Vattenkylning: Optimal placering av komponenter?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning: Optimal placering av komponenter?

Har jag tänkt rätt här eller borde jag byta plats/ordning på nåt?
Specs i signaturen. Har köpt ett EK-kit L360 samt extra block till GPU och en 140mm-radiator.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Du har tänkt rätt men det kan sitta i vilken ordning som helst egentligen, det gör ingen större skillnad.
Personligen gillar jag inte att blåsa in varmluft i lådan. Hade vänt på fläktarna i fronten så dom blåser ut varmluften istället.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Syntheslizer:

Har jag tänkt rätt här eller borde jag byta plats/ordning på nåt?
Specs i signaturen. Har köpt ett EK-kit L360 samt extra block till GPU och en 140mm-radiator.
http://oi67.tinypic.com/s3lmq0.jpg

Din bild är i princip rätt tänkt med att vattnet blir varmare efter att det passerat komponenterna. Dock är skillnaden i temperatur innan och efter en komponent minimal i verkligheten och temperaturen på vattnet likvärdig i hela loopen så montera komponenterna så du får snygg/praktisk slangdragning.

Lite snabb matte för att beskriva det jag skrev.
En D5a (bra pump) flyttar runt 1000 liter/h eller nått, det innebär ~0.25liter per sekund genom komponenten. Säg att du överklockar ditt grafikkort lite så det avger 200W värme till vattnet. Då vatten har en värmekapacitet på 4.2kJ/s så värme alltså 200W upp en liter vatten ~0.05 grader och då vi bara hade 0.25 liter vatten så värms vattnet upp 0.2 grader på att passera grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du har tänkt rätt men det kan sitta i vilken ordning som helst egentligen, det gör ingen större skillnad.
Personligen gillar jag inte att blåsa in varmluft i lådan. Hade vänt på fläktarna i fronten så dom blåser ut varmluften istället.

Det är väl egentligen hugget som stucket om jag drar in sval luft eller blåser ut varm när jag i övrigt har gott om ventilation i chassit? Har för mig att det gjordes lite tester på det där för inte så länge sen och att skillnaden var under 1% skillnad. Det sitter ett ordentligt fläktfilter i fronten som jag gärna använder mig av vilket är anledningen till att jag gärna drar in luft i fronten. Sen sitter det utblås bak och i sidopanelen. Jag testar och ser hur det blir helt enkelt.

Skrivet av lanbonden:

Din bild är i princip rätt tänkt med att vattnet blir varmare efter att det passerat komponenterna. Dock är skillnaden i temperatur innan och efter en komponent minimal i verkligheten och temperaturen på vattnet likvärdig i hela loopen så montera komponenterna så du får snygg/praktisk slangdragning.

Lite snabb matte för att beskriva det jag skrev.
En D5a (bra pump) flyttar runt 1000 liter/h eller nått, det innebär ~0.25liter per sekund genom komponenten. Säg att du överklockar ditt grafikkort lite så det avger 200W värme till vattnet. Då vatten har en värmekapacitet på 4.2kJ/s så värme alltså 200W upp en liter vatten ~0.05 grader och då vi bara hade 0.25 liter vatten så värms vattnet upp 0.2 grader på att passera grafikkortet.

Du har helt rätt. Det var mest för att visualisera riktningen på vattnet och var det är menat att kylas av så det tydligt framgick vad som var radiator och fläkt.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

@Syntheslizer: Jag hade hellre sett 140mm radiatorn på inblås i toppen eller botten. Som det ser ut nu återanvänder den varmluft från 360 radiatorn vilket är väldigt ineffektivt.

Men som nämnts tidigare spelar ordningen ingen roll.