Hjälp med koppling av subwoofer och externt ljudkort

Permalänk

Hjälp med koppling av subwoofer och externt ljudkort

Hej just ljud är jag lite sådär extra dålig på så skulle behöva lite hjälp.

I dagsläget:
Logitech z623 subwoofer + två fronthögtalare samt ett headset.
Högtalarna är kopplade till subwoofern med de inbyggda sladdarna(i brist på bättre namn)
Subwoofern är kopplad med en vanlig 3,5mm till moderkortets inbyggda ljudkort.
Headsetet är också det kopplat till moderkortets ljudkort med 3,5mm och kopplar in/ut dessa när jag byta mellan dessa och högtalarna.

Vill ha:

Asus xonar u7 i denna konfigurering med tidigare saker kvar.
Alltså; Headset till U7, U7 till USB, (subwoofer + högtalare till U7)

Hur ska allt kopplas, vilka kablar behövs? Har googlat runt lite men blir inte klokare. Hittade denna tråd där TS har liknande problem men kan inte tolka svaret på ett tydligt sätt.
Fråga gärna om något är otydligt.

Mvh

Permalänk

Bumpar med frågan om någon istället vet något annat bra forum för ljudfrågor?

Permalänk
Medlem

EDIT: Tittat runt lite. Och det enda medföljande är en usb kabel som går från AMP till USB. Du beöver ingenting extra. . de två 3,5 uttagen på ena sidan är igentligen avsedd för headsett och mikrofon. Jag vet inte ifall de tre olika 3,5 uttagen på andra sidan ger ut samma ljud med tanke på att de avsedda för mid range på de olika platserna: rear, center och side. men misstänker att det finns olika för att controllera olika högtalare om man hade flera inkopplade med mjukvaran som följer med.
Kort sagt. I min tro så behöver du ingenting extra.

Headset: Framsidan
Subwoofer: Rear, center eller front (tror inte det spelar någon roll)
Sorry för det otydliga svaret innan.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av Legit Lax:

EDIT: Tittat runt lite. Och det enda medföljande är en usb kabel som går från AMP till USB. Du beöver ingenting extra. . de två 3,5 uttagen på ena sidan är igentligen avsedd för headsett och mikrofon. Jag vet inte ifall de tre olika 3,5 uttagen på andra sidan ger ut samma ljud med tanke på att de avsedda för mid range på de olika platserna: rear, center och side. men misstänker att det finns olika för att controllera olika högtalare om man hade flera inkopplade med mjukvaran som följer med.
Kort sagt. I min tro så behöver du ingenting extra.

Headset: Framsidan
Subwoofer: Rear, center eller front (tror inte det spelar någon roll)
Sorry för det otydliga svaret innan.

Usb kabeln går från ljudkortet till datorn om det är den du syftar på?

Har testat inkoppling som du beskriver men får endast ljud via headset, ingen av de bakre portarna ger något ljud till högtalarna. Har testat alla ljudinställingar på ljudkortet och uppspelningsheter i windows. Får dock inte drivrutinerna att fungera, varken de från skivan eller nya från nätet. Installationen går bra men sedan hittar den ingen enhet.

Permalänk
Medlem

@Persienner:
Testa att koppla in den i usb 2 om usb 3 inte fungerar när du installerar drivrutiner.
Om de analoga outputsen fortfarande inte fungerar så har jag hittat en rca till 3,5mm kabel.
https://www.amazon.com/3-5mm-Stereo-Female-Y-Cable-6-Inch/dp/...

Finns säkert svenska butiker som säljer men hittade snabbast på amazon.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av Legit Lax:

@Persienner:
Testa att koppla in den i usb 2 om usb 3 inte fungerar när du installerar drivrutiner.
Om de analoga outputsen fortfarande inte fungerar så har jag hittat en rca till 3,5mm kabel.
https://www.amazon.com/3-5mm-Stereo-Female-Y-Cable-6-Inch/dp/...

Finns säkert svenska butiker som säljer men hittade snabbast på amazon.

Tack så mycket för tipsen. Lyckades lösa det med hjälp av en rca kabel som jag drog från sub till ljudkort. Fick aldrig drivrutinerna att fungera men allt fungerar ändå så struntar i den så länge.

Permalänk
Medlem

@Persienner:
Inga problem (:
Önskar dig gott nöje med ljudkortet.
Ciao //Laxen

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~