Min dator dog (3570k) köpråd önskas!

Permalänk
Medlem

Min dator dog (3570k) köpråd önskas!

Min cpu dog för någon dag sedan och jag undrar vad sweclockers tycker jag ska ersätta min 3570k med. Jag kommer att använda den till spel (mest cs, vet att många andra spel är mer gpu krävande. Vill inte att cpun flaskar i allafall) och kanske även lite rendering och sån skit men mest på skoj. Jag vill helst inte behöva byta cpu igen på några år och i nuvarande setup kör jag sli också. Budgeten är inte låst men jag vill ju ha det bästa för så lite pengar som möjligt:) jag kommer overclocka också om det är relevant:)

Permalänk
Medlem

Det du borde kolla på är ju en 6600K och valfritt Z170 moderkort med 16 gig ram.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrev, klipp ett 6600k (klockar till 4.6 lätt) och ett z170 moderkort.
Jag gick ifrån samma CPU som du då min började strula och jag är sjukt nöjd.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Så det är inte moderkortet som dött? Ovanligt att en CPU dör om man har på funktionen som gör att CPU throttlar om den blir för varm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

haft min i3570k kört i 4.5ghz sen köpte och rullar på fortfarande utan problem med H80i p/p

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Det du borde kolla på är ju en 6600K och valfritt Z170 moderkort med 16 gig ram.

// Marcus

Okej tack för tipset:) Ja en i5 har ju räckt hitentills så kanske räcker igen. Har du något tips på ett bra z170 moderkort så får du gärna skriva det också:)

Skrivet av hakd:

Som tidigare skrev, klipp ett 6600k (klockar till 4.6 lätt) och ett z170 moderkort.
Jag gick ifrån samma CPU som du då min började strula och jag är sjukt nöjd.

Skönt att höra att du är nöjd:) Jag har varit inne på i5 men är inte säker om den håller i längden när det kommer att komma spel som kommer att köras på multi core istället för single core prestandan men det kanske att läge att byta allt när en så stor grej sker (alla spel kör det då) Spelar du cs och vad ligger du på för fps med 4.6 Ghz i cs om du nu spelar det? Det är spelet jag kommer spela mest.

Skrivet av fantomsmurfen:

Så det är inte moderkortet som dött? Ovanligt att en CPU dör om man har på funktionen som gör att CPU throttlar om den blir för varm.

Tror att det kan vara cpu men inte säker hela datorn har varit konstigt sedan jag försökte att få sli att fungera med att mejsla på moderkortet (ingen ström till nedre pci lanen) men nu funkar det inte så måste ha nytt:)

Permalänk
Medlem

Titta på ett uppgraderingspaket med Asus Z170 Pro Gaming och en i5 6600k alt 6700k. Jag har det moderkortet och tycker det är grymt! Köpte det när det var lite billigare än nu, men därför rekommenderar jag ett uppgraderingspaket då det är hyfsat bra pris. Kolla på Inet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Är pengarna ett mindre problem,Så självklart denna då ju.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/intelsocket...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leineken:

Okej tack för tipset:) Ja en i5 har ju räckt hitentills så kanske räcker igen. Har du något tips på ett bra z170 moderkort så får du gärna skriva det också:)
Skönt att höra att du är nöjd:) Jag har varit inne på i5 men är inte säker om den håller i längden när det kommer att komma spel som kommer att köras på multi core istället för single core prestandan men det kanske att läge att byta allt när en så stor grej sker (alla spel kör det då) Spelar du cs och vad ligger du på för fps med 4.6 Ghz i cs om du nu spelar det? Det är spelet jag kommer spela mest.
Tror att det kan vara cpu men inte säker hela datorn har varit konstigt sedan jag försökte att få sli att fungera med att mejsla på moderkortet (ingen ström till nedre pci lanen) men nu funkar det inte så måste ha nytt:)

Jag spelar tyvärr inte CS, men lirar overwatch på high och aldrig under 140fps (äter mera cpu än CS:GO). På ultra droppar det ner till 110fps.
http://plays.tv/u/fckingm3tal

När det gäller i7 vs i5 så snackar vi om en skillnad på runt 5 - 10fps, även i DX12 titlarna som är släppta.
Tveksamt om det är värt det såvida inte spelen optimeras mera i framtiden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

När det gäller i7 vs i5 så snackar vi om en skillnad på runt 5 - 10fps, även i DX12 titlarna som är släppta.

Det räcker ju med att titta på Sweclockers egna speltest för att se att skillnaden är större än så i en del spel redan nu.

Skrivet av hakd:

Tveksamt om det är värt det såvida inte spelen optimeras mera i framtiden.

Det lär de ju definitivt göras.

Sen tveksamt om det är värt det om CS är det man kör mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Är pengarna ett mindre problem,Så självklart denna då ju.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/intelsocket...

Kan mycket väl blien i7a jag undrar bara om folk tror jag behöver det för mina behov har hellre en processor som jag använder en stor del av prestandan hela tiden istället för att bara ha en massa prestanda liggandes som inte kommer användas.

Skrivet av hakd:

Jag spelar tyvärr inte CS, men lirar overwatch på high och aldrig under 140fps (äter mera cpu än CS:GO). På ultra droppar det ner till 110fps.
http://plays.tv/u/fckingm3tal

När det gäller i7 vs i5 så snackar vi om en skillnad på runt 5 - 10fps, även i DX12 titlarna som är släppta.
Tveksamt om det är värt det såvida inte spelen optimeras mera i framtiden.

Tack för infon om hur det är i overwatch spelar det spelet också en del så bra referens material:)

Skrivet av Andreaz1:

Det räcker ju med att titta på Sweclockers egna speltest för att se att skillnaden är större än så i en del spel redan nu.
Det lär de ju definitivt göras.

Sen tveksamt om det är värt det om CS är det man kör mest.

Har läst att i framtiden ska spelen optimeras och köras bättre på antalet cores/threads istället för single core prestanda och i7an har väl 4 mer threads(?) kommer mest troligt köpa battlefield ww1 (?) antar dock att detta kommer vara mer gpu baserat men man vill ju inte att cpun ska skita ned sig när det kommer nya spel. Som tidigare nämnt så är det mest cs just nu så kanske bäst att inhandla för vad som är aktuellt just nu. Värt att nämna är att jag planerar att byta gpu senare också till 1080 eller 2x 480x i cf och kommer i5an flaska då?