Permalänk

Köp av speldator, värt det?

Hallojsan,

Önskar eran ärliga åsikt om denna:

Asus Rog

1. Är priset vettigt för vad man får?

2. Är den tillräcklig om syftet bara är spel? Dvs. vart går gränsen för vad den klarar av när vi snackar moderna spel om man nöjer sig med 60fps i 1920x1080?

Tips, tricks och råd för övrigt - shoot!

Ps
Är trött på att bygga datorer och känner att jag inte behöver de senaste komponenterna, därav mina funderingar kring detta köp.

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

Laptopgrafikkort som sitter i den, skulle inte räkna med att kunna köra på 1080p.

Smidig men dyr tyckte jag. Måste du ha en sådan liten? Du vinner nog mer prestanda på att betala för ihop byggningation.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Tack för svar Ceogar.

Jag kan givetvis bygga själv om det är så.

Vad det handlar om är att jag är på jakt efter en så prisvänlig
speldator som möjligt idag. Om den är liten och smidig också är det ett jätte +.

Ingen aning hur jag ska gå till väga ang. detta då jag alltid byggt stora monstermaskiner med det senaste på marknaden.

Detta är en ny värld för mig.

Yelp !

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Avstängd

@Supertonka: Kan verka tråkigt, men idag får du mer för pengarna ifall du köper begagnat. inte lika roligt, då all plast kring diverse kartonger redan är borta osv... Där emot ger d valuta för pengarna du lägger.

säljer du dessutom din setup du har idag, så får du metpengar till att uppgradera.

Med lite tur snackar vi om 4790k, 16gb ram och något i stil med 970 (går för 1500-2000kr på marknaden)

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk

Absolut Gen, jag håller med dig.

Jag har alltid varit så jäkla nojjig kring begagnat köp av datorer dock. Mest för att man aldrig
har en aning om hur välskött/vanvårdad prylarna är.

Gah, tough choise...

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supertonka:

Tack för svar Ceogar.

Jag kan givetvis bygga själv om det är så.

Vad det handlar om är att jag är på jakt efter en så prisvänlig
speldator som möjligt idag. Om den är liten och smidig också är det ett jätte +.

Ingen aning hur jag ska gå till väga ang. detta då jag alltid byggt stora monstermaskiner med det senaste på marknaden.

Detta är en ny värld för mig.

Yelp !

Billigt blir ofta dyrt.
Uppgraderingsmöjligheterna är noll.

Permalänk
Medlem

Mest prisvärt är nog AMD baserat. Återanvända gamla delar. Lägga krutet på nytt GPU. Vänta en vecka oc se vad nya RX 480 kan göra. Vill du ha nått nytt kika på mATX eller mITX system. Kanske kan göra det roligare. Bygg en så liten box du kan.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat. Ganska svårt att vanvårda en dator imo!
Startar den o klarar av ett spel så är de förmodligen inga fel.

Jag köpte min dator i sign för säkert 2 år sedan, då med ett radeon hd 7950 istället för gtx 970. Köpte den för 6500 Kvitto på 14k 2 månader innnan!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

I feel you Kwame

Skrivet av Genx031:

Med lite tur snackar vi om 4790k, 16gb ram och något i stil med 970 (går för 1500-2000kr på marknaden)

Förstod inte, menar du att man kan få dessa komponenter för det priset begagnat?

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supertonka:

I feel you Kwame

Förstod inte, menar du att man kan få dessa komponenter för det priset begagnat?

Han menar att det är priset för ett GTX 970. Köper man begagnat är nog det enda jag skulle byta ut till någonting nytt, är diskarna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Ok!

Såg denna på annons nu. Köpt för 1 år sedan och priset är 6500kr. Vad skulle ni ge för allt?

Kingston Sd 240Gb
8Gig ballistix
corsair TX650M
Intel Core i5 6600k Cpu 3.50Ghz
GeForce GTX 970 4gb
Mus:Razer Mamba tournament edition Nästan aldrig använd
Tangentbord: Qpad
Skärm: Asus 25tums 144 ghz skärm

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Avstängd

@Supertonka: bara burken kan nog ligga på ca 6k sen med tbh, så 7,5k ish..

kan ju också tillägga att jag köper i princip alla mina prylar beg då jag inte ser någonmening matt att köpa ny för ett (väldigt ofta iaf) högre pris.

köpte min setup, exkl en ssd, mekaniska disken, samt trådlöst nätverk och skärm för 5k förra veckan....

min gamla bruk var en 3570k, gtx 970, 8gb ram osv som jag köpte i april förra året för 7,5k.

gäller bara att ha möjlighet att helatiden kolla efter de komponenter man vill ha, så kommer du hitta ett bra pris!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk

Jamen dåså. Tack, alla ni, för att ni slappade lite vett och sinnesro i mig.

Ses!

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Avstängd

@Supertonka: Hoppas du hittar något schysst till rätt pris!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@Supertonka: bara burken kan nog ligga på ca 6k sen med tbh, så 7,5k ish..

kan ju också tillägga att jag köper i princip alla mina prylar beg då jag inte ser någonmening matt att köpa ny för ett (väldigt ofta iaf) högre pris.

köpte min setup, exkl en ssd, mekaniska disken, samt trådlöst nätverk och skärm för 5k förra veckan....

min gamla bruk var en 3570k, gtx 970, 8gb ram osv som jag köpte i april förra året för 7,5k.

gäller bara att ha möjlighet att helatiden kolla efter de komponenter man vill ha, så kommer du hitta ett bra pris!

Fick du hela datorn med 5820k (förutom det du listade) för endast 5k?
Väldigt bra pris, men risken är ju att det är stöldgods
Du borde ha stoppat i ditt 970 istället 780.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

@ArcticFire: inte stöldgods. Killen som hade den håller på att ta körkort, och var således tvungen att sälja datorn till förmån för just kringkostnader till körkortet.

Han och hans mamma kom t.o.m och lämna den hemma hos mig!

Fick dessutom alla kartonger till sakerna (förutom kartong till chassi) samt äkta windows-licens till datorn. =P Jag kan inte klaga mindre så att säga!

anledningen till varför jag inte kör med 970 är för att jag inte har kvar ngt. köpte som sagt bara ett med min förra dator. Efter d 970-kortet köpte jag 980 och körde i dli, men kände att det flaskhalsa lite. Bytte ner till singel- GPU men kände att 980 var för högt för de jag spelar, varpå jag bytte ner till 970 igen, bytte från d till 770 (behöva cash) och därefter ett annat 770 (bytte märke). senast satt det ett helt nytt asus gtx 970 (som jag sålde 3 dagar senare då det klockade dåligt) och har nu köpt setupen som står här nedan!

Förhoppningsvis kommer också mitt 1070 imorgon (hade plats 38 men man kan ju alltid hoppas)

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@ArcticFire: inte stöldgods. Killen som hade den håller på att ta körkort, och var således tvungen att sälja datorn till förmån för just kringkostnader till körkortet.

Han och hans mamma kom t.o.m och lämna den hemma hos mig!

Fick dessutom alla kartonger till sakerna (förutom kartong till chassi) samt äkta windows-licens till datorn. =P Jag kan inte klaga mindre så att säga!

anledningen till varför jag inte kör med 970 är för att jag inte har kvar ngt. köpte som sagt bara ett med min förra dator. Efter d 970-kortet köpte jag 980 och körde i dli, men kände att det flaskhalsa lite. Bytte ner till singel- GPU men kände att 980 var för högt för de jag spelar, varpå jag bytte ner till 970 igen, bytte från d till 770 (behöva cash) och därefter ett annat 770 (bytte märke). senast satt det ett helt nytt asus gtx 970 (som jag sålde 3 dagar senare då det klockade dåligt) och har nu köpt setupen som står här nedan!

Förhoppningsvis kommer också mitt 1070 imorgon (hade plats 38 men man kan ju alltid hoppas)

Jag är avundsjuk på dig

Då förstår jag. Det var en ganska omständlig historia om grafikkortet

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

@ArcticFire: ja, jag skrattade mig verkligen lycklig av setupen. innan hade jag varit glad om jag fick 4790k med typ 16gb och ngt halvtaskigt mono/psu/chassi för det priset... men nu blev d en helt komplett dator ist!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar