Bygga en egen PC spelkonsol till vardagsrummet?

Permalänk
Medlem

Bygga en egen PC spelkonsol till vardagsrummet?

Tycker inte om att spela med tangentbord och mus samt föredrar att spela spel i vardagsrummet. Dessutom kan jag inte välja om jag ska köpa XBOX One eller PS4.

Tanken slog mig därför om jag kan bygga en egen spelkonsoll till vardagsrummet. Det vill säga en mini-PC som fungerar med någon spelkontroll (ex en kontroll från MS eller Sony) och kör Windows. Dvs jag spelar PC-spel med en kontroll (istället för tangentbord och mus) och på min TV istället för datorskärm. Kan man spela alla PC-spel med en kontroll? Hur blir upplösningen på en TV istället för datorskärm?

Jag har byggt ihop många datorer men har dålig koll på all möjlig hårdvara (som förändras snabbt). Vad skulle ett sådant bygge landa på och tips på hårdvara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin79:

Tycker inte om att spela med tangentbord och mus samt föredrar att spela spel i vardagsrummet. Dessutom kan jag inte välja om jag ska köpa XBOX One eller PS4.

Tanken slog mig därför om jag kan bygga en egen spelkonsoll till vardagsrummet. Det vill säga en mini-PC som fungerar med någon spelkontroll (ex en kontroll från MS eller Sony) och kör Windows. Dvs jag spelar PC-spel med en kontroll (istället för tangentbord och mus) och på min TV istället för datorskärm. Kan man spela alla PC-spel med en kontroll? Hur blir upplösningen på en TV istället för datorskärm?

Jag har byggt ihop många datorer men har dålig koll på all möjlig hårdvara (som förändras snabbt). Vad skulle ett sådant bygge landa på och tips på hårdvara?

Hej. Det finns ju numera SteamOS som många använder för att spela på sina TV-apparater.
Du vill dock köra Windows 10 med Steam Big Screen (det blir som SteamOS men du kan tabba ut å göra annat som t ex spotify, film, surf - enkelt), dels för att det är lite lättare om man vill göra något annat än att spela och dels är det fler spel som går att installera på windows istället (steamOS = Linux).
Sedan kan man exempelvis köpa en Xbox 360 kontroller för PC (billig och trevlig imo) och använda för att spela med, alternativt Valve's egna kontroller Steam Controller, eller nvidia's Shield controller som använder wifi (kräver nvidia grafikkort och deras mjukvara för att fungera - men najs med samma täckning som wifi, dock går den på typ 500kr)

Du kan i princip bygga vilken dator du vill - och det är väldigt många spel som har kontroll-stöd numera, när du browsar runt på olika spel i Steam Store så ser du enkelt vilket som har stöd för kontroller. T ex: står det i höger raden "Fullt stöd för kontroll" på t ex http://store.steampowered.com/app/310560/

Vad ett bygge skulle kosta är allt mellan himmel och jord - det finns förbyggda steamOS datorer men du kan lika gärna bygga själv - det är bara att välja efter din budget och sedan satsa på prestanda/ljudnivå beroende på dina krav.

Upplösningen blir vad din TV klarar av - förmodligen är 1080p det mest prisvärda om du skulle ha 4k TV dock (då får man lägga lite mer på grafikkortet för att få bättre grafik med flyt) - jag skulle nog rekommendera något som det nya RX 480 eller GTX 1070 - kombinerat med t ex en i5 6400 - detta skulle piska dom flesta speldatorer som säljs i butik färdiga, och onekligen konsoller också - men vi pratar nog ändå ett span på 5000-10000 beroende på vad för hårdvara du vill ha - du skulle nog klara dig på lite billigare kort och kanske processor också - t ex en i3 6300 klarar många spel idag utan större problem.

Det är som sagt väldigt beroende på budget och krav här. Kolla i subforumet Köpråd så kommer du snabbt se lite olika specs för olika budgetar och sedan kan du dra slutsatsen. När det gäller grafikkort kan du kolla på recensioner här på Swec och få en humm om vad du kan tänkas vilja ha för grejer (30 fps minimum är väl det som överlag gäller för att inte få lag osv, tänk på att dom flesta konsolspel körs i 30fps1080p eller 60fps720/920p eller liknande - du kommer få väldigt mycket bättre prestanda med en PC - på bekostnad av totalpriset.)

Jag spelar personligen med ett GTX 960 & en lite äldre i5a (3570k) och jag klarar mig ganska bra i 1080p - visst kan jag inte ha Ultra max unreal Graphics i alla spel - men mer än dugligt i det mesta med bra flyt. Det behöver inte vara dyrt eller ens nya komponenter för att få en bra upplevelse. Vågar du ge dig in på begagnat marknaden så är det alltid positivt för plånboken.