Jag är ganska säker på att den programvaran även gällde en wifi-drivrutin men jag kan inte dubbelkolla just nu. Och jo, vid installation av 16.04 måste man avaktivera secure boot för att kunna installera tredjepartsprogramvara.

Här står det lite: http://askubuntu.com/questions/755238/why-disabling-secure-bo...