Ska man gå all out MSI eller ASUS på nya bygget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Ska man gå all out MSI eller ASUS på nya bygget?

Tjenare kompisar! Nu är det såhär att jag ska införskaffa delar till ett nytt dator bygge!
Jag kommer köra på X99 kort, men jag har en snabb fråga. Vilket märke ska man välja?
Det står mellan MSI och ASUS. Jag har alltid byggt på Asus innan så det skulle vara kul att testa något nytt men jag vill samtidigt inte bli besviken och känna att jag gjorde fel val (om det visar sig att MSI inte höll måttet).

Moderkorten det står mellan är Asus X99 Strix Gaming och MSI X99A Gaming Pro Carbon

Samma märke jag väljer på moderkortet kommer jag även välja vid val av det nya grafikkortet Gtx 1080 bara för att få det att matcha.

Så, åter till min fråga;

Är det någon enorm skillnad mellan de båda som gör att jag ska välja antingen Asus eller Msi. Eller spelar det ingen roll?
Det skulle vara kul att bygga min nya build på bara Msi prylar men jag vill som sagt inte bli besviken heller.

Vad tror ni blir bäst? Varför ska jag välja Msi eller Asus? Varför ska jag inte välja Msi eller Asus?

Ursäkta mig om denna post är rörigt skriven, jag är väldigt trött (fyi)

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Tvivlar på att du kommer märka någon skillnad, båda märken producerar kvalitetsprodukter. Jag har precis som du använt ASUS mycket så jag skulle därför valt dem.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@almightyrobban:

Det finns ingen fördel förutom att färgen matchar att ha samma tillverkare, läs lite tester och kombinera efter bästa komponenter istället

CPU: R5 1600 @ 3.9Ghz 1.36v (bästa balans, värme vs Mhz)
RAM: 16GB @ 3200Mhz
GPU: 480 nitro+ @ 1366Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2013

@almightyrobban: Om valet står mellan MSI Gaming X GTX 1080 och ASUS Strix GTX 1080 skulle jag valt ASUS alla dagar i veckan. Jag vill inte låta som en fanboy men ASUS nya 100% automatiserade tillverkning av grafikkort och QC är överlägsen. Bättre komponenter och kretskortslayout. Högre klockfrekvens och ett fläkthölje som inte är gjort av plast. Du kan se skillnaden på kretskorten och komponenterna här. ASUS Strix GTX 1080 i början och MSI Gaming X GTX 1080 runt 10:30.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Vidyamancer:

Jag vill inte låta som en fanboy men ASUS nya 100% automatiserade tillverkning av grafikkort och QC är överlägsen. Bättre komponenter och kretskortslayout. Högre klockfrekvens och ett fläkthölje som inte är gjort av plast. Du kan se skillnaden på kretskorten och komponenterna här. ASUS Strix GTX 1080 i början och MSI Gaming X GTX 1080 runt 10:30.

Intressant!

Citera för svar.