Ansiktsigenkänning i Lightroom eller andra program (kvalitet, prestanda)

Permalänk
Medlem

Ansiktsigenkänning i Lightroom eller andra program (kvalitet, prestanda)

Hej!
Dags att flytta från Picasa då efter gjord backup och nu när det programmet tyvärr läggs ned så funderar jag på att övergå till Lightroom.
Men hur bra är nya Lightroom på ansiktsigenkänning? Går det undan eller är det segt? Skulle vilja ha klarhet i det innan jag bestämmer mig. Har två Lightroom nycklar för LR 5 som jag inte använder, men om LR6 är långsamt på ansiktigenkänning så är det kanske inte värt att uppgradera än heller.

Det är viktigt att det går undan. Har över 100+ k bilder som behöver läsas in och klustras. Jag är förvånad att Picasa hållit så pass bra över åren. Dess främsta fördel har varit enkelheten och den relativa snabbheten.

Alternativt om det finns andra program som är bättre på titta på bilder + ansiktigenkänning: Digikam eller något annat? Eller om det finns plugins till Lightroom för ansiktsigenkänning som använder ett mer raffinerat script för processen och kan också använda datorns hårdvara bättre. Det går bra med lite olika program till olika saker, men bra om de kan läsa av varandras data.

Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Jag har inte jämfört med andra program, så jag kan eg inte uttala mig om fall Lightroom är bättre eller sämre än konkurrenterna, men det jag tänkt på är att jag tycker Lightroom är väldigt känsligt för om ansiktet inte är helt vinkelrätt mot kameran.
Jag kan förstå att det blir svårt att känna igen VEM det är när det är lite "halvprofil", men man kan tycka att det iaf borde kunna känna igen att det är ett ansikte.

100k+ bilder tar en stund för Lightroom att jobba igenom, men det är ju bara att låta den jobba över natten. Sedan har man ju några timmars manuellt jobb med att tala om vilka som är med på bilderna och att bekräfta de bilder där Lightroom gissat rätt.
Det går ju fortare och fortare ju fler bilder som är "bekräftade", eftersom Lightroom blir bättre på att gissa. Det är åxå ganska bra på att hitta ansikten som är liknande ett visst ansikte, så man kan ofta bekräfta en hel klump med bilder på en gång.

Hur som helst är det väl bara att ladda ner testversionen och känna lite på det?

Permalänk
Medlem

@dumbo: OK. det låter ungefär så som Picasa jobbade. Nu var/är i för sig Picasa rätt bra på att se lite sneda ansikten, men tyvärr vet jag inte om det beror på att Google använde en bra algoritm eller något annat. Sen märkte man rätt tydligt att allt saktade ner när man skulle skriva in vem det var på ett gäng bilder inann programmet fick upp farten igen. Är Lightroom likadant? Får ibland känslan att programmen försöker göra för mycket på en gång - i alla fall antingen att de gör det på någon gerenell modell av hårdvara som programmerarna utgår från eller att hårdvaran inte riktigt stödjer så som programmet fungerar.

Klart det är värt att testa. Går det över natten för att skanna alla bilder kommer jag faktiskt vara imponerad, i praktiken har det ofta tagit mig ca några dagars konstant tuggande för datorn. (Picasa är ett 32-bitars program så det kanske begränsar) på en AMD X6 1100T system.

Kommer byta till ett Intel i7 1366 system sen så jag hoppas det går snabbare.
Så som jag tänkt göra (helst) är att låta datorn + programmet skanna igenom allting. Sen när den det är klart sitta och skriva in IDn på folk. Sen har jag sett att det finns något hack att importera Picasa databasen till lightroom och det kanske vore något.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Regert:

@dumbo: OK. det låter ungefär så som Picasa jobbade. Nu var/är i för sig Picasa rätt bra på att se lite sneda ansikten, men tyvärr vet jag inte om det beror på att Google använde en bra algoritm eller något annat. Sen märkte man rätt tydligt att allt saktade ner när man skulle skriva in vem det var på ett gäng bilder inann programmet fick upp farten igen. Är Lightroom likadant? Får ibland känslan att programmen försöker göra för mycket på en gång - i alla fall antingen att de gör det på någon gerenell modell av hårdvara som programmerarna utgår från eller att hårdvaran inte riktigt stödjer så som programmet fungerar.

Klart det är värt att testa. Går det över natten för att skanna alla bilder kommer jag faktiskt vara imponerad, i praktiken har det ofta tagit mig ca några dagars konstant tuggande för datorn. (Picasa är ett 32-bitars program så det kanske begränsar) på en AMD X6 1100T system.

Kommer byta till ett Intel i7 1366 system sen så jag hoppas det går snabbare.
Så som jag tänkt göra (helst) är att låta datorn + programmet skanna igenom allting. Sen när den det är klart sitta och skriva in IDn på folk. Sen har jag sett att det finns något hack att importera Picasa databasen till lightroom och det kanske vore något.

Google kollar nog mot sina databaser och det kan ta tid, du ger dem fulla rättigheter till att använda din data som de vill, om du taggar något så är den datan Googles för all framtid så det är egentligen ett jäkla oskick att tagga bilder utan att ha tillåtelse av de man taggar det kanske finns personer på bilderna som inte vill bli utlaggda som sökbara objekt och reklamobjekt via Google.

Google har baktankar med ansiktsigenkänning och taggning och de gör inget för att vara snälla utan bara för att kunna sälja mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@dumbo: OK. det låter ungefär så som Picasa jobbade. Nu var/är i för sig Picasa rätt bra på att se lite sneda ansikten, men tyvärr vet jag inte om det beror på att Google använde en bra algoritm eller något annat. Sen märkte man rätt tydligt att allt saktade ner när man skulle skriva in vem det var på ett gäng bilder inann programmet fick upp farten igen. Är Lightroom likadant? Får ibland känslan att programmen försöker göra för mycket på en gång - i alla fall antingen att de gör det på någon gerenell modell av hårdvara som programmerarna utgår från eller att hårdvaran inte riktigt stödjer så som programmet fungerar.

Klart det är värt att testa. Går det över natten för att skanna alla bilder kommer jag faktiskt vara imponerad, i praktiken har det ofta tagit mig ca några dagars konstant tuggande för datorn. (Picasa är ett 32-bitars program så det kanske begränsar) på en AMD X6 1100T system.

Kommer byta till ett Intel i7 1366 system sen så jag hoppas det går snabbare.
Så som jag tänkt göra (helst) är att låta datorn + programmet skanna igenom allting. Sen när den det är klart sitta och skriva in IDn på folk. Sen har jag sett att det finns något hack att importera Picasa databasen till lightroom och det kanske vore något.

Jag har inte tänkt på att det skulle gå slött när äman markerar fler ansikten/bilder på samma gång iaf.

Jag vet ju inte hur lång tid det tar för dina bilder, såklart. Jag hade 50k bilder och det var klart över natten. Jag har en i5 (3570k).

Det kan ju vara värt att testa att konvertera din nuvarande databas. Det är ju inte säkert att alla grejer följer med, men det kan ju underlätta såklart.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jag kollade upp det där om de taggar eller inte för några år sedan men jag hittade inte någon bekräftelse då på att de faktiskt delar med sig av datat om man klickar ur synken i inställningarna. Sen har jag kollat med de som finns med på bild. Paradoxen är att även om end el inte vill vara taggade explicit men hittade så är de nog bättre på att själva lämna in data från sig via social media ändå. Det är nog något varje fotograf får leva med idag. Undvika Facebook+instagram än nog svårare.
Delvis av den anledningen hade det varit skönt att ha ett program som bara pysslade mws ansiktsigenkänning och kategorisering.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@dumbo: OK. Det låter värt att testa då. Kommer byta till en i7 970.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@dumbo Jag hittade ett test som Puget Systems gjort. https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-6-Multi-Core-Performance-649/ Riktigt intressant. Det verkar som att ansiktigenkänning inte drar där och då mer än två kärnor, men att i övrigt så är det 4 kärnor som Lightroom ser ut att kunna dra nytta av optimalt som mest.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.