Experthjälp sökes vid köp av Alienware Alpha

Permalänk
Avstängd

Experthjälp sökes vid köp av Alienware Alpha

Hej!

Jag vill köpa den nya Alienware Alpha, jag har tänkt spela Total War Warhammer och Sims 4. Kommer köpa en ny dator om 3år, läser på nätet och många säger det spelar ingen roll mellan i5 och i7, eller att man märker ej skillnad mellan 8gb och 16gb ram.

Så vill fråga experterna vilken variant jag ska välja?

  • Variant 1: AMD Radeon ™ R9 M470X / Intel i5 / 8gb ram / 7000 SEK

  • Variant 2: NVIDIA® GeForce® GTX 960 / Intel i5 / 8gb ram / 8000 SEK

  • Variant 3: NVIDIA® GeForce® GTX 960 / intel i7 / 8gb ram / 10 000 SEK

Full spec: http://www.dell.com/se/p/alienware-alpha-r2-desktop/pd.aspx

Permalänk
Medlem

Med ett 960 så behöver du garanterat inte mer än en i5´a. Vet inte om du har postat i köpråd också men nämn din smärtgräns där, vad du använder den till.

Tror säkert att du kan få en bättre för samma peng, alt en lika bra för billigare peng.

Spontant skulle jag säga en i5'a 6600k med amd 480 4GB grafikkort, 8GB ram, 240GB SSD och 2TB WD red och windows 10, 500w guld nätagg så borde du hamna runt 11k. Och då är jag inte så säker på att du behöver köpa en ny dator om 3 år, möjligtvis ett nytt grafikkort men det borde räcka.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

"Folk på nätet" har rätt att du knappast kommer få ut något av 16GB ram, och i de flesta spel är en 4-kärnig processor utan hyperthreading (i5 generellt) absolut tillräckligt. Jag tycker variant 2 ser mest försvarbar ut av de där.

Sen håller jag med herrn ovanför, du kan nog få ut lite mer av pengarna om du kikar bort från Alienware.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Geeks Gaming

alla alienware datorerna du länkade sitter på en vanlig hdd, skulle rekommendera att bygga själv och satsa på en dator i stil med variant två. Men finns massor av trådar för folk som bygger nytt för 10k i köpråds delen av forumet, kolla där!

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara tillåtet att lura folk med såna här överprisade märkesdatorer. Köp aldrig alienware.

Permalänk
Medlem

La ihop ett m-ITX paket på prisjakt för ca 10000kr med w10, moderkort med wifi, 8gb ram, 480GB ssd, i5 6500, 500w 80+ gold sfx nätagg och gtx 970 http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3125922&view=o http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3125922&view=b

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jag vill köpa den nya Alienware Alpha, jag har tänkt spela Total War Warhammer och Sims 4. Kommer köpa en ny dator om 3år, läser på nätet och många säger det spelar ingen roll mellan i5 och i7, eller att man märker ej skillnad mellan 8gb och 16gb ram.

Du kanske inte märker så mycket skillnad mellan i5 och i7 i spel, men du kan mycket väl märka en del skillnad mellan i5 6500T som sitter i Dell-datorn och i5 6600K som du troligtvis skulle välja om du byggde en egen dator. 6500T är nämligen gjord för att vara strömsnål, en nödvändig kompromiss för att inte ge värmeproblem i det lilla chassit. Den har därför en basfrekvens på endast 2.5 GHz och kommer troligtvis inte gå upp mycket högre än så när du belastar den fullt ut, medan 6600K har en basfrekvens på 3.5 GHz.

Den enda egentliga fördelen med Alienware Alpha är dess storlek, det kan vara svårt att bygga en så liten dator själv med standardkomponenter. Det är också en stor nackdel, eftersom du får kompromissa med prestandan och möjligheterna att uppgradera komponenterna blir väldigt begränsade. Så om du har behov av en väldigt liten dator så kan det vara ett vettigt alternativ, annars är det mycket bättre att bygga något själv istället.

Permalänk
Medlem

Alienware Alpha är designade med laptop arkitektur, och komponenterna presterar inte lika bra som en vanlig desktop. Så en bra jämförelse är andra laptops. Jag har för mig att det inte är lätt att uppgradera dessa burkar(ungefär som en laptop). Vilket betyder att vill du bättra på prestanda måste du köpa nytt.

Mitt tips är alltså ska du köpa en, tänk som en laptop och köp en betydligt kraftfullare än du funderar på.

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för era svar, en följdfråga på processor:

Alternativ 2: Intel® Core™ i5 6500T (fyra kärnor, 6 MB cacheminne, upp till 2,8 GHz med Turbo Boost)

Alternativ 3: Intel® Core™ i7-6700T processor (fyra kärnor, 8 MB cacheminne, upp till 3,6 GHz med Turbo Boost)

Är det inte mycket bättre med i7 då det står 3,6 GHz... jag vet inte vad det innebär men det låter som att allt kommer flyta på bättre?

Sen undrar jag är denna dator bra ens för spela, kan jag köra spel med högre kvalité eller är det en skitdator?

Permalänk
Medlem

@JuicyChicken7: kan nog påstå att det är en "skitdator" som är inte är värd sitt pris då det enda positiva med den är dess storlek, med paketet jag länkade eller något liknande får du mycket mer för pengarna både när det gäller processor och grafikkort

Edit: återkommer med ett kompakt paket med montering hos inet eller alina när amd rx 480 lanserats

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av JuicyChicken7:

Tack så mycket för era svar, en följdfråga på processor:

Alternativ 2: Intel® Core™ i5 6500T (fyra kärnor, 6 MB cacheminne, upp till 2,8 GHz med Turbo Boost)

Alternativ 3: Intel® Core™ i7-6700T processor (fyra kärnor, 8 MB cacheminne, upp till 3,6 GHz med Turbo Boost)

Är det inte mycket bättre med i7 då det står 3,6 GHz... jag vet inte vad det innebär men det låter som att allt kommer flyta på bättre?

Sen undrar jag är denna dator bra ens för spela, kan jag köra spel med högre kvalité eller är det en skitdator?

Nej, det kommer knappast göra så stor skillnad då det normalt sett är grafikkortet som sätter begränsningarna i spel...
Du skriver i första inlägget att du läser på nätet, det låter som du hittat helt fel ställen att läsa på.
Eftersom du har hittat till Sweclockers rekommenderar jag starkt att du tar och kikar under fliken tester.
Tittar du igenom några grafikkortstest där så kommer GTX960 finnas med och du kommer inse att det inte är mycket att hänga i granen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Köp för allt i världen inte Alienware. Lägg upp en tråd i avdelningen Köpråd med din budget och dina behov så kommer du få avsevärt mycket mer dator för pengarna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG