Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Problem med kylning av min processor

Tjenare! köpte en begagnad dator för billigt pris och inser nu att den har vissa problem med sig. Bland annat så kommer processorn upp i 85 grader när jag spelar spel, jag har bytat kylpasta och har bra luftflöde i datorn men själva kylaren är rätt så gammal. Kan det vara problemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Ja, det kan vara problemet. Vad är det för datorkomponenter? Med en processor från t.ex. AMD och en simpel kylare, så är den temperaturen inte konstig.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2666Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.3Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ CM Storm Quickfire, Cherry Blue ■ SS Rival 300
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Dreijer:

Ja, det kan vara problemet. Vad är det för datorkomponenter? Med en processor från t.ex. AMD och en simpel kylare, så är den temperaturen inte konstig.

http://imgur.com/RoDxX2U

låter lite otroligt att en fläkt kan vara så dålig att det går upp 30 grader haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Kolla i BIOS om spänningen till CPU är "för" högt inställd.

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
> FD Define R2 | Win10Pro | i5-2500K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | AXR9 280X 3GBD5-T2DHE/OC | Samsung 830 | Intel X25-M G2 | AX750 | AOC G2460PQU | Dell 1908FP |> Raspberry Pi 2 | Osmc |> OnePlusOne |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av xfade:

Kolla i BIOS om spänningen till CPU är "för" högt inställd.

vad heter det på engelska? kollade i BIOS innan men förstod inte mycket, och hur kollar jag vad som passar min processor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2015

kan inte vara så att du kletat på för mkt kylpasta?

Kylpasta i all ära, men för mkt ger motsatt effekt och isolerar ost värmen till processorn ost för att sprida vidare det till processorkylen.

MOBO: MSI x99a Sli Plus | CPU: i7 5820K | KYL: Corsair H110i GTX | RAM: 4x4GB HyperX Fury 2133Mhz | GPU: Asus Gtx 1060 Strix Gaming OC 6gb @ 2,1 Ghz Clock/ 8,9 Ghz Mem | PSU: Be Quiet! Power Zone 1000w | SSD #1: Kingston SSDNow M.2 120GB SSD (OS) | SSD #2: Kingston HyperX Savage SSD 240GB | MEKANISK: 500GB Seagate Desktop HDD 7200rpm 16MB | OS: Windows 10 Pro N, 64-bit | CHASSI: Phanteks Enthoo PRO | WIFI: NetgearWNA3100 | SKÄRM: ASUS 24" VN247H 60 Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Gör en clear cmos och testa igen funkar ej det så ta loss kylaren och montera om den

CHASSI: 900D CPU: i7 6800K @ 4.3GHz MB: GIGABYTE X99 ULTRA GAMING RAM: CORSAIR LPX DDR4 @ 3000MHZ 32GB SSD: SAMSUNG 950PRO 256GB ,HYPERX 240GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: EVGA 980TI SLI PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Genx031:

kan inte vara så att du kletat på för mkt kylpasta?

Kylpasta i all ära, men för mkt ger motsatt effekt och isolerar ost värmen till processorn ost för att sprida vidare det till processorkylen.

Tror inte det, kletade bara på en liten bit i mitten som sedan passar hela när man pressar in kylaren

Skrivet av Tip Top:

Gör en clear cmos och testa igen funkar ej det så ta loss kylaren och montera om den

ifall clear cmos är att man tar bort cmos batteriet och lägger tillbaks det så har jag gjort det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

det måste väl ha något méd mjukvara att göra eftersom allt med kylning är okej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Köp en noctua så löser det sig.

WS: Asus Z87 Pro, 16GB Patriot, I7 4770K, Force GT 120GB, PNY Optima 480GB, MSI GTX 970 SLI, Antec P280, Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM-F, Supermicro CSE-743TQ-865BSQ, Intel Xeon E3-1230, 8GB Kingston ECC, Rocketraid 4320 SAS, 8*3TB WD Red, 2*2TB Samsung eco, Intel X25 80GB SSD, Srv2k12 R2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av _niko_:

Köp en noctua så löser det sig.

har inte råd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Vilket program mäter du tempen med

Jag använder next cam 3.1

CHASSI: 900D CPU: i7 6800K @ 4.3GHz MB: GIGABYTE X99 ULTRA GAMING RAM: CORSAIR LPX DDR4 @ 3000MHZ 32GB SSD: SAMSUNG 950PRO 256GB ,HYPERX 240GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: EVGA 980TI SLI PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Tip Top:

Vilket program mäter du tempen med

Jag använder next cam 3.1

Använder CPUID hardware monitor

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Din kylare ska enkelt kunna klara av att kyla processorn även under höga laster. Som jag ser det finns det därför endast tre möjliga orsaker på ditt problem.

1. Kylaren är felmonterad.
2. Fel på programmet som läser av temperaturen
3. Fel på temperatursensorn i processorn. (ej särskilt troligt)

Börja med att verifiera temperaturen genom att avläsa med flera program. Kolla sedan om kylaren verkligen är korrekt installerad, guider på youtube etc.
Vad du än gör ska du INTE köpa ny kylare, då kan du lika gärna kasta pengarna i sjön istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Harmånger
Registrerad
Jan 2004

körs processorn i stock, så ska inte den där kylaren ha några problem att kyla iaf.
Jag har kört min 2500k i stock med orginalkylaren utan problem.

Spelburk | i7 5930k | 32GB DDR4 | Asus X99 Deluxe | Nvidia 980 SLI | EVGA T2 1000W | Thermaltake Core X9
Server 1 | i7 4770k | ASUS Z97-K | Corsair 500W | Fractal Design Arc
Server 2 | Hp microserver Gen8 | Xeon 1230 V2 3.3Ghz | 16GB ECC DDR3
Pfsense | Zotac D510 NM10-B-E | FD 300W | 1x 200GB | Fractal Design Array

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Tibbetobbe:

Din kylare ska enkelt kunna klara av att kyla processorn även under höga laster. Som jag ser det finns det därför endast tre möjliga orsaker på ditt problem.

1. Kylaren är felmonterad.
2. Fel på programmet som läser av temperaturen
3. Fel på temperatursensorn i processorn. (ej särskilt troligt)

Börja med att verifiera temperaturen genom att avläsa med flera program. Kolla sedan om kylaren verkligen är korrekt installerad, guider på youtube etc.
Vad du än gör ska du INTE köpa ny kylare, då kan du lika gärna kasta pengarna i sjön istället.

Tack! du tror inte att det beror på att någon inställning påverkar detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av hemlatta:

Högst otroligt. 85 grader verkar alldeles för högt för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av hemlatta:

Jag skulle rekommendera att du fabriksåterställer BIOS, för att vara säker på att föregående ägare inte gjort några inställningar som påverkar. Det är bara att gå in i BIOS, sen välja Save & Exit -> Restore Defaults, så återställs allt till fabriksinställningarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Tibbetobbe:

Högst otroligt. 85 grader verkar alldeles för högt för det.

Märker nu att jag monterade min cpu kylare upprätt istället för nerliggande vilket gjorde hela processen mycket mer komplicerad och förmodligen finns det luftbubblor eller liknande i kylpastan. Tror du det är anledningen till den höga temperaturen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av hemlatta:

Märker nu att jag monterade min cpu kylare upprätt istället för nerliggande vilket gjorde hela processen mycket mer komplicerad och förmodligen finns det luftbubblor eller liknande i kylpastan. Tror du det är anledningen till den höga temperaturen?

Där har du förmodligen orsaken! Lägg gärna upp en blid på det, en bild säger mer än tusen ord

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Tibbetobbe:

Där har du förmodligen orsaken! Lägg gärna upp en blid på det, en bild säger mer än tusen ord

Tillbaks från mardrömmen som är att montera cpy-kylaren igen. Problemet var att jag inte hade skruvat tillräckligt hårt (bara tills mina händer inte klarade mer) vilket gjorde att kylpastan inte spred sig och blev tjockare i mitten vilket (väldigt ineffektivt). Efter min första ommontering så fick jag panik över att kylpastan inte var utspridd perfekt och ville desperat se hur det såg ut, varpå jag fick göra en hel montering igen. Märkte skillnaden direkt när jag startade datorn. Tack så jävla mycket, äntligen är mardrömmen över.