Jag vill bygga en bra dator men är okunnig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Jag vill bygga en bra dator men är okunnig!

Jag söker hjälp för att bygga min alldeles första dator! Problemet jag har är att det finns allt för stort utbud för att jag ska kunna veta vad som är bra/ prisvärt. Jag håller på med datorer mycket men alldeles för lite hårdvara och behöver verkligen hjälp! Nedan listar jag lite riktlinjer för att ni lättare ska förstå vad jag är ute efter!

Målet är alltså att med hjälp av er skapa en slags köplista med ALLT jag behöver för att datorn ska fungera från skratch, eventuella skruvar och mejslar osv..

Användningsområde: Vill kunna redigera filmer utan att det laggar och att exporteringen ska gå relativt snabbt, spela spel som CS, LoL och andra spel som kräver lite mer och programera bland annat spel.

Pris: Runt 10.000 kronor för hela kalaset är min önskan men om det kostar en tusenlapp mer (eller mindre) är det väl inte hela världen.

Ram-minne: 16 GB.

Processor: Väldigt okunnig angående processorer men vill att det ska gå undan!

Grafikkort: Ett som pallar trycket!

(Dator-skärm): Inte aktuellt just nu då jag redan har en ganska ok skärm, så detta inkluderar jag inte i den totala summan men hade varit schysst om ni visade någon bra som man kan inhandla inom de närmsta månaderna!

Jag vet att det är fler komponenter som jag behöver men är inte ens så kunnig att jag vet vad jag ska fråga efter. Jag uppskattar all hjälp jag kan få och svarar på alla frågor ni har. Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Något sådant här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9479022/
Datorn klarar det mesta.
Skulle du vilja ha en större hårddisk så kan du lägga till en mekanisk för ca~ +500kr.
Du behöver endast en vanliga stjärnmejsel och alla skruva ingår. Inet erbjuder även en tjänst där dem kan montera datorn åt dig för ca ~700kr