Permalänk
Medlem

Vga led lyser rött

Hej alla glada!

Jag har ett problem med mitt moderkort. När jag startar datorn går fläktarna igång, ingen bild visas/datorn startar inte och vga led lampan lyser rött.

Vad jag kunnat läsa mig till är det antingen fel på ram-minnet eller moderkortet. Kan det vara någon annan del som kan orsaka felet? Hur kan man ta reda på vad det är som orsakar felet?

Problemet började strax efter att min bättre hälft råkade uppdatera datorn till Windows 10. Är detta bara dålig timing eller kan det vara orsaken till felet?

Jag har följande delar:

Mobo: Asus z97-ar https://www.komplett.se/product/816004

Ram: HyperX Fury 8 gb 1886 mzh x 2 https://www.komplett.se/product/812885/datorutrustning/minne/...

Cpu: intel core i7 4790k

Gpu: Gigabyte radeon R9 280X https://www.inet.se/produkt/5410043/gigabyte-radeon-r9-280x-3...

Psu: be quiet straight power 10 800w https://www.inet.se/produkt/6910011/be-quiet-straight-power-1...

SSD: Intel 530 120 GB

SSD2: Intel 530 240 GB

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Testat att koppla skärmen i moderkortets uttag? Det kan ju vara fel på din GPU?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testat att koppla skärmen i moderkortets uttag? Det kan ju vara fel på din GPU?!

Tack för tipset!

Provade att koppla ur min gpu men vga led lyser fortfarande rött och datorn startar fortfarande inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragnozh:

Provade att koppla ur min gpu men vga led lyser fortfarande rött och datorn startar fortfarande inte.

Plockade du ur kortet helt ur datorn, eller drog du bara ur strömkablarna? Kortet får ju nämligen ström från PCIe-sockeln också, så ta ur kortet helt om du inte redan gjort det. Testa också att sätta kortet i en annan PCIe-sockel, det verkar som att en del som haft samma problem som dig löst det genom att flytta kortet till en annan sockel.

Att Windows nyligen uppgraderats har nog inget med problemet att göra, eftersom Windows inte kommer in i bilden förrän efter att datorn startat.

Permalänk
Hedersmedlem

Nån jag hittade löste samma problem genom att byta bildkabel. Låter ju konstigt eftersom det här har funkat för dig innan men har du en liggande är det ju värt ett försök.

Permalänk
Medlem

@perost Tack för svaret! Plockade ut det helt och hållet. Men fungerade fortfarande inte. Ska prova byta sockel idag efter jobbet.

@Andreaz1 Tack för tipset! Ska prova med en annan kabel efter jobbet och sen återkommer jag med resultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta ur cmos batteriet i 5 min också!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92 Tack för tipset! Provade detta men fungerar fortfarande inte.

@perost Provade byta sockel och det fungerar fortfarande inte.

@Andreaz1 Bytte kabel och det fungerar fortfarande inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kragnozh:

@henkrik92 Tack för tipset! Provade detta men fungerar fortfarande inte.

@perost Provade byta sockel och det fungerar fortfarande inte.

@Andreaz1 Bytte kabel och det fungerar fortfarande inte

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det nog ditt moderkort som satt tofflorna, såvida det inte på något vis är fel på ramminnet, så att detta låser mammabrädan?! En sista test med att bara använda ett minne i taget kanske är något?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då är det nog ditt moderkort som satt tofflorna, såvida det inte på något vis är fel på ramminnet, så att detta låser mammabrädan?! En sista test med att bara använda ett minne i taget kanske är något?

Provade minnena ett i taget i alla olika slots, så är nog dags att slänga moderkortet åt fanken. Men inget ont som inte har något gott med sig! Nu får jag köpa ett nytt moderkort och unna mig ett chassi för allt strul!

Tack för all hjälp som ni kommit med!

Skickades från m.sweclockers.com