"Overclocking failed please press F1 to reconfigure your system" vid omstart

Permalänk
Medlem

"Overclocking failed please press F1 to reconfigure your system" vid omstart

Vet inte om jag egentligen ska lägga tråden här eller i modermodemsdelen, men testar här:

Jag får återkommande problem vid omstarter att skärmen är svart och fläktarna går. Får då hålla inne powerknappen tills datorn dör och sen starta igen. Väl vid omstart så stannar den vid BIOS-skärmen och säger "Overclocking failed, please press F1 to reconfigure your system". Jag får då gå in i BIOS, bara ta discard and exit och sen bootar den in i Windows helt som vanligt. Det här beteendet uppstår inte när jag exempelvis stänger av datorn helt och sen startar upp den, utan enbart vid reboot.

Jag kör förvisso en lätt överklockning (3.8 -> 4.0 GHz på boost) men jag tror inte meddelandet är kopplat till det, då den verkar klara omkring 4.2 GHz utan att pilla på spänningen. Spel och sånt funkar också utan problem och har gjort så länge.

Någon mer drabbad som vet vad det beror på och vad man gör åt det?

Prylar:

4670K @ 4.0 GHz (& Noctua NH-U9B SE2)
Asus Z87 Pro
A-data 2x4 GB XPG 1600 Mhz 9-9-9-24
Gigabyte Windforce 3X 770 2GB
Fractal Design Newton R3 600W

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem med ett gammalt bygge.
Då var det nätagget som inte han med att ge rätt spänning vid reboot.

Så om du kan testa med ett annant nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

Jag hade samma problem med ett gammalt bygge.
Då var det nätagget som inte han med att ge rätt spänning vid reboot.

Så om du kan testa med ett annant nätagg.

Tackar, kan tänka mig att det är något sådant. Hade vart bra om det fanns någon väg runt det då jag inte har något annat nätagg att testa med, men det kanske det inte gör.

Permalänk
Avstängd

@Halldin: Tror inte det finns någon genväg nej. Kanske att välja stänga av istället för reboot och låta datorn vila innan du sätter på den igen.