Är granite solglasögon värd pengarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Vilka bland linserna har polykarbonat?

Det får du nog läsa på Granites datablad, men skydds och sportglasögon brukar vara gjorda i polykarbonat eftersom det är mycket slagtåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

Vad försöker du berätta med det klippet?

Rätt säker på det är samma klipp jag såg för någon månad sen så kommenterar som om det vore det.

Det han försöker säga med det klippet är att Rayban var billiga bensinmacks solglasögon som kostade $10 fram tills för typ 20 år sen när ett annat företag köpte upp dom och satsade stenhårt på marknadsföring samtidigt som de ökade priset till $100+ för exakt samma produkt och de helt plötsligt blev skitpopulära tack vare bra marknadsföring där de betalde massa kändisar att använda dom.
Det är alltså bara märket du betalar för.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Rätt säker på det är samma klipp jag såg för någon månad sen så kommenterar som om det vore det.

Det han försöker säga med det klippet är att Rayban var billiga bensinmacks solglasögon som kostade $10 fram tills för typ 20 år sen när ett annat företag köpte upp dom och satsade stenhårt på marknadsföring samtidigt som de ökade priset till $100+ för exakt samma produkt och de helt plötsligt blev skitpopulära tack vare bra marknadsföring där de betalde massa kändisar att använda dom.
Det är alltså bara märket du betalar för.

I så fall handlar det nog snarare om 50-60 år sedan än 20.

Och har man ägt ett par Ray-Ban så vet man skillnaden. Och om vi bortser från skillnaden på kvaliten i sig så gör det rätt stor skillnad enbart med glas vs. plast.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

I så fall handlar det nog snarare om 50-60 år sedan än 20.

Och har man ägt ett par Ray-Ban så vet man skillnaden. Och om vi bortser från skillnaden på kvaliten i sig så gör det rätt stor skillnad enbart med glas vs. plast.

Snabb googling sa att de blev uppköpta 1999 så nope du har fel. Visst de var populära under 80 talet då de bars i filmer som Topgun och så men de var helt ute under 90 talet och kostade en bråkdel av vad de gör idag. Visst det var kanske $20 och inte $10 men långt under dagens pris.

Angående kvalitet så var ända skillnaden mellan mina Ray-Ban och mina Roy-Ben som jag köpte för 15 Euro på Kanarieöarna när jag glömt mina solglasögon hemma märket, jag var tvungen att läsa vad det stod på dom för att veta vilket par jag tagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

I så fall handlar det nog snarare om 50-60 år sedan än 20.

Och har man ägt ett par Ray-Ban så vet man skillnaden. Och om vi bortser från skillnaden på kvaliten i sig så gör det rätt stor skillnad enbart med glas vs. plast.

Ray Ban blev uppköpta av Luxottica 1999. Innan dess kostade ett par Ray Ban runt 20-30$. Sedan höjdes priset till dom priserna vi har i dag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det får du nog läsa på Granites datablad, men skydds och sportglasögon brukar vara gjorda i polykarbonat eftersom det är mycket slagtåligt.

Vart hittar man deras datablad?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Snabb googling sa att de blev uppköpta 1999 så nope du har fel. Visst de var populära under 80 talet då de bars i filmer som Topgun och så men de var helt ute under 90 talet och kostade en bråkdel av vad de gör idag. Visst det var kanske $20 och inte $10 men långt under dagens pris.

Angående kvalitet så var ända skillnaden mellan mina Ray-Ban och mina Roy-Ben som jag köpte för 15 Euro på Kanarieöarna när jag glömt mina solglasögon hemma märket, jag var tvungen att läsa vad det stod på dom för att veta vilket par jag tagit.

Skrivet av niclasc:

Ray Ban blev uppköpta av Luxottica 1999. Innan dess kostade ett par Ray Ban runt 20-30$. Sedan höjdes priset till dom priserna vi har i dag

Kolla SEK. Vad de kostat i £, $, € osv. är totalt ointressant. Priset var (i förhållande till inflation) samma här för 30 år sedan som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Kolla SEK. Vad de kostat i £, $, € osv. är totalt ointressant. Priset var (i förhållande till inflation) samma här för 30 år sedan som idag.

Varför är endast svenska priset intressant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Köpte dessa på Biltema eftersom jag fiskar mycket. Är väldigt nöjd med de, fungerar utmärkt att använda när man kör bil oxå när solen står på. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Klader/Fiskeglasogon-20...

79 kr, värt varenda krona och lite till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Köpte dessa på Biltema eftersom jag fiskar mycket. Är väldigt nöjd med de, fungerar utmärkt att använda när man kör bil oxå när solen står på. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Klader/Fiskeglasogon-20...

79 kr, värt varenda krona och lite till..

Får du mer fisk med dom?

Bra att de skyddar från sidan med, saknar det på de små runda jag brukar ha.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag köpte ett par Ray-Ban-kopior på en marknad för några år sedan. 200 kr kostade de och jag använder dem fortfarande.

Ett par riktigt bra solglasögon behöver inte kosta mer än så. Polariserande glas är viktigt att det är i dem om man ska skydda ögonen bäst.

Man ska nog aldrig rekommendera "kopior" då många kopior där ute saknar UV skyddet som solglasögon ska ha.
Kopior använder oftast billigt skit material som skadar ögonen mer. Alltså är det oftast bättre att gå utan kopierade solglasögon.

Permalänk
Skrivet av yusuke40:

Det är så här att jag har precis gått ut från gymnasiet och nu under sommaren så hade jag velat ha på mig ett par aviator solglasögon och kollat upp det på nätet och jag har hört att solglasögon som ray ban och oakley har bättre hållbarhet eller kvalite men problemet är att de är extremt dyra och att jag inte kan lägga så mycket på det. Inte för att jag är rädd att de ska gå isönder utan för att jag inte har så mycket pengar. Jag må har över 1 800 lr i banken men pengarna måste räka till andra saker under sommaren som är mer viktiga än ray bans. Dock kan jag tänka mig ha råd till solglasögon för cirka 200 kr.

Frågan är bara vad man kan få tag på solglasögon vi den prisklassen som är helt ok? Det spelar inte någon roll för mig om de är gjorda med lyxig material eller om de är gjord på vanligt metall och det spelar ingen roll om de håller jätte bra och länge men det viktigaste är att solglasögonen inte skadar ögonen eller är svag mot. Uv strålar.

Jag har sett några på H&m som är under 100 spänn men jag är osöker på om de är ok eller skräp. Dock så fick jag syn på snygga aviator glassögon från granite för cirka 199 kr men jag vet inget om granite så jag undrar om ni har testat solglasögon från granite eller h&m? Är de värda pengarna eller är de skräp?

Isåfall undrar jag om ni känner till några solglasögon för 200 kr som är helt okej? Kan ni några affärer i malmö? Vill också tillägga att jag är man.

Det viktigaste är ju att solglasögonen inte är skadliga mot ögonen eller är värdelösa mot uv strålar och att solglasögonen inte sitter obekvämt.

Det är så att jag har sällan solglasögon så jag är inte van vid det men nu när jag är sugen på att handla en under sommaren så hade jag tänkt ha det tills jag har möjlighet till att köpa ray ban

Köpte dessa för någon månad sedan, sitter fint och funkar bra. Hållbarheten är bra, har tappat dem ett ex antal gånger även fått en kajak över sig säkert något annat också. Antingen har jag en satans tur eller så är det kvalité i alla fall för en hundring. Om designen faller i ditt tycke rekommenderar jag dem starkt.

Länk

Permalänk
Skrivet av AlexanderLindhe:

Köpte dessa för någon månad sedan, sitter fint och funkar bra. Hållbarheten är bra, har tappat dem ett ex antal gånger även fått en kajak över sig säkert något annat också. Antingen har jag en satans tur eller så är det kvalité i alla fall för en hundring. Om designen faller i ditt tycke rekommenderar jag dem starkt.

Länk

tror de e samma jag har fast med kromad båge. finns även i mässingsfärgat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Solglasögon är precis som vilket annat klädplagg som helst till 90%. Priset beror helt på märke och inte kvalité. Sen finns det såklart slipade glas, polariserade glas osv men nu syftar jag på "vanliga" solglasögon. Köp de du tycker passar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yusuke40:

Vart hittar man deras datablad?

Du får kolla hos de som säljer dem eller på deras hemsida.

Skrivet av Hagge:

Man ska nog aldrig rekommendera "kopior" då många kopior där ute saknar UV skyddet som solglasögon ska ha.
Kopior använder oftast billigt skit material som skadar ögonen mer. Alltså är det oftast bättre att gå utan kopierade solglasögon.

Ja det är bara att välja noname i stället eller välja skyddsglasögon då de för det mesta är i polykarbonat och alltså inte behöver behandlas på det sätt som glas och plast kräver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Varför är endast svenska priset intressant?

Skickades från m.sweclockers.com

Moms, skatt, tull, importkostnad, växlingskurser osv. osv. osv. (Och det är sällan man handlar med tex. dollar och pund svenska butiker, samt € existerade inte ens för 30 år sedan)

Amerikanska priser är tex. Alltid utan moms (då den skiljer sig mellan delstaterna) så den blir alltid felaktig att hänvisa till mer än att ha som grund vid prisuträkning av nysläppta produkter.

Vi hade dessutom överlag ett högre pålägg på importerade produkter i Sverige vid den tiden än vad vi har idag (Man behöver som exempel inte ens gå fem år tillbaka i tiden för att jämföra tex. elgitarrer som kostade 50-60k här och låg på 25-30k i Tyskland).

Och det gäller ju (som du själv skrev): "Priserna VI har idag"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlexanderLindhe:

Köpte dessa för någon månad sedan, sitter fint och funkar bra. Hållbarheten är bra, har tappat dem ett ex antal gånger även fått en kajak över sig säkert något annat också. Antingen har jag en satans tur eller så är det kvalité i alla fall för en hundring. Om designen faller i ditt tycke rekommenderar jag dem starkt.

Länk

Finns de i andra färger och säkjer denna företag i andra butiker förutom bara på cdon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Moms, skatt, tull, importkostnad, växlingskurser osv. osv. osv. (Och det är sällan man handlar med tex. dollar och pund svenska butiker, samt € existerade inte ens för 30 år sedan)

Amerikanska priser är tex. Alltid utan moms (då den skiljer sig mellan delstaterna) så den blir alltid felaktig att hänvisa till mer än att ha som grund vid prisuträkning av nysläppta produkter.

Vi hade dessutom överlag ett högre pålägg på importerade produkter i Sverige vid den tiden än vad vi har idag (Man behöver som exempel inte ens gå fem år tillbaka i tiden för att jämföra tex. elgitarrer som kostade 50-60k här och låg på 25-30k i Tyskland).

Och det gäller ju (som du själv skrev): "Priserna VI har idag"

Så om priset förr var 20$ och priset efter dom blev uppköpta är 150$, det är inte relevant??

Permalänk

"tror de e samma jag har fast med kromad båge. finns även i mässingsfärgat."

Jag köpte dessa eftersom jag ändå köpte elektronik på cdon, någon mer forskning har jag inte gjort. Men som sagt för priset tycker jag du ska köpa dem om du tycker dem är snygga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeMM:

Köpte dessa på Biltema eftersom jag fiskar mycket. Är väldigt nöjd med de, fungerar utmärkt att använda när man kör bil oxå när solen står på. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Klader/Fiskeglasogon-20...

79 kr, värt varenda krona och lite till..

Hehe, absolut! Öringarna jag får, är oftast 2 kg tyngre än innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Man ska nog aldrig rekommendera "kopior" då många kopior där ute saknar UV skyddet som solglasögon ska ha.
Kopior använder oftast billigt skit material som skadar ögonen mer. Alltså är det oftast bättre att gå utan kopierade solglasögon.

Så länge de är märkta så tror jag väl det ska vara ok.

Men så kan man väl aldrig lita på att märkningen stämmer.

Att testa ifall de är polarieserande eller ej är ju dock inga problem.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Så om priset förr var 20$ och priset efter dom blev uppköpta är 150$, det är inte relevant??

Hade priset varit motsvarande 20$ i Sverige hade det varit det, nu var det inte så och är därmed ej det. Hade man fått Ray-Ban för det priset i Sverige vid den tidpunkten så hade folk knappast köpt lågkvalitetsglasögon på mackarna för samma pris eller ibland till och med dyrare. Ganska enkel logik eller hur?

Men vill du skaffa dig riktig huvudbry så börja kolla de amerikanska soppapriserna

Permalänk
Medlem

Otroligt vad den här tråden har spårat haha. Köp de solglasögonen du tycker är snyggast. Om du köper ett par solglasögon i Sverige kan jag garantera dig att de kommer skydda mot UV-strålning.

Yusuke, håll fast vid din ursprungstanke och köp Granite-brillorna