Permalänk
Medlem

Konvertera ethernet till 5GHZ wifi

Hej!

Jag köpte nyligen en Asus AC66U bredbandsrouter. Den har AC och dual-band. 5GHZ-nätet funkar väldigt bra och jag når 100 mbit som är min bredbandshastighet. Dessvärre är inte 2.4ghz-nätet alls i närheten av bra. Hastigheterna dippar och det är allmänt instabilt. Jag bor i ett större hyreshus och det finns 20+ wifis på 2.4ghz-nätet. Trångt alltså.

Dessvärre kan varken min PS4 eller TV koppla upp sig mot 5GHZ-nätet. Jag letar efter en bridge (tror jag det heter) där jag ansluter min PS4 och TV och sedan kopplar sig denna bridge helt enkelt upp sig mot mitt befintliga 5GHZ-n'ät. Kraven på denna bridge är:

1) Tre eller fler ethernet gigabit-portar
2) Ska helst klara AC
3) Måste kunna koppla upp sig mot 5GHZ-nät
4) Bridgen måste kunna leverera minst 100mbit till mina enheter, annars kan det kvitta
5) Helst under tusingen i pris
6) Bridgen ska inte skicka ut ett eget wifi, utan bara ansluta till befintligt

Permalänk
Medlem

Om det går så dra kabel hela vägen till routern. En switch om du inte vill ha så många kablar ända bort. Alltså alla grejer vid tv bänken till en switch och en kabel från switchen till routern.
Det är en bra lösning på problemet förutsatt att det går att dra en kabel dit, vilket det borde
Det är också den billigaste. Switch 300kr och sedan bara ethernet kabel

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo:

Absolut, helt rätt. Dock finns närmaste uttaget i hallen så det blir en lång och jobbig kabeldragning. Eftersom mitt 5GHZ-nät är så snabbt vill jag helst konvertera istället.

En gigabit-switch plus en sådan kanske: https://www.amazon.com/NETGEAR-Universal-Ethernet-Adapter-WNC...

Dessutom rätt snygg.

Permalänk
Medlem

Det är en "brygga" du ska ha. En ASUS RP-AC52 borde funka bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2595997

Permalänk
Medlem

Skulle även kunna sätta en annan 5GHz router som Accesspunkt vid TV'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

@infigo:

Absolut, helt rätt. Dock finns närmaste uttaget i hallen så det blir en lång och jobbig kabeldragning. Eftersom mitt 5GHZ-nät är så snabbt vill jag helst konvertera istället.

En gigabit-switch plus en sådan kanske: https://www.amazon.com/NETGEAR-Universal-Ethernet-Adapter-WNC...

Dessutom rätt snygg.

En kabel till hallen, lång och jobbig kabeldragning
Jag har försett stort sett alla rum i huset med egna nätverksuttag, med kabeldragningbakom väggarna upp på vindan och ner i "centralen" i garaget.
Så jag vette fan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@teejee:

Tackar! Det lutar åt den. Men om man kör den som repeater/brygga så förstärker den bara befintlig 5ghz nät? Den skickar inte ut ett eget SSID?
Och allt man kopplar in i ethernet porten "konverteras" till dess wifi? Att koppla in enheter i ethernet-porten blir precis som att stoppa i något i portarna i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

@teejee:

Tackar! Det lutar åt den. Men om man kör den som repeater/brygga så förstärker den bara befintlig 5ghz nät? Den skickar inte ut ett eget SSID?
Och allt man kopplar in i ethernet porten "konverteras" till dess wifi? Att koppla in enheter i ethernet-porten blir precis som att stoppa i något i portarna i routern?

Du kan nog inte köra den som både repeater och brygga. Du får nog välja vilket (tror jag). Och jag tolkar din beskrivning som att det är brygga du vill ha.

Och du pratar om att "förstärka" wifi, det går inte göra egentligen. Men du kan skapa ett likadant nät så det ser ut som ett nät i dina enheter. Men i praktiken är enheterna uppkopplade till en av wifi-punkterna och byter när de tycker det är för dålig signal. Men som sagt kopplar du den som brygga så är det inte relevant. Då har du bara wifi från routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

@teejee:

Tackar! Det lutar åt den. Men om man kör den som repeater/brygga så förstärker den bara befintlig 5ghz nät? Den skickar inte ut ett eget SSID?
Och allt man kopplar in i ethernet porten "konverteras" till dess wifi? Att koppla in enheter i ethernet-porten blir precis som att stoppa i något i portarna i routern?

Glöm detta inlägget, det blev fel..

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Det har dock visat sig att ethernetporten i RP-AC52 bara är 100mbit, tyvärr. Annars bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du skall inte köra en repeater, har tendens till att slöa ner uppkopplingen.
Det du skall ha är en accesspunkt vid TV och PS, accesspunkt tar 5GHz signalen från routern och sen ansluter du TV och PS i portarna som vanligt.

Nej det är en trådlös brygga du pratar om ovan. Accesspunkt är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nej det är en trådlös brygga du pratar om ovan. Accesspunkt är något annat.

Visst s**tan, jag rörde ihop det där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

Tack för svar. Det har dock visat sig att ethernetporten i RP-AC52 bara är 100mbit, tyvärr. Annars bra idé.

Testa homeplug annars.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Permalänk
Medlem

Antar att TVn och PS4an är på samma ställe och nära ett eluttag. Kör powerline istället, då slipper du lägga ännu mer störningar på 5GHz nätet i onödan. Har ingen specifik att rekommendera, men t.ex.:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286683

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst s**tan, jag rörde ihop det där..

Du är förlåten

Permalänk
Medlem

@HenKenny:

Jag har kollat på powerline innan jag kollade på wifi-lösningen. Dock fattade jag det som att det var svårt att komma upp i 100 Mbit. Runt 60 i testerna jag såg. Ni kanske har annan input? Kan jag nå 100 Mbit via powerline?

Permalänk
Medlem

1

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

@HenKenny:

Jag har kollat på powerline innan jag kollade på wifi-lösningen. Dock fattade jag det som att det var svårt att komma upp i 100 Mbit. Runt 60 i testerna jag såg. Ni kanske har annan input? Kan jag nå 100 Mbit via powerline?

Jag tvivlar starkt på det. Vilken hastighet du får verkar bero mycket på hur elen är dragen i din byggnad. Jag testade en gång i min lgh, från ett rum till ett annat som låg på andra sidan en korridor, och jag fick ca 5-10 mbit. Det var några år sen iofs.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

@ecce:

Ok. Jag känner att jag gärna provar men vill i så fall ha en modern powerline. Gärna en som är släppt i år.

Det verkar finnas dom som kommer upp i flera hundra mbit.

Permalänk
Medlem

Har somsagt inte testat själv och är inte sjukt insatt i powerlines prestanda.

Teoretiskt borde powerline gå snabbade och framförallt med mindre störningar än via trådlöst.

Många "nya" produkter hävdar 1 Gbps ... eller snarare 500 Mbit. Vet att problem uppstår om elen i huset är inkopplad "fel" - du vill helst vara på "samma fas eller säkring som du skickar igenom", det gäller att veta hur det är kopplat hemma eller testa några uttag. Som jag hört så desto äldre hus, desto sämre prestanda.

Jag tror att några hundra Mbit går att uppnå, Gibabit farter går säkert att nå internt om enheten som finns i väggen har en inbyggd switch.

EDIT: Det du tjänar på powerline är förmodligen latensen, och lägre latens och några hundra Mbit är betydligt bättre än 900 Mbit och hög latens - beroende på vad du gör självklart.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@HenKenny:

Tack för info. Jag spelar inget online utan är främst ute efter snabba nerladdningar till mitt PS4 och att kunna köra Youtube samt Netflix snabbt och högupplöst på TVn.

Huset är från 2007 så det känns som den klart bekvämaste och enklaste lösningen för att slippa 2.4ghz wifi. Definitivt värt att testa på öppet köp iaf.

Jag får helt enkelt googla fram tester. Det verkar vara så att de presterar väldigt olika beroende på modell. Om nån utav er kör det och vill tipsa om en bra modell så tar jag tacksamt emot tips!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Biffy:

bra modell

Skillnaden mellan moderna WiFi-produkter är rätt liten. Radiokunskap är mer viktig. http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652/battre-wlan-med-battr...

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Har somsagt inte testat själv och är inte sjukt insatt i powerlines prestanda.

Teoretiskt borde powerline gå snabbade och framförallt med mindre störningar än via trådlöst.

Många "nya" produkter hävdar 1 Gbps ... eller snarare 500 Mbit. Vet att problem uppstår om elen i huset är inkopplad "fel" - du vill helst vara på "samma fas eller säkring som du skickar igenom", det gäller att veta hur det är kopplat hemma eller testa några uttag. Som jag hört så desto äldre hus, desto sämre prestanda.

Jag tror att några hundra Mbit går att uppnå, Gibabit farter går säkert att nå internt om enheten som finns i väggen har en inbyggd switch.

EDIT: Det du tjänar på powerline är förmodligen latensen, och lägre latens och några hundra Mbit är betydligt bättre än 900 Mbit och hög latens - beroende på vad du gör självklart.

Räcker med samma fas de behöver inte vara på samma säkring.

fas och säkring är olika saker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Räcker med samma fas de behöver inte vara på samma säkring.

fas och säkring är olika saker.

Yep, vet att de är olika saker och att dessutom finns nån form av filter som dämpar signaler, t.ex. mellan lägenheter.

Som tidigare skrivet så: "det gäller att veta hur det är kopplat hemma eller testa några uttag. "

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en powerline adapter som verkar riktigt bra:

https://www.dustinhome.se/product/5010824600/tl-pa8030p-kit-p...

Tyvärr är dessa såpass dyra att jag lika gärna kan köpa en likadan router till och köra denna som media bridge. Det verkar som den bästa lösningen om jag vill få mina enheter att komma upp i 100mbit.

Permalänk
Medlem

Varför valde du en så pass dyr?

https://www.dustinhome.se/product/5010881596/dhp-601av-av2-st...

Om det är fler Ethernetportar du behöver så köp till en enkel switch vid TV bänken, t.ex.

https://www.dustinhome.se/product/5010620335/dgs-105-5-port-g...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@HenKenny:

Jag gillade att den hade tre portar och passthrough. Den du länkade verkar dessutom ha väldigt svårt att ens komma i närheten av 100mbit i testerna, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Denna är dock väldigt snabb, men då går priset upp:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/242851-d...

För 200 kr mer kan jag köpa en extra router och få kommunikationen på 5GHZ AC wifi istället och säkra 100mbit lätt som en plätt. Det får nog bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

Denna är dock väldigt snabb, men då går priset upp:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/242851-d...

För 200 kr mer kan jag köpa en extra router och få kommunikationen på 5GHZ AC wifi istället och säkra 100mbit lätt som en plätt. Det får nog bli så.

Tänk på att om du inte kopplar den nya routern med kabel mot den gamla så kommer du sannolikt tappa en hel del i hastighet.

Permalänk
Medlem

justering av 2,4 GHz

Hej
Har du testat att byta kanal som används på ditt 2,4 GHz nät? I AC66U kan du gå in och ändra vilken kanal som skall användas, är ett vanligt tips då det är många som ligger och kör på samma band i närheten som orsakar störningar. Hur dina andra enheter som bara fungerar på 2,4GHz kan hantera andra kanaler har jag dock ingen koll på.
när det gäller Powerline så tänk på att du får vad du betalar för. Speciellt viktigt om inte eldragningen är oplimal (samma fas). Även om många Powerline enheter säger att de klarar hög hastighet är det inte säkert det uppfylls när förutsättningarna inte är optimala vilket dyrare modeller troligen klarar bättre.

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle