Bredband2 påstår att jag har haft ett aktivt bredband hos dem.

Permalänk
Medlem

Hade Bredband2 tidigare. Ville säga upp avtalet då dom inte levererat som utlovat och därmed slippa uppsägningstiden på tre månader. En undermålig support och undanflykter. Kontaktade konsumentverket tidigt, sen gick det fort och uppsägningstiden slapp jag.
Fundera på kontakta konsumentverket. Där var Bredband2 ganska kända.

Permalänk
Inaktiv

Du ska inte skicka ditt avtal med Banhof till bredband2. Hjälp inte skojarna med sina bedrägerier.

Hota att ta det till domstol ifall Bredband2 hävdar att de har ett avtal som de inte kan bevisa.

Permalänk
Medlem

Inte till TS men rent allmänt: Det står sannolikt i ISPns villkor att de har rätt att överföra/sälja kunder och tillhörande abonnemang till ett annat företag. Då behöver inget nytt formellt avtal upprättas utan allt rullar på, så länge inga villkor försämras i samband med överföringen av abonnemanget. Men företagen ska såklart informera om detta och kunden bör (måste?) kunna avsluta abonnemanget innan överföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det står sannolikt i ISPns villkor att de har rätt att överföra/sälja kunder och tillhörande abonnemang till ett annat företag. Då behöver inget nytt formellt avtal upprättas utan allt rullar på, så länge inga villkor försämras i samband med överföringen av abonnemanget. Men företagen ska såklart informera om detta och kunden bör (måste?) kunna avsluta abonnemanget innan överföringen.

Så är det, och så har det gjorts här, men Bredband2 har ingen koll på det själva. De har inte heller någon koll på vad du som kund faktiskt haft för avtal när de varit en handelsvara på det här sättet, och deras jamsande om att man måste godkänna avtalsförändringen innan man kan få det lägre priset är bara löjligt. Man skickar ut en pappersräkning varje månad, eller en e-faktura. I anslutning till båda har man en utmärkt kommunikationskanal där man kan informera om att det är en avtalsförändring på gång, och att man i anslutning till den tänker sänka priset. Att du faktiskt betalar det lägre priset är juridiskt bindande som ditt godkännande av det nya avtalet, om du fått information om att det kommit en avtalsförändring.
Det blir lite extra löjligt när man betänker att trots att jag haft e-faktura sedan långt innan de köpte up Adamo, så har de skickat pappersinformation varje gång de höjt priset. "Vi beklagar, men tyvärr har olika kostnader gjort att vi måste höja ditt pris. Oroa dig inte, din tjänst är oförändrad, ha en bra dag."
Med andra ord, inte ens en avtalsförändring, bara pissat en i ansiktet, höjt priset, och samtidigt låtit nytecknade kunder glida runt på ett lägre pris. Och då menar jag inte ens den perioden av halva priset erbjudanden som de har lite då och då, för nytecknade kunder.
Men det är lugnt Bredband2. Jag sitter inte direkt i sjön, när månaden är slut, byter jag operatör. Och det bara för att det är kul. Skitstövlar ska straffas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Här är brevet jag fick:
Nu till det intressanta. Min första tanke var ju att det var en bluffaktura, språket är ju tveksamt. Men står ingen inbetalningsinformation och telefonnummer och email stämmer överrens med Bredband2's hemsida. Verkar konstigt att man skulle hänvisa till riktiga företagets telenummer om det var en bluff. Under hela tiden jag bodde i den lägenheten hade jag Universal som jag sedan bytte till Banhof. Någon som har stött på liknande brev?

Det underlige i saken er at de i så lang tid latt et abonnement løpe uten betaling. Normalt ville jo slike bedrifter stenge av Internet forbindelsen etter en viss tid uten å ha mottatt en betaling eller at kunden bedt om utsettelse av betaling til et annet tidspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skitdum fråga till TS. Under tiden du påstås ha haft BredBand2, hade du alltså egentligen Banhof? Och du fick, samt betalade punktligt räkningarna? Vad jag menar är att du kan visa att du haft, använt och betalt ett aktivt abonnemang, och att det inte har blivit fel hela vägen. Öresundskraft klickade fel, och du har aldrig fått någon faktura, för att du faktiskt inte varit "kund" där du trodde att du var kund?

Jag antar att du har betalat regelbundet till Banhof, vilket gör att det inte borde vara mer att säga i det här läget, BB2 lägger sannolikt ner det hela så snart de kan bekräfta det hela.
Mitt fall har de löst med att ge upp. De insåg att jag är avtalskund sedan de köpt upp Adamo bredband, vilket innebär att de "ärvt" mig, och "vi" har inget avtal i deras register. Jag blev köpt och såld i omgångar, innan jag hamnade där, men jag tecknade från början mitt avtal med Teknikmejeriet, och fick då hemsida, epost, newsgroup-server access, 5 IP, osv. All har Bredband2 slopat, lite i taget, och trots det höjt priset. Eftersom jag är lite envis, kanske rent av tjurskallig, så har jag traglat med dem, och vet ni, det var i slutändan inget problem att sänka priset utan att jag godkänt en avtalsförändring. Vilket förstås rent juridiskt, eftersom jag nu är medveten om att de har gjort en avtalsförändring, innebär att jag godkänner förändringen när jag betalar nästa faktura. Fram tills det är gjort så har jag ingen uppsägningstid, så jag tänker helt enkelt skita i att betala fakturan, och ta kontakt med dem den 29'de, för att säga upp mitt abonnemang från och med söndagen därpå. Jag har en månad på mig att lista ut vem jag ska ha i stället, men det finns risk för att det blir Banhof. Det är dock ingen brådska med att ta det beslutet. Jag startar ju uppkopplingen med ett klick måndag morgon, utan inkopplingstid, och utan startavgift, tack vara Öresundskrafts smidiga portal.
Hade BredBand2 skött det hela snyggare hade de fått behålla mig som kund. Deras tjänst i Öresundskrafts stadsnät är det inget fel på. Men antagligen är det en ren slump, eller för att de sitter för långt från grejerna för att kunna ställa till det...
B!

Det stämmer. Fick var tredje månad en faktura från Bahnhof som alltid betalades i tid. Det bör inte vara upp till kunden att hålla koll på vilket bredband som levereras till nätverksuttaget. Lite som att man skulle kunna skilja på Vattenfalls el och Eon. Hade jag vetat om situationen hade jag fixat det tidigare.

Skrivet av anon185723:

Du ska inte skicka ditt avtal med Banhof till bredband2. Hjälp inte skojarna med sina bedrägerier.

Hota att ta det till domstol ifall Bredband2 hävdar att de har ett avtal som de inte kan bevisa.

Nackdelen med det är att om det nu skulle gå till rätten så får jag ändå stå för rättegångskostnader även om jag vinner eftersom beloppet är så lågt.

Permalänk
Medlem

Självklart ska Bredband2 ha ett påskrivet avtal för att kunna kräva dig på pengar. Utan det ser jag inte något problem alls faktiskt och det låter snarare att du skulle kunna stämma dem för att skicka ut bluffakturor. Bevisbördan ligger alltså helt på Bredband2 så innan de har skickat dig en kopia på avtal , ta det lugnt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

I det här fallet är det upp till leverantören att ta det till Kronofogden och sedan domstol om du fortsätter bestrida fakturor. Det kommer de naturligtvis inte att göra eftersom de inser att de inte kommer vinna. De kommer således ge upp när du varit tillräckligt "jobbig" för att inte kunna luras på pengar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Blufföretaget bredband2

Även jag fick ett illa formulerat brev från Bredband2. Problemet var bara att det inte var en bluffaktura, enligt dem i alla fall.

Jag ringde upp och kontrollerade var som gått fel. Inget enligt dem. Tydligen hade jag två abonnemang, varav ett på en adress jag aldrig varit. Av någon lustig anledning hade de dessutom "glömt" att fakturera mig för abonnemanget de fabricerat, så nu skulle de ha betalt retroaktivt för fyra år.
Ett snabbt samtal till stadsnätet visade sig att det fanns två abonnemang, men det falska hade inte uttags-ID (dvs nummer på vägguttaget) alltså bara var luft.

Enligt deras lägervakter (återkommer till det) i kundtjänst "var väl bara att betala", "bevisa att jag aldrig bott där" eller så kunde jag bestrida fakturan.

Enligt brevet skulle det dras "närmare 8000,00" från mitt autogiro den 27 Juli. Den 27 JUNI tog de ut närmare 9000 på mitt autogiro utan att fakturan, jag skulle bestrida, kommit.

Jag ringde då åter till kundtjänst, la fram mina bevis om deras lögn och undrade va de höll på med. Då kom den andra sidan av lägervakten fram, när det visar det sig att de har fel, blir de "bara telefonister" utan ansvar. De som kan tänkas ta ansvar går bara nå via mail som de inte svara på, jag har fått läsrapport!

Kort sagt är Bredband2 ett genomruttet företag.

Drift - varken bättre eller sämre än någon annan operatör
Pris - lite dyrare än medel
Kundtjänst - vedervärdig
Ansvariga - vad är det?
Sammantaget - vedervärdigt företag

jag är inte kund längre, det hoppas jag inte någon annan är heller.

Permalänk
Inaktiv

Polisanmäl bedrägeriet och agera. Låt inte skiten komma undan. Dagstidningarna gillar att skriva skit om företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomArnold:

Även jag fick ett illa formulerat brev från Bredband2. Problemet var bara att det inte var en bluffaktura, enligt dem i alla fall.

Jag ringde upp och kontrollerade var som gått fel. Inget enligt dem. Tydligen hade jag två abonnemang, varav ett på en adress jag aldrig varit. Av någon lustig anledning hade de dessutom "glömt" att fakturera mig för abonnemanget de fabricerat, så nu skulle de ha betalt retroaktivt för fyra år.
Ett snabbt samtal till stadsnätet visade sig att det fanns två abonnemang, men det falska hade inte uttags-ID (dvs nummer på vägguttaget) alltså bara var luft.

Enligt deras lägervakter (återkommer till det) i kundtjänst "var väl bara att betala", "bevisa att jag aldrig bott där" eller så kunde jag bestrida fakturan.

Enligt brevet skulle det dras "närmare 8000,00" från mitt autogiro den 27 Juli. Den 27 JUNI tog de ut närmare 9000 på mitt autogiro utan att fakturan, jag skulle bestrida, kommit.

Jag ringde då åter till kundtjänst, la fram mina bevis om deras lögn och undrade va de höll på med. Då kom den andra sidan av lägervakten fram, när det visar det sig att de har fel, blir de "bara telefonister" utan ansvar. De som kan tänkas ta ansvar går bara nå via mail som de inte svara på, jag har fått läsrapport!

Kort sagt är Bredband2 ett genomruttet företag.

Drift - varken bättre eller sämre än någon annan operatör
Pris - lite dyrare än medel
Kundtjänst - vedervärdig
Ansvariga - vad är det?
Sammantaget - vedervärdigt företag

jag är inte kund längre, det hoppas jag inte någon annan är heller.

Vidrigt beteende. Verkar ju enkelt att tjäna pengar i alla fall.

Två veckor har nu gått sedan jag skickade in det BB2 ville ha. Inte ett pip från kundtjänsten. Antar att det inte ligger så högt i prioritet att göra rätt på det företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Vidrigt beteende. Verkar ju enkelt att tjäna pengar i alla fall.

Två veckor har nu gått sedan jag skickade in det BB2 ville ha. Inte ett pip från kundtjänsten. Antar att det inte ligger så högt i prioritet att göra rätt på det företaget.

Väntar med spänning på upplösningen. Glöm bara inte att bestrida fakturan skriftligen så fort den kommer! https://www.kronofogden.se/bluffakturor.html
Observera att det gäller varje moment i sådana här processer, annars kan företaget obehindrat gå vidare med inkasso/betalningsföreläggande/indrivning.

Permalänk
Medlem

Precis som någon skrivit tidigare så är det nog kommunikationsoperatören Öresundskraft som aktiverat din port på fel tjänsteleverantör. Att Bredband2 väljer att gå på dig som potentiell slutkund en vacker dag är för mig helt obegripligt, detta är något de borde lösa sinsemellan. Har nu Öresundskraft gjort fel borde de rimligtvis kreditera Bredband2 för nätavgiften Bredband2 felaktigt betalat till Öresundskraft, det är ju inget som du ska behöva drabbas av.

Håll oss uppdaterade TS

Permalänk
Medlem

En månad och en vecka sedan kontakt med support. Har pratat med Öresundskraft för ca tre veckor sen, inget svar från dem heller. "Vi ska kika närmare på det" är det vanliga svaret. Fullkomlig radiotystnad från båda. Har även bestridit fakturan och hotat med anmälning till konsumentverket.

Oavsett vad som händer så är detta extremt tärande när man inte ens har gjort något fel. Oerhört frustrerande.

"24 timmars support" skryter man om på Bredband2, vilket skämtföretag. Hade hellre haft att göra med Italienska maffian.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av l4nky:

En månad och en vecka sedan kontakt med support. Har pratat med Öresundskraft för ca tre veckor sen, inget svar från dem heller. "Vi ska kika närmare på det" är det vanliga svaret. Fullkomlig radiotystnad från båda. Har även bestridit fakturan och hotat med anmälning till konsumentverket.

Oavsett vad som händer så är detta extremt tärande när man inte ens har gjort något fel. Oerhört frustrerande.

"24 timmars support" skryter man om på Bredband2, vilket skämtföretag. Hade hellre haft att göra med Italienska maffian.

Lägg en polisanmälan på Öresundskraft också när du ändå är på bettet. Ursäkta men jag tycker du inte är tillräckligt påstridig. De vet var de har dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Lägg en polisanmälan på Öresundskraft också när du ändå är på bettet. Ursäkta men jag tycker du inte är tillräckligt påstridig. De vet var de har dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hade du tänkt att jag ska polisanmäla Öresundskraft för? Konstigt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Vad hade du tänkt att jag ska polisanmäla Öresundskraft för? Konstigt resonemang.

Det menas att du ska göra en aktiv åtgärd tillbaks. Helt logiskt.
Visst är Öresundskraft KO? Då faller det på dom att reda ut det i sin dokumentation (portkopplingar och vilken tjänsteoperatör som har "haft dig")

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Vad hade du tänkt att jag ska polisanmäla Öresundskraft för? Konstigt resonemang.

Han menar nog att polisanmäla dom som skickat fakturan till dig. Sen vad den ska anmälas som får Du höra med myndigheten. För om bolaget inte har satt detta i system så är det inte bedrägligt beteende. Jag skulle nog göra det så enkelt som att bestrida det hela och koppla av. Dom skall inte ha en krona utav dig om Du inte har köpt någon tjänst utav dom, och det innebär även den arbetstid som Du lägger ner på detta. Vem som helst kan gå vidare till kronofogden och kräva pengar från någon via dom men då Du har ditt på det torra när Du besvarar dom med att Du ej har några affärsrelationer med den krävande och att Du bestrider kravet så behöver Du inte lägga särskilt mycket energi på det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det menas att du ska göra en aktiv åtgärd tillbaks. Helt logiskt.
Visst är Öresundskraft KO? Då faller det på dom att reda ut det i sin dokumentation (portkopplingar och vilken tjänsteoperatör som har "haft dig")

Det aktiva man ska göra enligt Konsumentverket och Polisen är att bestrida fakturan. Vilket jag har gjort, allt annat är slöseri på skatteresurser och även slöseri på min tid.

Skrivet av Veni:

Han menar nog att polisanmäla dom som skickat fakturan till dig. Sen vad den ska anmälas som får Du höra med myndigheten. För om bolaget inte har satt detta i system så är det inte bedrägligt beteende. Jag skulle nog göra det så enkelt som att bestrida det hela och koppla av. Dom skall inte ha en krona utav dig om Du inte har köpt någon tjänst utav dom, och det innebär även den arbetstid som Du lägger ner på detta. Vem som helst kan gå vidare till kronofogden och kräva pengar från någon via dom men då Du har ditt på det torra när Du besvarar dom med att Du ej har några affärsrelationer med den krävande och att Du bestrider kravet så behöver Du inte lägga särskilt mycket energi på det.

Ja alltså jag förstår vad han menar men det finns ingen grund att anmäla företaget. Självklart har jag bestridit fakturan vilket är det enda jag rent lagmässigt kan göra.

Permalänk
Entusiast

Fy fan, har alltid anat att det varit något fel med Bredband2 men det här...
Tur att man aldrig rekommenderat dem till någon utan bara Bahnhof.

Men tydligen spelar ju det ingen roll, ingen sitter säkert för tydligen kan man vara en osynlig kund hos dem

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag har haft det helt tvärtom.

Uruselt bemötande från Bahnhofs kundtjänst (nära på förolämpningar) samt internet som ligger nere i cirka tre veckor fick mig att byta till Bredband 2 - har ej haft problem med de sistnämnda.

Hoppas att TS löser det då denne ej gjort något fel. Och visst är det sant att företagen är snabba med att skicka fakturor om de anser att du är skyldig dom något. Men är de skyldiga dig så tar det flera månader...

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr med en tråkig uppdatering.

Fick mail igår från Bredband2 om att de har makulerat fakturorna jag har fått.

Drama over.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomArnold:

Enligt brevet skulle det dras "närmare 8000,00" från mitt autogiro den 27 Juli. Den 27 JUNI tog de ut närmare 9000 på mitt autogiro utan att fakturan, jag skulle bestrida, kommit.

En anledning till varför jag inte använder autogiro, jag vill helt enkelt inte att någon ska dra pengar från mitt konto utan mitt godkännande. E-fakturor fungerar alldeles utmärkt.

Har du provat att kontakta din bank? Tycker det borde gå att reklamera på nåt sätt. Får dom verkligen dra pengar hur som helst även med autogiro? Jag trodde det fanns begränsningar på typ belopp eller för vilken tjänst, etc.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"