Köpråd tyst speldator, behöver inte kunna maxa spelen

Permalänk
Inaktiv

Köpråd tyst speldator, behöver inte kunna maxa spelen

Jag behöver inte någon dator som klara spela på ultra mega settings och 3800x2xxx nått upplösning.
Jag kommer ihåg jag brukade spela på 1800x1200 eller nått sånt och det var jag nöjd med.
Kan spela någonstans mellan low-medium video settings i flesta spel. Vissa spel vore ju väldigt skönt att spela höga settings på men det är inte så himmla viktigt.. föredrar att spara cashen för tillfället.
Den enda video setting jag gillar att maxa är den dära hur långt avstånd man kan se andra spelare ifrån.. den är viktig.

Skulle också vara skönt om man kan uppgradera GPU till en grymm senare så kanske behöver en moderkort z170?

Vill inte ha någon dator som väsnas heller.. vill ha en väldigt tyst dator med bra kylning dessutom för jag stänger aldrig av datorn.

Lite osäker kring SSD vs HDD.. Detta ska ju vara en gaming dator och spel tar ju så himmla stor plats.. vissa spel tar jag liksom 40gb+ plats. Så det känns som att ifall man har en SSD på 120gb så räcker det inte till mycket? Fast kanske är värt det att köpa en 250gb SSD? SSD är väll ändå bara för att ladda banor, starta spelen osv? Och en HDD har aldrig gett mig hinder med sådant. Hinner alltid ladda innan matchen har börjat hursomehelst.. känns som om man skaffar en SSD så kommer man ju ändå bara vara tvungen vänta på dem andra att ladda klart.

Vill också ha några USB portar.. 2-4 stycken.

Kommer inte på några andra saker att nämna.

Edit: Funderar om man ska ha 16gb ram eller 8gb. Tror inte jag behöver mer än 8gb fast beroende på total summan av datorn kanske det inte skadar att lägga in 200-300 kr extra för att ha 16gb, Fast om jag tar 8gb vill jag ha möjlighet för att uppgradera till 16gb senare.

Permalänk
Medlem

Vilket spel ska du maxa draw distance i?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

Vilket spel ska du maxa draw distance i?

Jag vet inte riktigt alla spel jag vill spela ännu, men star citizen, BF4, CS:S är några exempel.

Permalänk
Skrivet av anon270965:

Kommer inte på några andra saker att nämna.

En ungefärlig budget.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

En budget hade ju varit fint och veta Och bygger du själv osv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nakphud:

En budget hade ju varit fint och veta Och bygger du själv osv?

Bygger den själv.
Fast jag vet inte varför jag måste säga en budget?
Vill ju spara så mycket pengar som jag kan, kan köpa för 8 tusen, kanske mer än så om det verkligen behövs fast jag tror det kanske borde gå komma undan med mina hyffsat låga krav att få vad jag vill ha för kanske 2k-5k?
Så, för att förtydliga.. Jag har nämnt mina krav i OP och skulle vilja nå dom kraven så billigt som möjligt.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad, rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

billigaste i5an och ett gtx 970 i ett define r4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Vill ju spara så mycket pengar som jag kan, kan köpa för 8 tusen, kanske mer än så om det verkligen behövs fast jag tror det kanske borde gå komma undan med mina hyffsat låga krav att få vad jag vill ha för kanske 2k-5k?

Har du inga delar redan liggandes som fortfarande är moderna så kan du glömma att få en speldator för <5 000kr. (Man får en dator som kan (kanske) klara spel istället.) Med tanke på att du gärna sparar lite så råder jag starkt om begagnat, då är 5 000kr en trevlig budget helt plötsligt. Problemet med <5 000kr nytt är att det går åt så mycket till icke spelprestanda relaterade saker så som chassi, nätaggregat, moderkort och lagringsutrymme (dem tre sistnämnda är lite speciella) att det inte blir några pengar kvar till någorlunda CPU och VGA. 8 000kr går att göra något med, men du ville ju gärna ha lite pengar över.

Ledsen, men nya speldatorer är inte billiga även om man har måttliga krav. En bra lösning kan också vara att köpa vissa saker begagnade och vissa nya, men helt nytt blir jobbigt. Undrar även vad du har för delar idag om du kanske kan plundra lite.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Tack för bägge era svar, det var bra råd

Jag har en gammal dator jag inte använt på många år.
Ska ta en titt på den.. hur vet jag om chassi och nätagg och hdd är något att ha kvar på den? Kmr inte ihåg storleken på HDD men det bör ju räcka iaf.. hastigeten är ju en annan femma men jag tror det borde inte vara något problem heller? Finns det något annat att tänka på?

Ska också kolla vad det är för ram på den. Det är iaf 8gb ram men vet inte om det är ddr3 eller ddr2 eller vad det ens är för något.. finns ju ddr4 nu med?? Passar ram minnen i alla moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Tack för bägge era svar, det var bra råd

Jag har en gammal dator jag inte använt på många år.
Ska ta en titt på den.. hur vet jag om chassi och nätagg och hdd är något att ha kvar på den? Kmr inte ihåg storleken på HDD men det bör ju räcka iaf.. hastigeten är ju en annan femma men jag tror det borde inte vara något problem heller? Finns det något annat att tänka på?

Ska också kolla vad det är för ram på den. Det är iaf 8gb ram men vet inte om det är ddr3 eller ddr2 eller vad det ens är för något.. finns ju ddr4 nu med?? Passar ram minnen i alla moderkort?

DDR3 fungerar i AMDs datorer som är billigare att köpa om du letar efter lågbudget, har du delar så är det kanske smartast att köpa ett sånt system.

Har du windows på datorn som du kan uppdatera så sparar du lite där med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VinterX:

DDR3 fungerar i AMDs datorer som är billigare att köpa om du letar efter lågbudget, har du delar så är det kanske smartast att köpa ett sånt system.

Har du windows på datorn som du kan uppdatera så sparar du lite där med.

Har tänkt att köra linux och vill ha nvidia för den fungerar mycket bättre i linux än amd.
Så du tror jag bör isf skaffa DDR4?

Permalänk
Skrivet av VinterX:

DDR3 fungerar i AMDs datorer som är billigare att köpa om du letar efter lågbudget, har du delar så är det kanske smartast att köpa ett sånt system.

Har du windows på datorn som du kan uppdatera så sparar du lite där med.

Skrivet av anon270965:

Har tänkt att köra linux och vill ha nvidia för den fungerar mycket bättre i linux än amd.
Så du tror jag bör isf skaffa DDR4?

Tror nog @VinterX syftar till AMD's CPU:er här. RAM (DDR3/DDR4) har inget att göra med GPU:n att göra.

Visa signatur

Citera för svar.