excel: Koppla samman tidslinjer för pivottabeller med skilda tabellkällor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

excel: Koppla samman tidslinjer för pivottabeller med skilda tabellkällor

Hej,

Koppla samman tidslinjer och utsnitt för pivottabeller med samma källa är ju inga problem. Finns det något sätt i vba att koppla samman tidslinjer för pivottabeller som har skilda källor, dock med exakt samma tidsvärden? Den ena får gärna vara beroende av den andra. Väljer jag ett specifikt tidsspann i tidslinje1 vill jag att tidslinje2 följer efter.

Se exempelbild:

Tack till duktig vba-kunnig som hjälper till.

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

@ggwp: Har du testat power pivot? Vill minnas attman kan läsa in två eller fler tabbeller och bygga en ny tabell av kombinationen. Annars kan du skapa en tabell med tidslinjen och nyckla i hop dom. Sedan referear du ditt nya data sätt till Excel.

Vet inte vilken version på Excel du sitter på så det kanske inte finns Power Pivot, och det kan ha bytt namn sen jag använde det, men googla och kolla.

Har du två externa källor på på t.ex en databasserver, kan du skriva en query i connection inställningarna som kombinerar tabellerna.

Mvh

Paul