Är det värt att uppgradera då jag har en i5 3570k?

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera då jag har en i5 3570k?

Som titeln säger så har jag en i5 3570k och jag undrar ifall att det är värt att uppgradera den eller om jag bara borde overklocka den. Blir lite fundersam om jag kommer klara att spela Battlefield 1 då det släpps med bra prestanda. Om det är värt vilken ny borde jag köpa isf, och vilket moderkort är mest prisvärt med rätt socket till det nya? Är kass på processorer. Har en budget på 2500 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zincarn:

Som titeln säger så har jag en i5 3570k och jag undrar ifall att det är värt att uppgradera den eller om jag bara borde overklocka den. Blir lite fundersam om jag kommer klara att spela Battlefield 1 då det släpps med bra prestanda. Om det är värt vilken ny borde jag köpa isf, och vilket moderkort är mest prisvärt med rätt socket till det nya? Är kass på processorer. Har en budget på 2500 kr.

Värt att spara till en i7 6700k enligt mig. MB Z170, och glöm inte ddr4 minnen

Permalänk
Medlem

i5 3570k är fortfarande en bra processor, speciellt om den överklockas. Men om du enbart uppgraderar för Battlefield 1 så tycker jag att du ska vänta tills spelet faktiskt har släppts.

En gissning från min sida är att i5 3570k kommer klara Battlefield 1 bra tack vare DX12

Permalänk
Medlem

Överklocka din 3570K. Tror den kommer att klara BF1 bra. SWBF var ju inte så värst CPU-tungt det heller och BF1 har väl kanske stöd för DX12 så i sådan fall belastas CPU mindre än med DX11. Det är i alla fall meningen med DX12.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kan ja låna tråden då jag också har en 3570k @ 4.5ghz.

Jag har lite problem att när jag har 3 twitch streams uppe småhackar dom lite då och då, vilket är rätt störigt.
Cpun hoppar mellan 60-85% oftast i usage.

Förhoppningsvis blir det bättre när html5 släpps så man slipper flash. Men kan en 6700k hjälpa detta med HT.
Jag har ofta massa skit uppe samtidigt och känns som min 3570k inte pallar detta riktigt.

Ex spel + stream / flera streams samtidigt etc.
Känns dock som jag vill vänta och se hur Kaby Lake ser ut och uppdaterade chipset framförallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Kan ja låna tråden då jag också har en 3570k @ 4.5ghz.

Jag har lite problem att när jag har 3 twitch streams uppe småhackar dom lite då och då, vilket är rätt störigt.
Cpun hoppar mellan 60-85% oftast i usage.

Förhoppningsvis blir det bättre när html5 släpps så man slipper flash. Men kan en 6700k hjälpa detta med HT.
Jag har ofta massa skit uppe samtidigt och känns som min 3570k inte pallar detta riktigt.

Ex spel + stream / flera streams samtidigt etc.
Känns dock som jag vill vänta och se hur Kaby Lake ser ut och uppdaterade chipset framförallt.

Testa starta 3 streams med http://docs.livestreamer.io/ genom VLC.

Flash är extremt tungdrivet och tror din prolle kommer klara det galant på det andra sättet.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zincarn:

Som titeln säger så har jag en i5 3570k och jag undrar ifall att det är värt att uppgradera den eller om jag bara borde overklocka den. Blir lite fundersam om jag kommer klara att spela Battlefield 1 då det släpps med bra prestanda. Om det är värt vilken ny borde jag köpa isf, och vilket moderkort är mest prisvärt med rätt socket till det nya? Är kass på processorer. Har en budget på 2500 kr.

Skrivet av JimmieSan:

Kan ja låna tråden då jag också har en 3570k @ 4.5ghz.

Jag har lite problem att när jag har 3 twitch streams uppe småhackar dom lite då och då, vilket är rätt störigt.
Cpun hoppar mellan 60-85% oftast i usage.

Förhoppningsvis blir det bättre när html5 släpps så man slipper flash. Men kan en 6700k hjälpa detta med HT.
Jag har ofta massa skit uppe samtidigt och känns som min 3570k inte pallar detta riktigt.

Ex spel + stream / flera streams samtidigt etc.
Känns dock som jag vill vänta och se hur Kaby Lake ser ut och uppdaterade chipset framförallt.

Fler kärnor kommer troligtvis spela in positivt. Streamar inte själv, men tror det är ett fall då i7 extra trådar i synnerhet spelar roll.

Däremot är skillnaden mellan IB och Skylake inte så enormt stor, så hittar du en begagnad 3770k kommer du nog undan med en 500-800kr (om man räknar in försäljning av nuvarande 3570k). Med en trevlig överklock står nog den sig bra ett bra tag till, om inte Intel får för sig att göra något på prestandafronten iom AMD's Zen lansering.

Permalänk
Medlem

Är detta en bra uppgradering för min nuvarande dator? Vad skulle ni ändra/lägga till?

Nuvarande: https://gyazo.com/2bb277e297db7f80405a1a1fd77c7636

Inköpslista: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9508227/kop

Riktigt kass på datorer så hjälp är verkligen uppskattat.

Hade tänkt att lira battlefield 1 på release med helst 144+fps pga hz på skärmen i medium inställningar eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Din dator du har nu duger

Men ett nytt grafikkort skulle nog inte skada o kanske en ssd ☺
Kanske en ny kylare till processorn också ☺

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Hedersmedlem

@Zincarn *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter korspostning (ex. flera trådar om samma datorköp). Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

Din dator du har nu duger

Men ett nytt grafikkort skulle nog inte skada o kanske en ssd ☺
Kanske en ny kylare till processorn också ☺

Tror du processorn orkar med att spela battlefield 1 med hög fps? Har alltid haft lite lagg på battlefield spelen men aldrig vetat om det var processorn eller grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte ett gtx 1080 men min 3570K bottleneckar allt så att det blir ospelbart.