Permalänk

AMD FX-9370 Fps drop

Hej alla svenska klockare!
Köpte i veckan en dator av en kollega som jag nu märker fps droppar utan anledning.
Cpu'n verkar klocka ner sig från 4.4Ghz till 1.37Ghz mer eller mindre hela tiden.
Jag har testat att stress testa den och verkar inte varar några fel förutom att cpu droppar stup i kvarten.
Jag har testat spelen CSGO och Overwatch och jag droppar från 250Fps- 60/70Fps
Har ni några ideér på vad som kan orrsaka detta samt om man kan lösa det?

SPECS
OS: W10-64Bits
Cpu: AMD FX 9370 (ej överklockad och med vattenkylning)
GPU: Nvidia gtx 650ti oc boost
PSU:700W
Ram: 8GB 1600Mhz Corsair
MB:GIGABYTE 990FXA-UD3
HDD: 1TB Seagate

Bild

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan du kolla med Hwmonitor eller Hwinfo så man får se Socket och Package temperaturer vid full load.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

I vanliga fall är det normalt att dom går upp och ner i mhz som strömsparar funktion men kan vara så enkelt att den går varmt och throttlar med så vad har du för temp på cpu´n ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast

Först och främst, gå in i BIOS och stäng av "Cool'n'Quiet" så underlättar det rejält för felsökning, kan vara den funktionen som spökar. Har för mig att det är en TJ-Max på 64C på FX CPUerna, så om temperaturerna överstiger 64 så kommer CPUn att klocka ner sig vilket det ser ut att hända på bilden. Ditt grafikkort är också väldigt klent.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@RobinMullo: Vad ligger temp på under stress o spel?

Vilket energischema har du?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Max temperatur 65 grader i den där bilden. Max rekommenderad temp på FX är väl 62 gader? Throttling då eller? Vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem

Vilken version av moderkortet har du? Det är bara version 4.0+ som stödjer FX 9xxx serien ifall du har version 3.0 eller lägre så kan du testa att rikta en fläkt mot moderkort för att kyla ner VRM.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

.

Permalänk
Skrivet av LPG:

Kan du kolla med Hwmonitor eller Hwinfo så man får se Socket och Package temperaturer vid full load.

Skrivet av lord_vasagos:

I vanliga fall är det normalt att dom går upp och ner i mhz som strömsparar funktion men kan vara så enkelt att den går varmt och throttlar med så vad har du för temp på cpu´n ??

Skrivet av Jonssown:

Först och främst, gå in i BIOS och stäng av "Cool'n'Quiet" så underlättar det rejält för felsökning, kan vara den funktionen som spökar. Har för mig att det är en TJ-Max på 64C på FX CPUerna, så om temperaturerna överstiger 64 så kommer CPUn att klocka ner sig vilket det ser ut att hända på bilden. Ditt grafikkort är också väldigt klent.

Skrivet av SCORPIUS:

@RobinMullo: Vad ligger temp på under stress o spel?

Vilket energischema har du?

Skrivet av Andreaz1:

Max temperatur 65 grader i den där bilden. Max rekommenderad temp på FX är väl 62 gader? Throttling då eller? Vad har du för kylare?

Skrivet av Anders9110:

Vilken version av moderkortet har du? Det är bara version 4.0+ som stödjer FX 9xxx serien ifall du har version 3.0 eller lägre så kan du testa att rikta en fläkt mot moderkort för att kyla ner VRM.

[quote postid="16230730" userid="135193" name="RobinMullo"]

Hwmonitor

Tj max är 80 grader och jag harr vattenkylning på den, Seidon 120V tror jag det var.
Vid 100% load ligger den runt 60-65 grader.
Jag ska testa stänga av cool'n quiet i biosen.
Enerrgischemat är hög prestanda.

Hur ser jag vilken verrsion av moderkort jag har? Det stod att den hade Amd fx stöd när den inköptes iaf.

Permalänk
Medlem

Jag hade en 8320 vid 4.4 med likadan kylare. Dina temperaturer är OK för att vara full load. Stäng av energisparningsfunktion i BIOS och testa igen är väl nästa steg.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Jag hade en 8320 vid 4.4 med likadan kylare. Dina temperaturer är OK för att vara full load. Stäng av energisparningsfunktion i BIOS och testa igen är väl nästa steg.

Jag stängde av cool´n quiet, inget förändrades

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinMullo:

Jag stängde av cool´n quiet, inget förändrades

Det låter som något problem med moderkortet vid det här laget.
Det är väl kylflänsar på moderkortet för VRM? Vet du vilken revision det är?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RobinMullo:

Tj max är 80 grader och jag harr vattenkylning på den, Seidon 120V tror jag det var.
Vid 100% load ligger den runt 60-65 grader.
Jag ska testa stänga av cool'n quiet i biosen.
Enerrgischemat är hög prestanda.

Hur ser jag vilken verrsion av moderkort jag har? Det stod att den hade Amd fx stöd när den inköptes iaf.

TJ Max är något Intel har, jag vet inte ens om det är applicerbart på AMD. I vilket fall som helst är det temperaturen där processorn stänger av sig själv helt för att undvika skada. Throttling kommer ske långt innan dess, vilket vi ser hos dig. Maxtempen för din 9370 är vad jag kunnat läsa mig till 61 grader.

Öppna datorn och kolla exakt vad det står på moderkortet, där kommer stå på modellnamn och vilken revision det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinMullo:

[quote postid="16230730" userid="135193" name="RobinMullo"]

Hwmonitor

Tj max är 80 grader och jag harr vattenkylning på den, Seidon 120V tror jag det var.
Vid 100% load ligger den runt 60-65 grader.
Jag ska testa stänga av cool'n quiet i biosen.
Enerrgischemat är hög prestanda.

Hur ser jag vilken verrsion av moderkort jag har? Det stod att den hade Amd fx stöd när den inköptes iaf.

Montera en fläkt som blåser på kylflänsen bredvid processorn se om det hjälper vissa moderkort har för kass kylning där och kan bli instabila om de inte har luftflöde över sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1932825/recommended-...

Du behöver bättre kylare än Seidon 120v. Knappt H110 kan kyla 9370. Du kan ju testa att applicera ny kylpasta igen och se om det blir bättre. Max för 9370 är 62c innan den throttlar ner till 800-1,4ghz.

Har du två fläktar i push pull på seidon?

Mvh
Sebastian

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1932825/recommended-...

Du behöver bättre kylare än Seidon 120v. Knappt H110 kan kyla 9370. Du kan ju testa att applicera ny kylpasta igen och se om det blir bättre.

Jag satt med en Seidon 120V på en FX-8320 vid 4.4 GHz (även testat 4.5) utan att ha problem. Inga fläktar på moderkortet heller. Det var inget highend kort heller (M5A99FX Pro).
Om någon med en H110 har problem sitter den fel eller så kyls moderkortet dåligt vilket är troligtvis fallet här också.
FX prollarna i hög klock ska gärna helst ha en tornkylare av den anledning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag satt med en Seidon 120V på en FX-8320 vid 4.4 GHz (även testat 4.5) utan att ha problem. Inga fläktar på moderkortet heller. Det var inget highend kort heller (M5A99FX Pro).
Om någon med en H110 har problem sitter den fel eller så kyls moderkortet dåligt vilket är troligtvis fallet här också.
FX prollarna i hög klock ska gärna helst ha en tornkylare av den anledning.

Seidon 120v är en entry kylare, jo visst du kanske klarade 4.4ghz men vilket volt hade du i jämförelse med 9370? Samt är det 300mhz mindre klock än vad OP har.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1851598/cooler-maste...

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Seidon 120v är en entry kylare, jo visst du kanske klarade 4.4ghz men vilket volt hade du i jämförelse med 9370? Samt är det 300mhz mindre klock än vad OP har.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1851598/cooler-maste...

9370 är 4.4 stock med 4.7 turbo. Vid full last i detta fallet Prime95 är det same shit. Spänningen har du dock en poäng. Jag hade tror 1.45V i bios med High LLC. Full last var den nog nere på 1.42-1.43.

OP kan testa att sänka spänning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

TJ Max är något Intel har, jag vet inte ens om det är applicerbart på AMD. I vilket fall som helst är det temperaturen där processorn stänger av sig själv helt för att undvika skada. Throttling kommer ske långt innan dess, vilket vi ser hos dig. Maxtempen för din 9370 är vad jag kunnat läsa mig till 61 grader.

Öppna datorn och kolla exakt vad det står på moderkortet, där kommer stå på modellnamn och vilken revision det är.

Moderkort

Permalänk
Skrivet av LPG:

9370 är 4.4 stock med 4.7 turbo. Vid full last i detta fallet Prime95 är det same shit. Spänningen har du dock en poäng. Jag hade tror 1.45V i bios med High LLC. Full last var den nog nere på 1.42-1.43.

OP kan testa att sänka spänning.

Jag kan testa, är inget bios proffs, Kan du Fördjupa dig i hur mycket jag ska sänka samt vart?
Btw vad är High LLC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinMullo:

Jag kan testa, är inget bios proffs, Kan du Fördjupa dig i hur mycket jag ska sänka samt vart?
Btw vad är High LLC?

Bilden över du länkade stämmer med revision 4.0 eller 4.1: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=5353#ov
LLC eller Load Line Calibration är för att stabilisera spänning vid last och undvika vdroop.
Lite mer info här: http://www.overclock.net/t/1313466/cpu-load-line-calibration-...

Alla bios är ju olika och jag vet inte om att bara pilla på cpu vcore är bra men du kan testa. Advanced settings eller liknande och CPU Vcore bör stå på AUTO med ett värde bredvid den. Slå om till manual och sätt på runt 1.45.

Jag tänkte gå och lägga mig nu så kan inte kolla på ett tag hur det går, men jag kan tipsa om overclock.net för mer info som kan vara till hjälp. Har gått dit själv när jag klockade med min egna.

Edit: Var det bara QnQ du stängde av? Kom på att det finns annars något som heter HPC vid samma inställningar som också sköter throttling. Sätt på den först innan du pillar med spänning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

9370 är 4.4 stock med 4.7 turbo. Vid full last i detta fallet Prime95 är det same shit. Spänningen har du dock en poäng. Jag hade tror 1.45V i bios med High LLC. Full last var den nog nere på 1.42-1.43.

OP kan testa att sänka spänning.

Ouch, du ska stänga av LLC. Då den ökar volten under load, eller sätta den så lågt som möjligt för att få en stabil klock och minsta volten som
är möjligt.

Sen funkar turbo så att den höjer frekvensen på en eller två kärnor ifall temperaturen är okej och ökar även där volten.

Till OP, du kan testa att stänga av turbo core i overdrive, och se ifall du klarar 15 min i prime95 utan throttle. Prime95 ger orealistisk load, inget program pressar cpun så mycket som prime95. Rekommenderar overdrive stability test istället!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Ouch, du ska stänga av LLC. Då den ökar volten under load, eller sätta den så lågt som möjligt för att få en stabil klock och minsta volten som
är möjligt.

Sen funkar turbo så att den höjer frekvensen på en eller två kärnor ifall temperaturen är okej och ökar även där volten.

Till OP, du kan testa att stänga av turbo core i overdrive, och se ifall du klarar 15 min i prime95 utan throttle. Prime95 ger orealistisk load, inget program pressar cpun så mycket som prime95. Rekommenderar overdrive stability test istället!

LLC är väl till för att kompensera sänkningen av spänningen som uppstår under load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

LLC är väl till för att kompensera sänkningen av spänningen som uppstår under load.

Absolut, men kör du med en AMD 9370 som redan har volten på 1.44-1.47, så är det inte så smart att ha LLC på extreme/high. Volten ökar säkert till 1,50+ med LLC på

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Ouch, du ska stänga av LLC. Då den ökar volten under load, eller sätta den så lågt som möjligt för att få en stabil klock och minsta volten som
är möjligt.

Sen funkar turbo så att den höjer frekvensen på en eller två kärnor ifall temperaturen är okej och ökar även där volten.

Till OP, du kan testa att stänga av turbo core i overdrive, och se ifall du klarar 15 min i prime95 utan throttle. Prime95 ger orealistisk load, inget program pressar cpun så mycket som prime95. Rekommenderar overdrive stability test istället!

Stängde av turbo core, Sänkte Vcore till 1.45 och la LLC på low, Verkar vara på rätt riktning då den inte dippa så mycket denna gången, Ska jag sänk Vcoren mer?

Den var på 1.52V

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinMullo:

Stängde av turbo core, Sänkte Vcore till 1.45 och la LLC på low, Verkar vara på rätt riktning då den inte dippa så mycket denna gången, Ska jag sänk Vcoren mer?

Den var på 1.52V

Du kan testa sänka lite till(Rekommenderar 0.05 i sänkning åt gången), ifall du vill ha turbo core på så rekommenderar jag bättre kylare helt enkelt.

Hur är temperaturerna i load på inställningarna du kör nu?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Du kan testa sänka lite till(Rekommenderar 0.05 i sänkning åt gången), ifall du vill ha turbo core på så rekommenderar jag bättre kylare helt enkelt.

Hur är temperaturerna i load på inställningarna du kör nu?

Det verkarr funka rätt brra nu, Sänkte till 1.4375V och inga framedrops!

Tack för hjälpen :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinMullo:

Det verkarr funka rätt brra nu, Sänkte till 1.4375V och inga framedrops!

Tack för hjälpen :3

Inga problem! Bara att återkomma ifall du behöver ytterligare hjälp!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma modell av moderkort och 8120 med rätt snäll oc på 4300mhz eller så och hade lite problem med vrm värme men funkade som dom skulle fast dom var varm men nordbryggan kunde man nästan steka korv över och vart jävligt varm så pass att det ställde till problem

jag böt kylpasta på NB och enda lösningen var att byta ut plastklippsen som håller kylaren på plats till skruv och mutter med O ringar i gummi mellan moderkort och mutter så det inte vart kortis då orginal lösningen inte gav bra kontakt mellan kylare och nordbryggan

Kan vara värt att kolla det med för verkar inte vara helt ovanligt problem på dom modellerna sen kan det vara lite negativt att köra vatten kylning samt tornkylare då vrm/nb inte får någon hjälp kylning från cpu kylaren men på en 9370 lär man ha torn/vatten och första tanken för min del är inte vacker men största fläkten man kan hitta som flåsar över båda och en näve buntband kan man komma långt med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w