Hur kommer tullen påverkas av brexit?

Permalänk
Avstängd

Hur kommer tullen påverkas av brexit?

Jag har funderat på att handla saker utomlands på ebay eller amazon men eftersom jag hört det där om brexit så undrar jag hur det kommer påverkar köp från storbrittanient till sverige? Kommer det bli tull om man handlar från storbrittanien? För vad jag hört så är tull gratis om man handlar inom eu

Permalänk
Medlem

Då Storbritannien går ur EU, så kommer det bli tull på varor därifrån..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tidigast om några år, om inte de inte avtalar bort det. Så du kan vara lugn.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Handelsavtal kan mycket väl bli möjligt trots att Storbritannien väljer att lämna EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer de ha handelsavtal med EU och tullfrihet även i fortsättningen, alternativt lär Sverige förhandla fram handelsavtal direkt med Storbritannien. Större sak är det inte, mer än att jordbruksvaror inte lär ingå. Sen riskerar Skottland att begära självständighet då de ville stanna kvar i EU-samarbetet vilket gör att självständighetsfrågan väcks på nytt.

Tills vidare gäller samma regler som tidigare! De måste förhandla om utträdande först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Handelsavtal kan mycket väl bli möjligt trots att Storbritannien väljer att lämna EU.

Detta ^ Detta är högst sannolikt att det kommer att ske, likadan modell som t.ex. Norge som inte är EU medlem men som ändå ingår i handelsavtalet så det inte kommer att krävas några tullavgifter och det finns ju redan färdigt arbetade modeller för detta så det skulle bli en mycket längre förhandlingsprocess om de inte hoppade på det tåget. Britterna själva, speciellt från London hållet har flertalet politiker/bankmän/högt uppsatta handelsmän osv redan påpekat att de inte kommer att acceptera en regering som inte arbetar för att hålla kvar handelsavtalet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Tidigast om några år, om inte de inte avtalar bort det. Så du kan vara lugn.

Om Sverige också går ur så kan inte EU bestämma hur vi skulle handla. Dock så verkar många svenskar gilla att inte bestämma i sitt eget land.

Sverige dock kommer aldrig gå ur, media har folket lindat kring finget i en mycket större grad än övriga EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Detta ^ Detta är högst sannolikt att det kommer att ske, likadan modell som t.ex. Norge som inte är EU medlem men som ändå ingår i handelsavtalet så det inte kommer att krävas några tullavgifter och det finns ju redan färdigt arbetade modeller för detta så det skulle bli en mycket längre förhandlingsprocess om de inte hoppade på det tåget. Britterna själva, speciellt från London hållet har flertalet politiker/bankmän/högt uppsatta handelsmän osv redan påpekat att de inte kommer att acceptera en regering som inte arbetar för att hålla kvar handelsavtalet.

Det är tull när du handlar med Norge, även som Svensk...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är tull när du handlar med Norge, även som Svensk...

Norge ingår i EES-området och den så kallade gemensamma marknaden. De är t.o.m. ett Schengenland – något Storbritannien aldrig varit. Det är bara jordbruksvaror och vissa andra saker som är undantagna. Komplett.se skickar t.ex. varor tullfritt från Norge, och omvända fungerar fint också.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte väl det då jag har iallafall fått varor skickat från Norge tullfritt. Visserligen är jag från Finland och det kan hända att varje land måste godkänna skillt sådana överenskommelser länderna sinsemellan då de inte är EU medlem.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag tänkte väl det då jag har iallafall fått varor skickat från Norge tullfritt. Visserligen är jag från Finland och det kan hända att varje land måste godkänna skillt sådana överenskommelser länderna sinsemellan.

Norge är med i EFTA och är EES-medlem, så industrivaror är tullfritt och skeppas fritt precis som i resten av EES/EU-området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Norge ingår i EES-området och den så kallade gemensamma marknaden. De är t.o.m. ett Schengenland – något Storbritannien aldrig varit. Det är bara jordbruksvaror och vissa andra saker som är undantagna. Komplett.se skickar t.ex. varor tullfritt från Norge, och omvända fungerar fint också.

Nej. Inte så enkelt att det blir tullfritt på allt utom jordbruksvaror. Knata ner till DHL o skicka en skokartong till Norge och godset stoppas om det saknar tullhandlingar. Det är olika regler för varje statistiskt nummer du skickar, samt värdet.

Kanske vissa elektonikdelar är tullfritt om det är lågt värde? Men det är långt från tullfritt att handla med Norge (och snart england troligen).

Ps, jobbat med logistik i många år så "gissar" inte bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nej. Inte så enkelt att det blir tullfritt på allt utom jordbruksvaror. Knata ner till DHL o skicka en skokartong till Norge och godset stoppas om det saknar tullhandlingar. Det är olika regler för varje statistiskt nummer du skickar, samt värdet.

Kanske vissa elektonikdelar är tullfritt om det är lågt värde? Men det är långt från tullfritt att handla med Norge (och snart england troligen).

Ps, jobbat med logistik i många år så "gissar" inte bara.

Norge är del av EUs inre marknad så det mesta är tullfritt, men det är inte momsfritt och det finns självklart saker som ska ha tull! De är del av den fria rörligheten, men inte del av tullunionen, men varor med ursprung härifrån och många andra varor är ju ofta tullfria.

Permalänk
Avstängd

Hur vet jag från vilket land produkten jag beställer levereras från?

Nu när jag angett min betalningsuppgifter från min bankkort så frågar de någonting om billing adress och jag undrar vad det menas?

Dock så känns det konstigt att de endast bad mig fylla i mitt namn och efternamn samt mitt kortnummer och datumet på kortet men inte cvc numret. Hur kommer det sig att de inte kräver cvc numret när det egentligen är viktig för köp?

Permalänk
Medlem

Billing address betyder faktureringsadress, men vem ger du uppgifterna till egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Billing address betyder faktureringsadress, men vem ger du uppgifterna till egentligen?

Vad menar du? Jag ger uppgifterna till amazon när jag går till kassan och ska betala.

Permalänk
Medlem

Det är adressen du har registrerat till ditt kort, ofta samma som shipping address. Alltså din adress, oftast.
Sen undrar jag varför denna fråga ligger i en tråd som behandlar Brexit?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Det är adressen du har registrerat till ditt kort, ofta samma som shipping address. Alltså din adress, oftast.
Sen undrar jag varför denna fråga ligger i en tråd som behandlar Brexit?

Tråden handlar ju också om amazon

Men varför behövs billing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Tråden handlar ju också om amazon

Men varför behövs billing?

Inte alltid de är samma.

Jag har shoppat på thinkgeek t ex och haft en amerikansk kollega som shipping och min adress som billing.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Inte alltid de är samma.

Jag har shoppat på thinkgeek t ex och haft en amerikansk kollega som shipping och min adress som billing.

Vet du hur man vet från vilket land varan jag beställt levereras från?

Använder den britiska amazon och har tanke på att beställa solglasögon från avsp shop men jag vet inte hur man kollar vart avsp shop skickar sina varor från eller har amazon en egen lager i storbrittanien som de skickar från?

Är det utanför europa så kan det bli problem eftersom jag konmer stöta på tull.

Permalänk
Inaktiv

Är som sagt tidigare inte aktuellt än på ett bra tag.

Men OM det skulle bli någon praktisk förändring (i framtiden): så finns bl.a. Amazon.de, .fr, .it kvar.

@yusuke40:
(Ang. Varifrån det skeppas, ibland står det på infosidan för varan: står det inget brukar det fungera som om det skeppas från, i detta fallet .UK. )

P.S. I allmänhet är det ju inte heller Tull-avgiften som är det dyra, utan snarare Momsen (och postnords hanteringsavgift)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Är som sagt tidigare inte aktuellt än på ett bra tag.

Men OM det skulle bli någon praktisk förändring (i framtiden): så finns bl.a. Amazon.de, .fr, .it kvar.

@yusuke40:
(Ang. Varifrån det skeppas, ibland står det på infosidan för varan: står det inget brukar det fungera som om det skeppas från, i detta fallet .UK. )

P.S. I allmänhet är det ju inte heller Tull-avgiften som är det dyra, utan snarare Momsen (och postnords hanteringsavgift)

Ok tack men hur kan man göra så att man får varan i brevlådan och inte att någon kommer och ge?

Bor på en lägenhet med portlås och alltid när jag beställer småsaker inom sverige så får jag de i brevlådan och även om jag inte inte angett min portkod så kan brevbärarna fortfarande komma in i trappan och lägga varan i brevlådan.

Kommer det vara svenskt post som levereravaran när den kommit till sverige eller kommer amazon ända hit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Ok tack men hur kan man göra så att man får varan i brevlådan och inte att någon kommer och ge?

Bor på en lägenhet med portlås och alltid när jag beställer småsaker inom sverige så får jag de i brevlådan och även om jag inte inte angett min portkod så kan brevbärarna fortfarande komma in i trappan och lägga varan i brevlådan.

Kommer det vara svenskt post som levereravaran när den kommit till sverige eller kommer amazon ända hit?

När jag beställt från amazon har det kommit i brevlådan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Ok tack men hur kan man göra så att man får varan i brevlådan och inte att någon kommer och ge?

Bor på en lägenhet med portlås och alltid när jag beställer småsaker inom sverige så får jag de i brevlådan och även om jag inte inte angett min portkod så kan brevbärarna fortfarande komma in i trappan och lägga varan i brevlådan.

Kommer det vara svenskt post som levereravaran när den kommit till sverige eller kommer amazon ända hit?

Hmm, tja, i och med att du i frågan beskriver hur du vanligtvis får post så har du väl svarat på frågan själv? Självfallet har Amazon inte egen spedition utan, beroende på säljare och valt fraktsätt (kan vara express med DHL/UPS/etc), avtal med Postnord. Fram brukar paket alltid komma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

När jag beställt från amazon har det kommit i brevlådan.

Så det är svenska posten som sköter resten när varan har kommit till sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Tråden handlar ju också om amazon

Men varför behövs billing?

Det var en luddig rubrik. Egentligen handlar det inte om Brexit utan ditt köp från olika företag. Så jag tycker en mod kan ändra rubriken till " Köpråd för utomlandsköp för en nybörjare"

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD:

Norge har ju dock tull på en hel del grejer, jag säljer i Norge (från Sverige) och våra varor förtullas när de går över gränsen.
Hoppas dock innerligt på ett handelsavtal med UK då vi kränger varor för i runda slängar 25 milj per månad till storbritannien och det vore väldigt jobbigt med extra pappersarbete

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Så det är svenska posten som sköter resten när varan har kommit till sverige?

Jag vet inte om det alltid är så, men det har varit det för mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Vad menar du? Jag ger uppgifterna till amazon när jag går till kassan och ska betala.

Amazon använder inte CVV/CVC-kod och det är något som fungerar med de allra flesta kort. Faktureringsadress kan skilja från leveransadress och faktureringsadressen är alltid kortinnehavarens adress. Du kanske t.ex. vill skicka en gåva/present till någon och då kan du använda en annan leveransadress, du kan t.ex. välja att be Amazon slå in paketet om de själva skickar varan. Hur säljare gör via deras plattform som själv skickar varan och var varan skickas är helt upp till dem. Det är omöjligt för oss att svara på utan att veta vilken vara det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Vet du hur man vet från vilket land varan jag beställt levereras från?

Använder den britiska amazon och har tanke på att beställa solglasögon från avsp shop men jag vet inte hur man kollar vart avsp shop skickar sina varor från eller har amazon en egen lager i storbrittanien som de skickar från?

Är det utanför europa så kan det bli problem eftersom jag konmer stöta på tull.

Det ser du genom klicka på säljarens information ex:
Dispatched from and sold by WSUK. AVSP Shop skickas från England då adressen är GB.
AVSP Shop

Dispatched from and sold by Orelax: Skickas från Kina då adressen är i Kina.
Orelax

Men det kvittar från vilket land det skickas ifrån, då du handlar på Amazon.uk så är GB landet du handlar ifrån och Englands regler som gäller. Det är säljaren skyldighet att se till du ska inte behöva betala för tull/moms, oavsett vilket land det skickas ifrån.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|