Prestandatips för en nybörjare

Permalänk
Medlem

Prestandatips för en nybörjare

Hej alla,

Det här med CPU, SSD, GPU och andra bokstavskombinationer är tyvärr som latin för mig (ja, ni får skratta åt oss nybörjare). Därför kände jag att jag borde testa här för att få några tips.

Jag har tänkt köpa en utav två saker:

1) Komponenter för att bygga en stationär dator (alternativt en redan färdigbyggd, vilket jag förstått kan bli något dyrare).
2) En ny laptop eftersom min sjunger på sista versen och inte klarar några bra spel.

Jag spelar egentligen inga spel som har sådär jättehöga krav på prestanda (vilket gör att jag inte vill spendera mer än vad jag behöver). Spelar väl mest sportspel och är ruskigt nyfiken på nya Planet Coaster, som ändå har skapligt höga grafikkrav för att kunna spelas ok.

Så frågan är, vad för sorts dator/komponenter skulle ni rekommendera för spel som dessa? Jag vill ju inte betala för att ha supergrafikkort jag inte behöver, men samtidigt vill man ju ändå inte ligga på gränsen att stöta på spel som har för höga krav.

Alternativt, finns det nån laptop ni tror kan klara dessa spel (som inte kostar skjortan, behöver ju inte direkt någon Alienware)?

Tackar på förhand för hjälpen, vilket förhoppningsvis kan få mig lite klokare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du först ska skriva ihop en kravlista. Vad ska den klara av? Vad ska ingå i paketet? Och vad är din budget?

Även om du normalt inte spelar krävande spel så sätt kraven efter vad du kan tänka dig vilja spela.

Permalänk
Medlem

@VinterX: Tack för svaret. Spelen med högst prestandakrav jag skulle spela är nya sportspel som Fifa, Nhl osv. Även mer kreativa spel som
Cities Skylines
(rekommenderad prestanda):
CPU: Intel Core i5-3470, 3.20GHz / AMD FX-6300, 3.5Ghz
RAM: 6 GB
Video Card: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB / AMD Radeon HD 7870, 2 GB

och Planet Coaster
(minimumkrav):
CPU: Intel Core i5-2300 2.8GHz or AMD FX-4300 3.8GHz
RAM: 8.0 GB
Video Card: Nvidia GeForce GTX 560 or AMD Radeon HD 7850 .

Kraven är väl att datorn ska kunna klara dessa spel och även kunna köra de nyaste sportspelen nåt år framöver.

Tanken är att bygga upp något från grunden, så i princip vad för kombinationer av grafikkort, moderkort, RAM, minnen osv. jag skulle behöva. Eftersom jag inte är så kunnig vill jag ju inte köpa delar som inte är kompatibla med varandra.

Budgeten är väl upp till 10 000 kr (genom att jag inte behöver någon extrem speldator), men givetvis är jag nöjd om det går att skrapa ihop nåt under det..

Tack.