Black screen - GTX 970 "överhettar"?

Permalänk
Medlem

Black screen - GTX 970 "överhettar"?

Köpte i veckan ett ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC som funkade fint första timmen eller så, för att sedan ge black screen efter 5-10 minuters spelande. Varje gång så förlorar bildskärmen signalen, och datorn måste startas om (spelet går dock som vanligt i bakgrunden).

Efter om-installation av drivrutiner, test av äldre drivrutiner, nedklockning osv, utan någon skillnad, så provade jag att ställa fläktarna på 70% vilken medför att tempen ligger på ca 45 grader under spelandet. Nu verkar det faktiskt funka.. Problemet är att innan jag gjorde detta så låg tempen på 63 grader när jag fick black screen, vilket knappast kan räknas som överhettning?? Jag har inte direkt någon lust att behöva ställa in fläkten manuellt för att det ska funka. Dessutom blir det väldigt mycket mer högljutt.

Jag borde väl kunna utesluta övriga komponenter då det funkat perfekt tills jag satte i nya kortet. Det enda jag funderade på är mitt nätagg, men ett Corsair HX850 som dessutom klarat mitt GTX 690 utan problem, borde väl funka fint? Nu när jag upptäckt detta med fläkten också, så lutar det ju ännu mer åt att det är fel på kortet. Nu har jag dessutom googlat dessa problem ganska mycket, och det verkar vara ett vanligt problem med dessa kort - liksom coilwhine (vilket jag endast har väldigt lite av som tur är). Verkar helt enkelt vara ett riktigt kasst kort?

Vad säger ni? Ska jag returnera det, eller har ni några andra tips? Jag hade gärna behållit mitt 690 men kan aldrig utnyttja SLI i de spelen jag spelar, och lider dessutom av att bara ha 2GB...

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Händer detta bara i spel eller även benchmarks?
Du kan testa att köra unigine heaven och kolla vad tempen visar där, står längst till höger tror jag. Gpu-z visar också temp så ha det igång med. Det kanske är så att vad du nu använder visar fel temp. Kortet ska verkligen inte överhettas vid 63 grader.
Ditt kort har ju semipassiv kylning så fläktarna börjar snurra när det är runt 60 grader, så kanske är något fel där att dom inte börjar och därför är det något som går in och släcker datorn för att skydda?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Händer detta bara i spel eller även benchmarks?
Du kan testa att köra unigine heaven och kolla vad tempen visar där, står längst till höger tror jag. Gpu-z visar också temp så ha det igång med. Det kanske är så att vad du nu använder visar fel temp. Kortet ska verkligen inte överhettas vid 63 grader.
Ditt kort har ju semipassiv kylning så fläktarna börjar snurra när det är runt 60 grader, så kanske är något fel där att dom inte börjar och därför är det något som går in och släcker datorn för att skydda?

Tack, har testat unigine heaven nu under dagen, och det blir black screen även där. Fläkten går igång vid 66 grader och sen sjunker den till 62 och håller sig där. Sen efter ca 10 minuter får jag svart skärm. Kollade GPU-Z loggen efter omstart av datorn, och när jag får svart skärm så slutar den skriva ut temp och allt.. det står "0" på alla värden. För datorn släcks ju som sagt inte, allt går normalt i bakgrunden. Det är bara skärmen som tappar signalen till kortet.

Provade att sätta fläkten manuellt på 70% och då körde jag unigine heaven i en timme och det verkade helt stabilt. Tempen låg på 45 grader.

Provade sen fläkten på 60% och den höll sig stadigt i ytterligare en timme på 51 grader.

Så det verkar trots allt som att någonting överhettar då? GPU:n blir ju åtminstone inte varmare än 65 grader, men kan något annat på grafikkortet strula vid högre temperaturer? Eller så är det nån bugg som gör att hela skiten hänger sig med "auto" fläkten.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

@rhedlnd:

Låter inte som överhettning..

Kan vara signalfel, vad har du för skärm och kabel?

Övriga komponenter?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@stridsvagnen:

Låter inte som överhettning..

Kan vara signalfel, vad har du för skärm och kabel?

Övriga komponenter?

Övriga komponenter är det som står i min signatur: Corsair HX850, i5 2500k, ASUS Sabertooth Z77, 16GB RAM, Windows 7.

Jag har funderat på signalfel också, men hur kan det funka när jag höjer fläkthastigheten i så fall?? Hur som helst, det är en Benq XL2420T skärm och en DVI kabel.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem

@rhedlnd:

Kolla så att kabeln inte glappar någonstans.
Testa en annan kabel om du har någon liggande, bara för att utesluta det.

Kolla även om kortet och strömkablarna (PCI-e) sitter fast ordentligt så att det inte är något glapp där också.

Eftersom datorn rullar i bakgrunden och det är skärmen som tappar signalen så tror jag att felet ligger någonstans där, det är ett strömsnålt kort, du har ett tillräckligt nätagg och temperaturerna är normala.

Men det låter ju onekligen skumt att det funkar när du höjer fläkthastigheten..

Har du uppdaterat till senaste BIOS förresten? Testat att nollställa BIOS? (ur med strömsladd och batteri i några min)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem med mitt Asus 970 kort! Jag rullade drivrutinerna tillbaka till 362.00, vilket hjälpte.

Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

löst ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder